100 jaar oude Coca-Cola flesje blijkt designfout te zijn

Coca-Cola noemt het flesje ‘misschien wel het bekendste designicoon in de geschiedenis van de moderne consumptie’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit jaar bestaat het Coca-Cola Contour flesje 100 jaar. Volgens Coca-Cola is het flesje nauwelijks veranderd sinds de eerste dag. Het ontwerp zag het levenslicht in 1915 in Terre Haute, Indiana in de Verenigde Staten. Coca-Cola: ‘De daar gevestigde bottelarij The Root Glass Company kreeg de opdracht een flesje te ontwerpen dat “zo onderscheidend is, dat het op de tast en zelfs in stukjes op de vloer nog meteen herkenbaar is”.’

Cacao
Coca-Cola zegt dat er eigenlijk een fout in het flesje zit: ‘Het iconische flesje kent een verzoening van vorm en functie met haar afgeronde, sensuele silhouet. Die organische rondingen waren gebaseerd op de vorm van de cacaoboon, waarvan ten onrechte werd gedacht dat die deel uitmaakte van de geheime ingrediëntenformule (cacao in het Engels is ‘cocoa’).’ Claire Baeten, brand manager Coca-Cola zegt: ‘Omdat men dacht dat cacao één van de ingrediënten was, hebben de ontwerpers de geribde peul van de vrucht willen nabootsen. Die “fout” is uiteindelijk uitgegroeid tot het wereldwijde icoon dat er nog altijd staat.’

heeft Coca-Cola een aantal hoogtepunten uit de lifecycle van het flesje op een rijtje gezet.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie