Premium

ABN Amro is straks niet meer 'De bank anno nu'

ABN Amro verkoos N=5 boven DDB & Tribal Amsterdam en Selmore. De reden: het bureau heeft een lange trackrecord op dienstverleners als NS en KPN, die soortgelijke uitdagingen hebben als de bank.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zegt Ronald van Maanen, Hoofd Marketingcommunicatie van ABN Amro, tegen Adformatie, zonder overigens de namen van de andere deelnemende bureaus te noemen. 

De bank is al langer intern met een traject bezig om de ultieme merkmissie en identity te formuleren, vertelt Van Maanen. 

In 2015 zal de bank nieuwe accenten leggen in haar merkbeleid en dat vraagt om aanscherping van de communicatiekoers. Binnenkort wordt samen met N=5 gestart met de creatieve fase.

Van Maanen: ‘De nieuwe campagne wordt onderdeel van een totaalprogramma dat misschien wel even veel impact heeft op de interne organisatie en het gedrag. Het is heel makkelijk om te zoeken naar een nieuwe verpakking maar je moet het ook waarmaken en wij zullen daarin als organisatie ook een change moeten laten zien.’

Welke pay-off daar het beste bij past, is nog niet bekend, maar ‘De bank anno nu’ zal verdwijnen.

‘We hebben bewust eerst over de strategie gesproken met de betreffende bureaus. N=5 had de beste visie op ons merk en nu gaan we met hen het creatieve proces in. We willen het anders met onze reclame.’

Managing director en mede-oprichter Ole Christern van N=5 reageert: &;Een ongekend succes om alweer voor zo’n prachtig merk te mogen werken. We hebben ons in de 15 jaar dat we bestaan al meermalen opnieuw uitgevonden en dan is het winnen van een pitch als deze voor ABN Amro een heel prettig bewijs van het feit dat we op veel punten de juiste keuzes hebben gemaakt.&

De relatie met Selmore wordt per 1 januari 2015 beëindigd. ‘Het was een goede samenwerking,’ zegt Van Maanen: ‘Selmore heeft de afgelopen vijf jaar een belangrijke rol gespeeld in de bouw van het merk.’ Om voor ABN Amro te kunnen gaan werken stapte Selmore in uit de toen lopende bureaucompetitie van ING.  

Op meldde Adformatie dat ABN Amro zich na 4,5 jaar Selmore ging oriënteren op de reclamebureaumarkt.

Van een pitch wilde ABN Amro niet spreken, het werd een ‘verkenning’ genoemd en ook de namen van de deelnemende bureaus werden niet officieel gegeven.

Adformatie meldde op 19 september dat DDB & Tribal en N=5 volgens goed ingevoerde bronnen op de shortlist stonden, naast Selmore.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie