Een scha(n)delijke PICNIC

maandag 15 september 2008, 10:36, Carl Mangold

Carl Mangold

Volgende week is het weer zover: dan komen er duizenden creatieve buitenlanders naar de Amsterdamse Westergasfabriek, om hevig gesubsidieerd naar een heleboel andere creatieve buitenlanders te luisteren. 

 

PICNIC staat de Nederlandse creativiteit ernstig in de weg

 

‘Nederland mag internationaal best duidelijker op de kaart gezet worden’, zegt initiatiefnemer Bas Verhart in Adformatie 37. ‘En dan niet met tulpen en klompen, maar met breder gedragen creativiteit.’

Helaas brengt PICNIC daar maar weinig van terecht; de Nederlandse creatieve sector wordt er volstrekt overschaduwd door een hele mik duur ingevlogen internationaal talent. Alleen Bløf-pianist Bas Kennis, Blender’s Ton Roosendaal en Pim Betist van Sellaband krijgen als creatieve Nederlanders een kwartiertje roem op het congrespodium.

En van de Nederlandse bureauwereld geeft alleen Favela Fabric acte de présence, door vrijdagochtend in de kleine Flexbar drie uurtjes over co-creatie te discussiëren. Terwijl de organisatie in de grote conferentiehal een paar flinke blikken internationale topcreativiteit opentrekt. Nee, PICNIC is overduidelijk géén Nederlands event. Zelfs de website is 100 procent Engelstalig, ook wanneer je het ?lang=en in de adresbalk door ?lang=nl vervangt.

De eerste PICNIC - in 2006 - kon mij nog blij verrassen. Alleen de interactiviteit viel nogal tegen. Ik stelde Monique van Dusseldorp daarom voor om dat in 2007 naar een hoger niveau te tillen. Mijn idee was om live tijdens de presentaties een Quotes & Votes-applicatie te projecteren, waarmee het publiek via GSM of laptop ‘eens’ of ‘oneens’ kon stemmen op de interessantste oneliners van de spreker. Met optioneel nog 80 lettertjes onderbouwing erbij. Zodat de sprekers live met het publiek zouden kunnen interacteren, en de mensen met de best onderbouwde votes aan ‘t eind van de dag konden worden uitgenodigd om met hen in discussie te gaan. In het gezellige Ketelhuis, met een videostream naar internet en alle inmiddels vrijgekomen PICNIC-beeldschermen.

Maar helaas, het is er nooit van gekomen. Het duurde maar liefst een half jaar voor mijn idee door de uitermate logge organisatie heen naar Mediamatic was gesijpeld, waar een programmeur ‘t vervolgens in een paar weekjes tijd indikte tot een jaren ‘90 chatboxje met de hippe naam Shoutbox. Die vervolgens bij nog geen kwart van de presentaties werd ingezet. Ik ben zelden zó teleurgesteld geweest.

Met PICNIC’s 2008-programma en mijn ervaringen naast elkaar kan ik niets anders concluderen dan dat PICNIC de Nederlandse creativiteit echt ernstig in de weg staat. En dat vind ik absoluut geen € 1,6 miljoen subsidie waard.

 

reageer (21)

P.S.: Het is ook best wrang om te zien hoe PICNIC publiek van Emerce probeert af te snoepen, met een op hun term eDay ingekochte adWords campagne.
http://www.mangold.nl/PICNIC-eDay.jpg

Carl Mangold, maandag 15 september 2008, 10:58

@Carl
mbt de nl creativiteit: de bedoeling is dat de buitenandse sprekers de creatieven alhier zullen inspireren om nog creatiever te worden. Aangezien velen van hen toch al naar de rest vd wereld kijken voor inspiratie kan dat prima op een congres.

mbt je applicatie: niet zuur doen over dat jouw idee zo armoedig is neergezet. dan had je het lekker zelf moeten doen.

mbt de subsidie: deze komt met name uit de horeca -hoek. toerisme in amsterdam is voor belangrijk deel afhankelijk van events. PICNIC bedient deze markt.

mbt Adwords op “ emerce”: voor het kapen van andermans merknaam heb ik geen goed woord over. En gezien jouw gevoel bij Picnic zal dat heus de druppel zijn ;-)

Conclusie: ga lekker naar de eday en laat je daar teleurstellen over het nivo

Bas, maandag 15 september 2008, 14:07

@Bas:
M.b.t. creativiteit: Bas Verhart zegt juist specifiek dat PICNIC de Nederlandse creativiteit in de wereldmarkt moet zetten.
M.b.t. applicatie: Ik heb voorgesteld om het zelf te doen, maar dan kon / mocht / wilden ze niet.
M.b.t. subsidie: Ik denk niet dat het toerisme veel opschiet met een evenement dat die toeristen juist de gehele dag uit ‘t Amsterdamse straatbeeld houdt. Het enige dat die buitenlandse bezoekers in de stad doen is slapen.

Carl Mangold, maandag 15 september 2008, 14:28

@Carl
Bas Verhart zegt ook het andere. Bas Verhart begrijpt heel goed hoe je exposant en bezoeker de juiste belofte doet.

geloof je nou echt dat die bezoekers alleen naar PICNIC gaan en dan gaan slapen? doe jij dat ook als je naar Cannes gaat oid? naar een seminar en dan meteen je bedje in?
Ticket+hotel+diner= 80% van hun company expenses

Bas, maandag 15 september 2008, 15:34

@Carl
Beste Carl, jij hebt geloof ik alleen naar het programma van de pleanaire conferentie gekeken. Als je naar het hele programma van Picnic kijkt zie je dat het vol zit met Nederlandse organisatie die partner events en labs organiseren. Wij doen daar aan mee maar in totaal zijn het wel 50 NL initiatieven die allemaal acte de presance geven tijdens picnic. Wat ons betreft geweldig inspirerend en stimulerend. Voor ons netwerk en voor onze creatieve business.

Willem Velthoven, dinsdag 16 september 2008, 11:58

@Willem: Als er inderdaad wel 50 Nederlandse initiatieven in de kleine zaaltjes staan, dan heb je die op de website echt bijzonder goed verstopt.
.
Kan je mij de 10 meest aansprekende Nederlandse commerciële creatieve initiatieven noemen die tijdens PICNIC acte de présence geven?

Carl Mangold, dinsdag 16 september 2008, 12:55

E Day gaat niet om inspireren. Lijkt me dus een totaal ander event. Het is meer gespitst op de ‘open deur’ denkbeelden van marketeers. Zullen wel weer allemaal uitgekauwde sokken als Joris van ‘hallo ik heb alweer niets te melden’ Heukelom zijn. Sorry dat ik zo negatief ben over E Day maar het is elke keer weer een teleurstellende bedoening. Maar ga toch weer even kijken dit jaar.

Jan Kalbolide, dinsdag 16 september 2008, 19:02

Ik begrijp dat je met je column een beetje wilt provoceren en ook dat je teleurgesteld bent dat jouw idee niet opgepakt is (al begrijp ik best waarom niet), maar ik vind het wel lichtelijk kleinburgerlijk om erover te zeuren dat de webiste 100% Engelstalig is. Daarbij ben ik vorig jaar enorm geïnspireerd door met name de buitenlandse sprekers (in het Engels, ja) en dat is toch het uiteindelijke doel van dit congres. Sowieso worden op dit congres nieuwe contacten gelegd tussen creatieven met verschillende nationaliteiten en achtergronden. Ik zie dan ook niet in hoe Picnic de Nederlandse creativiteit in de weg staat. Tenslotte verdient het evenement zeker subsidie, want het zet Amsterdam op de kaart als creatieve hoofdstad van de wereld. Op de lange termijn gaat zich dat zeker terug betalen.

Wouter Boon, woensdag 17 september 2008, 21:23

@Jan K
Ik hoorde dat Joris van Heucolumn inderdaad op E day weer een open deur gaat intrappen. Maar je moet er niet zo serieus over doen. Geniet van zijn grote ronde aars als hij en anderen van dat niveau zich weer onsterfelijk belachelijk maken. Er komen trouwens wel een paar andere sprekers die erg interessant zijn. Het is zeer zeker de moeite waard om naar E day te gaan!

Monique, donderdag 18 september 2008, 11:11

@Wouter: Ik reageer met deze column specifiek op Bas Verhart’s belofte dat PICNIC Nederland creatief op de kaart zou zetten. Dat doet ‘t volgens mij namelijk absoluut niet, omdat er heel erg veel meer internationale dan Nederlandse creativiteit op het podium wordt gezet.
.
Vrijwel alle reageerders bevestigen dit. Door te vertellen dat PICNIC inderdaad niet om het internationaal promoten van de Nederlandse creativiteit gaat, maar om het inspireren van die Nederlandse creatieven.
.
En als dat zo is, is de keuze om die PICNIC website enkel en alleen Engelstalig te maken natuurlijk erg raar. Waarom zou je een website waarmee je iets aan Nederlanders wilt verkopen Engelstalig maken? Vanuit marketingoogpunt is het niet echt verstandig om niet de taal van je doelgroep te spreken.
.
Op basis van PICNIC’s keuze voor de Engelse taal moet ik concluderen dat het event zich vooral op internationaal publiek richt. En op basis van de samenstelling van de sprekers line-up concludeer ik dat er vooral internationale creativiteit getoond wordt. Opgeteld is PICNIC dan dus een event dat vooral buitenlandse creatieven inspireert met vooral buitenlandse creativiteit.
.
Toen ik pakweg 30 jaar geleden nog druk met hormonen en opgevoerde brommertjes in de weer was, hing ons stoere clubje regelmatig de beest uit in het huis van een dom loosertje dat er dolgraag bij wilde horen. Hij investeerde kratten vol bier en ruzies met zijn ouders, maar bleef toch ons domme loosertje. Simpelweg omdat hij naast dat bier en huisvesting helemaal niets te bieden had.
.
PICNIC zet Nederland als zo’n zelfde loosertje neer, als ze er niet snel voor zorgt dat het hoofdprogramma (2009) voor minstens 33% uit Nederlandse top-creativiteit bestaat.

Carl Mangold, donderdag 18 september 2008, 12:13

@Carl
je trekt wel heel makkelijk conclusies puur omdat jij het anders zou doen. Wil niet meteen zeggen dat het gewenste effect niet wordt gehaald. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

mbt het “loosertje” ... zonder dat loosertje had jouw “stoere clubje” geen plek om te hangen dus het loosertje had weldegelijk iets te bieden .. en jullie namen dat maar al te graag aan ook zo te lezen. Stoer hoor

Als Picnic een facilitator is, stoer of niet, is daar niks mis mee. Dat jij er niet voor wilt betalen (net als onderdak en bier bij een loosertje) snap ik vanuit jouw oogpunt prima.. is namelijk niet stoer.. betalen.

;-)

Bas, donderdag 18 september 2008, 12:26

Ach, mensen die heel lang en ingewikkeld praten over zchzelf. Creatieven moeten gewoon creatieve dingen doen en vooral geen congressen hebben.

Piet Miller, donderdag 18 september 2008, 15:35

@carl Dit doet allemaal een beetje denken aan het geweeklaag van sommige minder succesvolle nederlandse filmmakers over de nederlandse internationale filmfestivals. Satistisch zijn nederlanders oververtegenwoordigd in de programmas van IDFA en IFFR. Maar het is natuurlijk nooit genoeg. Even event op topniveau kun je niet programmeren met louter locals. Doen ze in Cannes ook niet zeg maar. Of in Venetie. Toch zijn die plaatsen synoniem met internationale top. Rara hoe kan dat?

Willem Velthoven, donderdag 18 september 2008, 17:26

@Willem: Je maakt het nog verwarrender dan het al was. Moet PICNIC ons Amsterdam nu ineens weer transformeren tot het Cannes of Venetië van de internationale interactief-creatieve sector? In dat geval moet je niet met theoretische congressprekers aankomen, maar met echte creatieven en een overzicht van hun werk. En zit je dus met OFFF - http://www.offf.ws/ - te concurreren.

Carl Mangold, donderdag 18 september 2008, 18:01

hmmm. je hebt gelijk. we moeten niet zoveel ouwehoeren. ik ga maar weer eens wat nuttigs doen.
over and out.

willem velthoven, donderdag 18 september 2008, 18:40

Gelukkig, het is weer tijd voor de uitreiking van de jaarlijkse C.Mangold (opgestoken) Vingertje award!

Beste Carl, Je stuk zou winnen aan kracht zonder dat sneue geweeklaag over jouw schier briljante idee (werkelijk ook toen nog noooooit eerder vertoond) dat niet goed is opgepakt.

Ik onderschrijf de opmerking van Willem dat in alle ‘special events’ tijdens de PicNic een groot aantal Nederlandse clubs acte de presence geven & zich zo dus ook in een klein internationaal spotlichtje plaatsen. Ben overigens erg benieuwd naar de herkomst van de bezoekers, is dat werkelijk zo’n internationale mix?

Ook ik scheld te doen gebruikelijk graag op de subsidiemaffia, maar moet bij PicNic toch erkennen dat een (initiele & door sponsoren gematchte) subsidie Amsterdam een top event heeft gebracht.

En nu weer lekker aan het werk ;)

antoinette hoes, vrijdag 19 september 2008, 13:49

Hoi Carl
Is dit wel het goede platform voor een discussie? Als je als columnist al je stukjes moet gaan verdedigen blijf je aan de gang. Je maakt je punt en daar moet je het bij laten. Laat de discussie aan anderen.
Het is vermoedelijk ook niet handig om je persoonlijke teleurstellingen in een column onder woorden te brengen. Temeer daar je de geloofwaardigheid van de rest van je argumenten en je objectiviteit er flink geweld mee aandoet.

Sander, vrijdag 19 september 2008, 13:50

@Antoinette: Het ging niet om een schier briljant idee dat moeilijk te verwezenlijken was, maar om een uitermate simpel geintje dat zelfs een programmeur met twee linkerhanden nog in één weekendje in elkaar kan prakken.

Carl Mangold, vrijdag 19 september 2008, 15:18

Je bent niet de enige die zich dingen afvraagt over picnic. Zie bijvoorbeeld:
http://www.spaink.net/2008/09/11/de-vraatzucht-van-picnic/

Namdnal Siroj, vrijdag 19 september 2008, 16:36

@Carl
Ik hoop dat je normale werkzaamheden je beter af gaan dan het schrijven van columns. Wat mij betreft mogen ze PICNIC opdoeken, maar liever nog zie ik dat ze het wekelijkse gesputter van jou opheffen. Dat gesputter van een recalcitrante peuter die z’n gelijk moet halen op basis van troebele en slecht onderbouwde argumenten. DIe fase van druk bezig zijn met je hormonen is volgens mij nooit helemaal overgegaan en die hormonen hebben blijkbaar goed hun werk gedaan gezien je zo makkelijk op je pik getrapt bent, als iemand jouw idee, een brak idee vindt.
Dat loosertje waar jij op parasitaire wijze fijn gebruik van hebt gemaakt, wijkt niet zo heel veel van jezelf af. Alleen in dit geval is virtueel en hoop je zo met je geweeklaag ons je beerput in te lokken. Die looser zorgde tenminste nog voor bier. Wat heb jij eigenlijk te bieden behalve een wekelijkse stortvloed over hoe miskend je eigenlijk bent?
Had een vak geleerd, dan blijft mijn inbox en de adformatie tenminste verschoont van dergelijke nonsens.

Sjoerd, zaterdag 20 september 2008, 9:10

Volgens mij is alles wel een beetje gezegd, maar, Carl, nog een ding; als Picnic met OFFF concurreert als internationaal, creatief festival, waar dus creatieven van over de hele wereld op af komen, dan is de belofte van Bas Verhart (waar je zelf aan refereert) dat Picnic Nederland creatief op de kaart gaat zetten, toch nu al waar gemaakt?

Wouter Boon, dinsdag 23 september 2008, 9:55


Onze huisregels

Neem de volgende beveiligingscode over:

andere columns

RSS

marcom500

Hall of fame Leeuwen

  1. Ivar van der Zwan
    3 bekroningen
  2. Dylan de Backer
    2 bekroningen
  3. Zwier Veldhoen
    2 bekroningen
  4. Pieter van Velsen
    2 bekroningen
  5. Aad Kuijper
    2 bekroningen
naar marcom 500

nieuwste campagnes

laatste reacties

gnaus:

als reclamemakers dan toch spieken, laat ze het dan goed doen… bakker bart (see you)...

NFLjerseys:

NFL jerseys online on hot discount, if you are really interested in football jerseys...

NFLjerseys:

If you are fond of NFL jerseys and football jerseys, why not go to visit the...

NFLjerseys:

New Orleans Saints football jerseys sale at clearance price, get cheap jerseys and...

NFLjerseys:

One way to buy cheap jerseys is shopping online, NFL jerseys at nfljerseys-shopping.com...


marcom eventkalender

kennisbank


Zomertip: MarketingRSLT Summerschool

image
Op een inspirerende locatie je marketingkennis bijspijkeren én netwerken tijdens MarketingRSLT Summerschool.

Stel je eigen workshopprogramma samen, je kunt kiezen uit diverse workshops:
Affiliate Marketing
Online Video en Mobile
Games als marketingmiddel
Connect & Convert
Onderzoek & testen
…en meer.

Bekijk het programma en schrijf je in.

Na een bezoek aan Summerschool kom je weer bijgespijkerd terug op kantoor!

tip

Merk toch hoe sterk

Merk toch hoe sterk

vanaf € 33,50

Dit boek gaat over het toevoegen van waarde in de onderneming. Een van de beste manieren om dit te doen is door te investeren in het merk.


deze week in adformatie

- Design stimuleert productprestatie
- 'Zet patriot met grote bek in jury'
- VPRO komt met jongerenmerk Dorst
- RUG: 'Creatieven op niveau "AIDA"'

neem gratis een abonnement

nieuwsbrief