Media

Willen jullie meer of minder social posts?

Gastblogger | 18 maart 2017, 15:41

Met te veel boodschappen op social media creëer je geen magie, meent Arthur Herpel van Brand New Telly.

Ik ben gek op de magische mogelijkheden die merken tegenwoordig hebben met social media en andere kanalen/platforms om vanuit storytelling een speciaal plekje in het hart van mensen te verdienen. Toch heb ik altijd gevonden dat een socialmediastrategie onzin is.

De van Eric Weaver van DDB in 2010 is me nog steeds uit het hart gegrepen… Helaas hebben de social media goeroes en entrepreneurs gewonnen.

Ze verkopen ‘always on’ social strategieën met een duidelijke frequentie, inclusief communitymanagement en social guidelines. Guidelines die vaak beter zijn dichtgetimmerd dan Artikel 1 in de Grondwet. 

Ze houden het op social media vooral ‘gezellig’ en lekker scherp. Merken posten minimaal drie keer per week en reageren 24/7 met een ‘scherpe’ blik op actualiteiten.

Zelfs prachtige Nederlandse A-merken gaven toe aan het creëren van lolletje-logo’tje. Middelmaat. Waarom moet ik me elke vrijdag weer door vierentwintig creatieve variaties op ‘fijn weekend’ heen werken?

Middelmatig gekeuvel
We zijn een klein land, met relatief weinig nieuws. En als alle merken zich op datzelfde nieuws gooien, met dezelfde ‘ludieke’ actuele inhaakhumor… dan wordt het middelmatig gekeuvel waar niemand op zit te wachten.

Op hol geslagen social media (professionals) evangelisten hebben marketingzakgeld ontvangen, omdat social media ‘zo lekker meetbaar’ is. Dit geld wordt uitgesmeerd over tientallen boodschappen per jaar. Dan kan je gewoonweg geen magie creëren.  

Vergelijk het met uit eten gaan: je kan ieder jaar één keer naar De Librije of twee keer per week naar de Febo (104,-/5,-). Ik kies voor De Librije, want daar heb ik het waarschijnlijk nog jaren over.

De kans voor magie zit er juist in door er NIET altijd te zijn met je grote waffel. Ook relaties slagen juist omdat je afzonderlijk tijd kunt doorbrengen op bijvoorbeeld je werk, met vrienden of quinoa happen in een yogahouding.

Ben ik tegen social media als tool om impact te realiseren? Natuurlijk niet. Ben ik voor het gedoseerd creëren voor sterke verhalen die slim worden uitgespeeld via onder meer social media? JA.

Laten we weer zorgen dat het budget wordt gealloceerd waar magie mee wordt gerealiseerd. En dat begint niet met een social media strategie.  

Minder, Minder, Minder!

Arthur Herpel is Head of Business bij Brand New Telly

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

RubenS.

(20 maart 2017, 10:45)
Sorry dat ik het zo zeg, maar ik vind het een slechte insteek. Tuurlijk blijft het de taak van een marketeer om creatief te blijven en te kijken wanneer je nou wel of niet origineel bent. Desondanks is het minder posten van berichten niet beter voor je organisatie. Je hebt in termen het Mere exposure effect dat inhoud, dat op het moment dat je meer zichtbaar bent dat je ook aantrekkelijker wordt voor een klant. Top of mind producten werken nou eenmaal beter als het aankomt op het besluitmoment bij aankopen.

Het is dus niet de vraag of je meer of minder met social media moet doen, maar hoe je relevant en origineel kunt zijn.
Avatar

Mirjam van Dijk

(20 maart 2017, 14:30)
Dank voor je reactie Ruben. In mijn ogen zet je juist een uitroepteken achter mijn punt.

Door je te eenzijdig te laten leiden bij social vanuit een ‘publishing’ mindset met de nadruk op TOM ... "we moeten X keer plaatsen (= kwantiteit) ontkracht je juist de potentie van social media. Je focust op de tool, niet het doel. TOM is een mogelijke doelstelling maar juist de interactie en emotionele impact is waar social een troef in handen heeft. Mijn hele punt is juist dat social veel meer kan doen dan dit TOM stuwen en vaker onderdeel zou moeten zijn van een bigger plan.
Avatar

Mirjam van Dijk

(20 maart 2017, 14:32)
inlog ging even mis. Naast het pionnetje had gewoon Arthur moeten staan i.p.v. Mirjam;-)

Gerelateerde items social posts Social Media

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs