ABC Accenten: Dela, Etcetera en Hi

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de San Accenten is Dela uitgeroepen tot Adverteerder van het jaar. Etcetera werd Bureau van het jaar en Hi sleepte het Consistent Accent in de wacht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met de mediagenieke ‘Voor elkaar’-campagne, waarin Nederlanders crossmediaal werden opgeroepen om mooie woorden te delen met hun geliefden, liet Dela niet alleen de deelnemers, maar ook de juryleden niet onberoerd. De beslissing om Dela met de titel Adverteerder van het jaar te bekronen was dan ook unaniem.

Etcetera mag zich Bureau van het Jaar noemen en liet daarmee DDB & Tribal Amsterdam en Achtung! achter zich. Het bureau dat vorig jaar twintig jaar bestond en een groei van 20 procent noteerde, beleefde met 2012 naar eigen zeggen ‘het beste jaar ooit’. Er mogen volgens Etcetera dan concurrenten ‘groter, gespecialiseerder of sexier’ zijn, toch heeft het bureau, dat eerder al in 2009 genomineerd was voor Bureau van het Jaar, zich voor de jury zowel zakelijk als creatief bewezen.

Consistent
Dat je met een tien jaar durende campagne succesvol de veranderlijke doelgroep ‘jongeren’ aan je kunt binden, bewijst Hi met een volgens de jury Consistent-waardige campagnekoers die het prepaid-label van KPN vanaf 2004 succesvol uit het slop trok.

33 Accenten
Waar vorig jaar nog 40 Accenten werden uitgereikt, bleef het totaal dit jaar steken bij 33. De meeste winnaars telde de categorie Fast Moving, waarin vijf Accenten werden uitgedeeld, gevolgd door Dienstverlening en Non-Profit, waar vier Accenten werden vergeven. Onder de adverteerders mocht Unilever zich als enige opdrachtgever met drie Accenten de winnaar noemen, Dela, Hi en Volkswagen gingen er elk met twee Accenten vandoor.

Het bureau met de meeste Accenten was dit jaar FHV BBDO, die er met vier Accenten één meer kreeg dan vorig jaar. Daarmee stond het bureau dit jaar op enigszins eenzame hoogte, aangezien geen enkel bureau drie Accenten kreeg, De bureaus met twee Accenten waren: Achtung!, Dawn, Eigen Fabrikaat, Het PR Bureau, Ogilvy, Red Urban en TBWA\Neboko. Een opvallende daler was N=5, dat één Accent kreeg, tegenover vier vorig jaar. Ook TBWA\Neboko, dat er vorig jaar nog vier veroverde, moest dit jaar met twee Accenten genoegen nemen.

Excellent Accent
De SAN-categorie ‘Geïntegreerde Communicatie’ is dit jaar vervangen door het ‘Excellent Accent’. Met deze overall-categorie wil de SAN ‘campagnes belonen en op een voetstuk zetten die in het afgelopen jaar boven al het andere werk zijn uitgestegen’. Om voor een Excellent Accent in aanmerking te komen, moet een campagne zich buitengewoon hebben onderscheiden en zowel binnen de eigen categorie als over alle categorieën heen tot het allerbeste werk behoren, stelt de SAN. Ook moet de campagne een blijvende indruk hebben gemaakt op consument en vakgenoten. De Excellent-jury bestaat uit de 20voorzitters en vicevoorzitters van de 10 andere categorieën. De eerste winnaars van het SAN Excellent Accent zijn de ‘Voor elkaar’-campagne van Dela, ‘Wie belt er nou nog?’ van Hi en ‘Axe Anarchy for Him and for Her’ van Unilever.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie