YouTubers en brands: een logische combinatie?

Multi Channel Networks (MCN's) helpen om de verbinding te leggen tussen Youtubers en merken die op zoek zijn naar een specifiek publiek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Internationale YouTube sterren, bijvoorbeeld PewdiePie, verdienen een behoorlijke boterham met hun YouTube kanalen. Ook in Nederland is te zien dat de populariteit van YouTubers toeneemt. De (DYTG), een evenement waar YouTubesterren en hun fans elkaar ontmoeten, verwacht dit jaar al ruim 6.000 bezoekers.

Nieuwe spelers mengen zich in de strijd om de kijker
Met de opkomst van deze nieuwe sterren ontstaat ook een nieuw ecosysteem van partijen die daar geld aan willen verdienen. Advertentiebudgetten verschuiven naar online video en ook YouTube zelf ziet het belang van hun populaire content creators (en probeert ze aan YouTube te verbinden door ). Er ontstaan nieuwe media bedrijven die zich richten op YouTube talenten. Deze Multi Channel Networks (MCN’s) experimenteren met nieuwe manieren om YouTube sterren en merken aan elkaar te verbinden.

Ook in Nederland groeit het aantal MCN’s. In december kwam een aantal MCN’s bij elkaar tijdens het , georganiseerd door iMMovator. Hoewel de MCN’s met elkaar de strijd aan gaan om de beste YouTube talenten aan zich te binden was de sfeer tijdens het event gemoedelijk. Wat zijn de belangrijkste lessons learned tot nu toe?

MCN’s bieden videomakers op YouTube tools, zowel voor ondersteuning bij het monetisen van content als voor techniek en analyses en marketing en crosspromotie. Geld verdient de MCN onder andere door mee te delen in de advertentie-inkomsten die de talenten op YouTube genereren. YouTube houdt zelf 45% van de advertentie-inkomsten en geeft 55% aan de contentmaker. Daarvan krijgen MCN’s een deel.

Content is de nieuwe preroll
Maar wat volgens veel MCN’s nog belangrijker is, is de verbinding die ze kunnen leggen tussen YouTubers en merken die op zoek zijn naar een specifiek publiek. Voor adverteerders is het steeds moeilijker om aandacht voor hun advertentie te krijgen, ook online. Het traditionele digitale adverteren is digitaal behang geworden stelt Jan Riemens van Zoomin. Alternatief is ‘native advertising’, zorgen dat de boodschap onderdeel uitmaakt van de kijkervaring, bijvoorbeeld doordat YouTubers producten gebruiken of noemen. “Content is de nieuwe preroll”, .

Daarnaast zjin doelgroep en markt ook nog eens heel duidelijk te targetten via YouTube. Divimove en Age of Media presenteerden tijdens het café een aantal succesvolle cases waarbij YouTubers content creëerden voor adverteerders. Divimove produceerde onlangs voor Ubisoft vijf video’s ter promotie van de lancering van het nieuwe spel ‘Far Cry 4′ ( een van de video&;s). De video’s leverden maar liefst 500.000 unieke kijkers op via de kanalen van de deelnemende YouTubers. Age of Media matchte vier van hun creators aan het gamesmerk Aion.

Zet YouTube sterren niet in een studio
Content is king, ook in online video. Waar alle MCN’s het over eens zijn, is dat de content authentiek moet zijn. De betrokkenheid met de kijker is groot. “Wat telt op YouTube is authenticiteit. De kijkers hebben onmiddellijk door of iets ‘echt’ is of gespeeld. Als YouTube-talenten naar broadcasting worden gehaald, werkt dat vaak niet.”, aldus , countrymanager van Divimove.

Divimove opende dit jaar in samenwerking met Blue Circle een green screen studio waar de aangesloten videomakers professionele producties kunnen maken. Eugène benadrukt echter dat het alleen voor talenten is die dat zelf willen. Veel YouTubers maken video’s met hun eigen mobiel, en daar ligt juist hun kracht. Op het moment dat je ze in een studio zet, verliezen ze hun geloofwaardigheid en is het niet meer zo leuk om naar ze te kijken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie