ACM: Talpa benadeelt concurrenten niet met overname SBS

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft het bedrijf van John de Mol toestemming voor de volledige overname.

De toezichthouder ziet geen nadelige gevolgen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.

Daarmee komt SBS samen met de zenders van Talpa Radio in één bedrijf. Dat biedt Talpa crossmediale mogelijkheden. 

'Beter voor positie SBS'
Meerderheidsaandeelhouder Sanoma kondigde in april de verkoop aan van zijn belang van circa twee derde van de aandelen. Talpa had een derde en betaalt Sanoma 237 miljoen euro. Ook krijgt Sanoma Veronica Uitgeverij. CEO Peter de Mönnink lichtte in april toe: ‘Je wilt groeien. Wil je dat doen op de tv- en videomarkt, dan zul je bereid moeten zijn te investeren in content en de volgende batch: addressable tv. We gaan naar identified audiences toe. Dat vraagt wel iets van de tv-wereld en de aandeelhouder. Je bent met zijn tweeën. De afgelopen drie jaar hebben we wel uitstekend samengewerkt met Talpa. Er was geen frictie tussen de aandeelhouders. Maar dat Talpa het nu geheel in handen krijgt, is beter voor de positie van SBS. John de Mol wil een bedrijf bouwen waar tv uitstekend in past.’

De Mol wilde ook TMG overnemen, maar heeft deze strijd - voorlopig - verloren van Mediahuis, dat inmiddels 65 procent van de aandelen heeft.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie