87 Procent Nederlandse huishoudens ontvangt digitale tv

Dat is een significante stijging ten opzichte van een jaar eerder (2015 vergeleken met 2014).

De penetratie van digitale tv - digitale televisie op een van de aanwezige toestellen -  steeg de afgelopen jaren snel: van 71 procent in 201 naar 84 procent in 2014 en in 2015 dus 87 procent.

Dat staat in het rapport Media Standaard Survey die de organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en Vinex vandaag hebben uitgebracht. Het zijn bevindingen over het jaar 2015.

In de rapportage komen resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen aan de orde. Daarnaast worden crossmediale resultaten gepresenteerd in de vorm van media imperatives per mediumtype naar doelgroepen.

Tv-bezit
Het percentage tv-bezit was in 2015 97 procent. Het gemiddeld aantal toestellen per huishouden is 1,6 toestel. Deze cijfers blijven vergelijkbaar met voorgaande jaren.

40 Procent van de 13-plussers zegt wel eens buitenshuis televisie te kijken. Dat is iets minder dan in 2014 maar geen significante daling. In verreweg de meeste gevallen betreft dit het kijken bij anderen thuis (gastkijken). Er wordt meer ‘ergens anders’ buitenshuis gekeken en minder op de andere specifiek in de antwoordcategorieën benoemde locaties.

Bij jongeren (13-19/20-34) kijkt een meerderheid buitenshuis. 59 Procent van de 13-19 jarigen kijkt elders tv. Bij de 20-34 jarigen is dit percentage 54 procent. Daarvan kijken de meesten bij anderen thuis. Ook op het werk en op school worden genoemd.

Digitaal lezen
Het lezen op digitale platformen groeit. Meer dan de helft van de Nederlanders van 13 jaar en ouder heeft in de afgelopen 12 maanden digitaal gelezen. 48 Procent heeft een dagblad gelezen en 27 procent een magazine.
Het digitale lezen van magazines is in het afgelopen jaar ten opzichte van de jaren daarvoor fors gegroeid. Van alle digitale platformen wordt de computer nog steeds het meest gebruikt om dagbladen en magazines digitaal te lezen. Bij dagbladen is dat percentage gedaald, bij magazines gestegen.

Mobiele telefoon/smartphone en tablet als platformen voor het digitale lezen van dagbladen en magazines zijn weer gegroeid: inmiddels heeft bijna een kwart van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder een dagblad in de afgelopen 12 maanden op een mobiele telefoon/smartphone gelezen en meer dan één op de vijf op een tablet.

Radio
In 2015 bereikte radio elke week 89,4 procent van de Nederlanders. Deze 13,2 miljoen mensen luisterden gemiddeld 2 uur en 53 minuten per dag .
Het weleens luisteren via de smartphone is voor 13+ jarigen met 14,1 procent significant gestegen ten opzichte van 2014 (12,5%). Onder 13-19 jarigen is dat in 2015 31,2 procent en onder 20-34 jarigen 22,1 procent. Ook radio luisteren via de tablet is significant gestegen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie