door Suzanna Timmer, auteur | 4 februari 2014, 18:10 in Media
Xite Sietze Rademaker Spotify

‘XITE kan leren van het Spotify-model’

De Nederlandse muziektelevisiezender XITE wil internationaal. Nieuwe Chief Commercial Officer (CCO) Sietze Rademaker. ‘In Nederland en België is XITE momenteel het enige muziekvideoplatform dat op alle schermen actief is. Dat is uniek.’

XITE meldde maandag dat het Sietze Rademaker (35) en Dirk van den Esschert (45) aan heeft gesteld als respectievelijk Chief Commercial Officer (CCO) en Chief Financial Officer (CFO). XITE werkt nauw samen met alle grote platenmaatschappijen en maakt daarnaast eigen programma’s zoals het dagelijkse live-programma Daily Noise. De zender is nu actief in Nederland en België. Met de versterking van het directieteam wil  ze internationaal expanderen. Rademaker: ’In Nederland en België zullen we onze positie en activiteiten de komende jaren verder uitbouwen. Tegelijkertijd verwachten we met ons product een sterke groei in het buitenland. ‘

Verdienmodel
XITE claimt een bereik van in totaal 5,8 miljoen huishoudens. De hoeveelheid Nederlanders die daadwerkelijk naar de zender kijken, is volgens Rademaker 3,5 miljoen (uniek), gemeten in december 2013. ‘Op het gebied van online en mobiel is XITE ook aan de weg aan het timmeren met onder andere een eigen app met daarin de tv-stream, exclusieve content en Twitter to screen functionaliteit. Hier zijn we begin dit jaar mee begonnen. De bereikscijfers zijn nog niet bekend.’

Het is niet makkelijk om een (niche) tv-zender te exploiteren in deze tijd. Zeker met een muziekformule, omdat je veel concurrentie hebt van online platforms zoals YouTube. Wat is het verdienmodel? Rademaker: ‘In Nederland en België is XITE momenteel het enige muziekvideoplatform dat op alle schermen actief is. Dat is uniek en daarmee hebben we een interessanter product dan onze concurrenten. ‘

Rademaker was eerder onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse Spotify-lancering. Kan XITE leren van het Spotify-model?  ‘Zeker. Spotify heeft aangetoond dat je met een simpel en heel goed product een groot aantal mensen in relatief korte tijd kunt bereiken. Op productvlak (mobile/online) liggen voor XITE enorme kansen.’

Internationale expansie
Wat betreft de internationale plannen kan de CCO kwijt dat later dit jaar in Duitsland en Frankrijk een start wordt gemaakt. ‘Ook zijn we momenteel kwartier aan het maken in de Verenigde Staten. Onze kijkers zijn jong en leven voornamelijk in grootstedelijke gebieden. Dat betekent dat ze snel bekend zijn met nieuwe stromingen binnen de popmuziek. Hierdoor kunnen wij deze stijlen snel oppakken en op onze playlist zetten. We merken dat progressieve dance en hiphop bijvoorbeeld erg wordt gewaardeerd door onze vaste kijkers.'

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Xite Sietze Rademaker Spotify

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs