Wordt kindermarketing eindelijk volwassen?

Kinderen lijken steeds jonger in aanraking te komen met digitale media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De ouderwetse voorleesboekjes zijn wel nog steeds het populairst onder de allerjongsten, maar ook deze groep speelt al met iPads en smartphones. Nog voor hun eerste verjaardag gebruikt 45 procent van de kinderen al een tablet. Vanaf 3 jaar gebruikt meer dan 77 procent de tablet regelmatig, blijkt uit onderzoek van MijnKindOnline.

Deze cijfers moet Google ook gezien hebben, want het lijkt het er dan toch eindelijk van te komen: een kindvriendelijke versie van YouTube. Facebook denkt er ook al een tijdje over na, maar die kijkt voorlopig nog even de kat uit de boom. Laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk een beetje vreemd dat dit er nog steeds niet is. Momenteel kennen YouTube en Facebook genoeg gebruikers onder de 13 jaar. Dertien jaar of ouder is de leeftijd waar ze zich volgens de Amerikaanse wet, Children&;s Online Privacy Protection Act (COPPA), aan vast moeten houden. In Nederland ligt deze leeftijdsgrens overigens op 16 jaar of ouder. Maar wie controleert de echte leeftijd van de kinderen op YouTube of Facebook? Het is toch veel te lastig om te na te gaan of kinderen niet stiekem een account hebben aangemaakt met een ‘vervalst’ geboortejaar. Een geschikte omgeving creëren is dan een betere optie. Dat lijkt Google nu ook ingezien te hebben als we de berichten mogen geloven.

De eerste stappen richting kinderen
De eerste stappen voor een kindvriendelijke versie van YouTube zijn al gemaakt. Momenteel biedt YouTube een veiligheidsmodus aan waarin video’s met ongepaste content worden verborgen. Ook bestaat er een speciale YouTube EDU versie voor scholen die alleen educatieve video’s bevat. Beide versies tonen overigens wel advertenties waarbij je soms je vraagtekens kunt zetten qua kindvriendelijkheid. Ook zijn er speciale sites en apps van derden die een selectie aan kindvriendelijke YouTube video’s tonen zonder reclame. Maar goed, dat zijn dan weer aparte sites en apps. Kinderen weten vaak met alle gemak YouTube zelf wel te vinden. Tijd voor een kindvriendelijke versie dus.

Volgens diverse sites zou de kinderversie van YouTube interesse hebben gewekt van videomakers die bereid zijn speciale content voor kinderen te creëren. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn. Ten slotte zijn er ook al vele speciale kinderzenders op televisie, zoals Nickelodeon, Disney XD etc. Dan is YouTube een goed startpunt als grootste video distributiecentrum van internet.

Overigens zal niet alleen YouTube worden voorzien van een kindvriendelijke versie, Google zou ook plannen hebben om van Gmail en Chrome een kindvriendelijke versie te maken.

Hoe zit het dan met de privacy?
Uiteraard een belangrijk gegeven. Waarschijnlijk net zo slecht als met je eigen privacy, zoals je gewend bent bij de Googles, Facebooks etc.. Zelfs voor de apps die jij en je kinderen al spelen op de tablet. Vier van de tien apps blijken gegevens onversleuteld en dus onveilig te versturen, aldus het rapport Kapers op de kust van Mijn Kind Online. Van de ruim 1 miljoen apps in de iTunes App Store en de Google Play Store zijn vele gericht op kinderen. In veel van die apps wordt persoonlijke informatie verzameld en gedeeld. Het gaat dan niet alleen om naam- en adresgegevens, maar ook om afbeeldingen van personen. Je privacy ligt dus met gemak op straat.

Google probeert hier slim op in te spelen. Een online dashboard zou de angsten van ouders moeten temperen. Hiermee moeten de ouders meer controle krijgen over de toegang tot het internet bij hun kinderen. Al werkt dit vast ook goed in het voordeel van Google. Op deze manier weten ze meer over jou, je kind(eren) en jullie gedrag op internet. Voor een bedrijf met een sterke focus op de online advertentiemarkt is dit natuurlijk zeer interessante informatie. Nog gerichtere advertenties lijken daarmee in aantocht.

Kansen voor de marketeer?
Dit biedt natuurlijk ook nieuwe kansen voor (online) marketeers en communicatiespecialisten. Soms kan het lastig zijn om de doelgroep onder de 13 jaar goed te bereiken. Vaak wordt er uitgeweken naar advertenties op diverse spelletjes sites. Al hebben die het ook zwaarder gekregen door de populariteit van de tablets. Met regelmaat spelen kinderen spelletjes op de iPad, waardoor de spelletjes sites het nakijken hebben.  

Relevantie is en blijft toch altijd key voor succesvol adverteren. Data kan hierbij een mooi hulpmiddel zijn. Meer weten over de doelgroep, zoals leeftijd en geslacht, in combinatie met interesse gebieden. Welke games doen het goed onder jongens/meisjes, kijken ze liever bepaalde video’s, spelen ze graag met bouwblokken of liever met poppen? Creëert Google hiermee dan een prachtige aanvulling in hun huidige data, door in te spelen op nieuwe doelgroepen? Zullen andere grote partijen, zoals Facebook, deze trend eveneens volgen?  

Het lijkt een stap in de goede richting om kindermarketing volwassener te maken. Voorlopig is het echter nog toekomstmuziek. Er nog geen duidelijkheid gegeven wanneer deze producten zullen worden gelanceerd. Het is in ieder geval een interessant gegeven. Al zullen de meningen hierover verdeeld zijn. Wat vind jij van deze ontwikkelingen? Voor ideeën, opmerkingen en aanvullingen kun je altijd een reactie achterlaten.

Foto kind door:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie