Ads were king
vrijdag 29 mei 2009, 14:50, Carl Mangold
Het is vandaag precies een jaar geleden dat mijn eerste Adformatiecolumn verscheen. ‘Content was king’ was de titel, en ‘t gegeven dat software steeds belangrijker dan content werd het onderwerp. Vandaag het vervolg daarop, met de titel ‘Ads were king’.
Voor plaatjes-en-praatjescreatieven breken donkere tijden aan
”Het kan je onmogelijk ontgaan zijn dat er uit de iPhone AppStore inmiddels al meer dan een miljard programmaatjes gedownload zijn. En als je naast Adformatie ook AdAge leest, weet je dat er op Facebook – ‘s werelds grootste social networking website – inmiddels al net zoveel aan widgets als aan advertising wordt omgezet (zo’n 500 miljoen dollar elk). En aangezien die omzet uit apps en widgets met ‘double digits’ stijgt, terwijl de advertentieverkoop sterk stagneert, duurt het niet lang meer of er wordt méér aan apps dan aan ads verdiend.
Die apps en widgets kunnen, net zoals websites, informatief, functioneel en/of vermakelijk zijn. Het (sint en kerst) verlanglijstje van Bol.com op Hyves was bijvoorbeeld vooral informatief, ING’s online huishoudboekje ‘Tim’ is bijzonder functioneel en Red Bull’s Air Race iPhone app zit weer helemaal in de vermaakhoek. Maar één ding hebben ze allemaal gemeen: de consument kan er iets mee doen, in plaats van er alleen maar naar kijken.
Intermediairs zoals DoubleClick en EyeBlaster zijn al druk bezig met die verschuiving van praten naar doen; hun volume banners met alleen maar een bewegend plaatje en een clicktag erin neemt langzaam maar zeker af. Terwijl die met interactie juist in aantal toenemen.
En ook de media zélf werken zichzelf in ‘t zweet om steeds functionelere communicatie te kunnen aanbieden. Door allerhande API’s te ontwikkelen, die programmacode in campagnes de mogelijkheid bieden om contact te leggen met de database en functionaliteit van de website waarop ze uitgeserveerd worden. En bij de bureaus ten slotte, zie je steeds vaker ook (Hyves) widgets en (iPhone) apps in hun voorstellen terug.
En daar houdt het nog lang niet op. Want ook op tv kunnen adverteerders inmiddels echt met hun doelgroep interacteren. De nieuwste Sony Bravia tv’s zijn daarvoor bijvoorbeeld met AppliCast uitgerust, dat widgets bovenop tv-uitzendingen kan projecteren. En ons eigen Philips breidt deze zomer zijn toestellen uit met Net.TV, terwijl Samsung een prachtige deal heeft met widget-pionier Yahoo! en Panasonic de integratie van functionaliteit en broadcasting ‘Viera Cast’ noemt.
Ja, ja. Voor plaatjes-en-praatjescreatieven breken donkere tijden aan. De toekomst is interactief. Écht interactief.
reageer (14)
He Carl, wat is dat nou, een plaatjes-praatjes creatief?
martijn, vrijdag 29 mei 2009, 21:26
@Martijn: Met plaatjes-en-praatjescreatieven bedoel ik old skool art director + copywriter teams die zich het interactief denken nog niet hebben eigengemaakt.
Carl Mangold, zaterdag 30 mei 2009, 9:52
@Martijn: Andersom bestaan ze ook bij bosjes hoor: interactieve creatieven zonder goeie ideeën.
En @Carl: Denk je niet dat consumenten op een gegeven moment een beetje zijn ‘uitgeïnteracteerd’? Op een gegeven moment word je toch een beetje moe van je 1000ste iPhone-app. Heb jij dat ook niet?
Dan is het eigenlijk wel weer eens lekker, gewoon zo’n ouderwetse éénrichtingsadvertentie ofzo. :-)
rub&, zaterdag 30 mei 2009, 10:17
@Ruben: Je hebt helemaal gelijk, er zijn ook een hele mik interactieve creatieven zonder goede ideeën. Maar je moet tegelijkertijd wel oppassen om niet de fout te maken die interactieve creativiteit op het uiterlijk ervan te beoordelen. Zo’n Wii bijvoorbeeld stelt uiterlijk echt helemaal niets voor, in vergelijking met een PS3 of XBox. Maar dankzij de creativiteit in user interface scripting wint ie toch hands down van de op prachtige pixels gefocuste concurrentie.
.
Wat betreft dat ‘een beetje uitgeïnteracteerd zijn’: voor de overdaad aan copycat apps zal dat ongetwijfeld gelden. Maar voor wie echt creatief blijft interacteren (lees: continu nieuwe interacties bedenkt) zal die verveling veel minder een rol spelen.
Carl Mangold, zaterdag 30 mei 2009, 11:14
Ik geloof zeker dat je als communicatie man/vrouw of marketeer je thuis moet zijn op het digitale speelveld en met name de ontwikkelingen op het gebied van interactief communcieren moet volgen en (deels) moet beheersen.
Maar schrijf traditionele media zeker niet af. Hoe vaak laat jij een brief ongeopend op je bureau liggen?
Niels, dinsdag 2 juni 2009, 11:46
@Niels. Maar schrijf traditionele media zeker niet af. Hoe vaak laat jij een brief ongeopend op je bureau liggen?
Als het een rekening is, altijd.
Arie Hoekstra, dinsdag 2 juni 2009, 16:45
@Arie; meestal zie je dat niet aande buitenkant ;-)
Waar het mij om gaat is dat nog steeds heel veel digitale communicatie waste is. Simpelweg door slechte segmentatie en doelgroep kennis. Volgens mij moeten we niet uit het oog verliezen dat het de juiste mix van de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon het enige is dat telt. En het medium is altijd ondergeschikt aan het doel.
Niels, woensdag 3 juni 2009, 8:42
@Niels: Het punt van mijn betoog is juist dat het er niet meer om gaat de juiste boodschap (content) op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen, maar om de juiste interactie op het juiste moment met de juiste persoon te bewerkstelligen.
.
Voor wat betreft ongeopende post op mijn bureau: dat komt bij mij niet voor. Ik open namelijk alleen poststukken die ik verwacht en/of voor ontvangst getekend moeten worden en/of met de hand geadresseerd en gefrankeerd zijn. De rest mieter ik zonder omkijken ongeopend de prullenbak in.
Carl Mangold, woensdag 3 juni 2009, 9:24
@Carl, het is maar de vraag of iedere doelgroep wel zit te wachten op interactie. Er zijn grote groepen die niet eens een dialoog aan willen gaan, zij willen zelfstandig aangeboden informatie zoeken en vooral onbekend blijven op bijvoorbeeld het web. Kijk eens naar de groei van infofilter, sprekend voorbeeld van de (on)gewenstheid van interactieve communicatie.
Ik zeg niet dat je geen interactie moet zoeken met je doelgroep (juist wel) maar dat je soms de effectiviteit tegen de kosten moet afwegen. Voor branding zeg ik juist interactie, maar als het gaat om marketing, moet je soms ook gewoon een heel concreet aanbod neer leggen. Dit is wat ik heb, is het iets voor jou. En dat je daarbij in je voortraject interactie hebt is perfect.
Wat ik mis in jou betoog( of misschien vind ik het wat overdreven gericht op online media) is een blik op het hier en nu. Het verhaal past heel sterk bij early adopters en innovators, maar ik denk dat je op mainstreamniveau onderuit gaat.
Ikzelf ben bezig met zaken als bijvoorbeeld campagnemanagement. En ook daar speelt soms die ontzetttend platte, 1 richtingscommunicatie, dm per post een grote rol in.
Misschien laat jij die post liggen, maar ik durf te stellen dat 80% het niet doet. Denk jij van wel?
Niels, woensdag 3 juni 2009, 10:01
Maar ráákt het dan echt iemand? Zoals een film, een foto, een design, een boek of muziek? Allemaal (nog steeds immens populair) eenrichtingsverkeer en een stuk geschikter om mensen emotioneel te raken (en van je te laten houden als merk) dan de voorbeelden die jij noemt.
Piet Miller, woensdag 3 juni 2009, 13:42
@Niels: Je hebt gelijk, het gaat er uiteindelijk altijd om een concreet aanbod te doen. En bij mensen die dat interacteren (nog) niet zo zien zitten, kun je dat best zonder enige aanleiding gewoon ineens op de deurmat laten ploffen. Maar bij de mensen die wél de interactie willen aangaan kun je je aanbod prachtig perfectioneren in timing en relevantie, om daarmee de ROI drastisch te verhogen.
.
@Piet: Wat raakt je meer? Iets wat je meemaakt, of iets waar je naar kijkt? (Lees: interactie of content?)
Carl Mangold, woensdag 3 juni 2009, 16:37
@Carl: Ik zie dingen die mij raken en ik maak dingen mee die mij niet raken. En andersom. Dus het een of het ander; het gaat er om dat je kwaliteit levert. In welke vorm je dat dan giet is afhankelijk van wie je wilt bereiken, wat je wilt bereiken etc. etc.
Hans dG, donderdag 4 juni 2009, 13:14
@Carl: ik kan me alleen maar bij Hans DG aansluiten. Wat je meemaakt hoeft je zeker niet meer te raken dan content. Het is een beetje tendentieus allemaal.
Piet Miller, vrijdag 5 juni 2009, 17:34
De beste manier van raken is betrekken(noem het interactie). De techniek van tegenwoordig maakt het mogelijk om mensen te betrekken bij jou merk.
Alleen deze interactie is gestuurd door de consument. Als de consument geen interesse heeft in jou merk, zal hij ook niet ingaan op de interactie.
Deze interesse moet worden gecreërd door inspirerende advertenties. Er moet een vraag naar ontstaan.
Ik zie de interactie als een aanvulling op het huidige landschap, welke zeker de toekomst heeft. Maar niet zonder de advertenties e.d. kunnen gaan.
Dat is de uitdaging van de toekomst, de consument uitdagen tot interactie!
Ben de Boer, maandag 8 juni 2009, 16:36
andere columns
RSS‘Chocola wordt duurder’
dinsdag 20 juli 2010, 16:56, Gun Nieuwenhuis
Kans van je leven
vrijdag 16 juli 2010, 12:28, Aart Lensink
Volkse reclame
vrijdag 25 juni 2010, 11:28, Aart Lensink
Lilly wil meer seks
maandag 21 juni 2010, 10:36, Olaf Zwetsloot
Dynamische planning
woensdag 16 juni 2010, 10:19, Gun Nieuwenhuis
marcom500
Hall of fame Leeuwen
- Ivar van der Zwan
3 bekroningen - Dylan de Backer
2 bekroningen - Zwier Veldhoen
2 bekroningen - Pieter van Velsen
2 bekroningen - Aad Kuijper
2 bekroningen
nieuwste campagnes
laatste reacties
gnaus: als reclamemakers dan toch spieken, laat ze het dan goed doen… bakker bart (see you)...
NFLjerseys: NFL jerseys online on hot discount, if you are really interested in football jerseys...
NFLjerseys: If you are fond of NFL jerseys and football jerseys, why not go to visit the...
NFLjerseys: New Orleans Saints football jerseys sale at clearance price, get cheap jerseys and...
NFLjerseys: One way to buy cheap jerseys is shopping online, NFL jerseys at nfljerseys-shopping.com...
marcom eventkalender
kennisbank
Zomertip: MarketingRSLT Summerschool
![]()
Op een inspirerende locatie je marketingkennis bijspijkeren én netwerken tijdens MarketingRSLT Summerschool.
Stel je eigen workshopprogramma samen, je kunt kiezen uit diverse workshops:
• Affiliate Marketing
• Online Video en Mobile
• Games als marketingmiddel
• Connect & Convert
• Onderzoek & testen
…en meer.
Bekijk het programma en schrijf je in.
Na een bezoek aan Summerschool kom je weer bijgespijkerd terug op kantoor!
tip
Klanten winnen
vanaf € 33,95
Dit boek helpt om nieuwe producten of diensten goed in de markt te zetten en om bestaande relaties verder uit te bouwen.
deze week in adformatie
- Design stimuleert productprestatie
- 'Zet patriot met grote bek in jury'
- VPRO komt met jongerenmerk Dorst
- RUG: 'Creatieven op niveau "AIDA"'
neem gratis een abonnement




