Bureaus & Accounts

Deze exclusieve content is met je gedeeld door Rob Beemster

Adjan Kodde: ‘Technologisch gedreven bedrijven gaan de slag winnen'

Rob Beemster, redactie | 29 november 2016, 15:58

De directeur en oprichter van Mirabeau over de overname door Cognizant.

Een van de grootste onafhankelijke digitale bureaus van Nederland komt in handen van de Amerikaanse it-dienstverlener Cognizant. De digitale activiteiten van dit bedrijf zijn geclusterd in Cognizant Digital Business, waar Mirabeau deel van gaat uitmaken.

Er zijn nogal wat bureaus die over de grens kijken. Maar waar TamTam en andere bureaus zelf op het overnamepad gaan, wordt Mirabeau geïntegreerd in het internationale geheel van Cognizant.

‘Er zijn verschillende scenario’s om internationale groei te realiseren. Wij hebben er voor gekozen om te groeien met een sterke internationale partner.’

Is de inspanning die je met Mirabeau moet doen om op eigen kracht die internationale stap te maken te groot?

‘Met de openingen van kantoren in Parijs en China hebben we bewezen dat we het kunnen. Alleen, het gaat niet hard genoeg. De vraag uit de markt is zo groot dat we echt sneller moeten opschalen. Sneller dan we zelfstandig kunnen.’

Met een jaaromzet van bijna 15 miljard dollar is Cognizant een partij van de buitencategorie. Binnen dit geheel stelt Mirabeau niet zo heel veel voor. Baart dat geen zorgen?

‘Nou, als je kijkt naar het Europese deel van Cognizant, heeft Mirabeau een flink aandeel. Daarbij is dit een strategische beweging. Cognizant heeft een serieuze digitale strategie. En in het kader daarvan heeft het dit jaar al diverse overnames gedaan, zoals Red Associates (Denemarken) en Idea Couture, een global speler. Daar gaan wij ook mee samenwerken. We krijgen toegang tot expertise die we nu niet of in beperkte mate hebben.'

Daar blijf je zelf bij betrokken?

‘Zeker, ik wil dit avontuur niet missen.’

Cognizant is een sterk it-gedreven club. Is dat echt wat je zocht als ideale partner?

‘Ja, klanten willen samenwerken met partijen die het grootste deel van de keten kunnen bieden. Er is een blend aan het ontstaan tussen marketing, digital en tech bedrijven. Eenvoudig gezegd: je moet aan de achterkant kunnen waarmaken wat je aan de voorkant belooft. Op het moment dat een airline extra beenruimte verkoopt, moet het wel kunnen garanderen dat - als twee maanden later die vlucht werkelijk plaatsvindt -  die ruimte ook daadwerkelijk beschikbaar is. Je ziet ook dat marketing data gedreven wordt. Er komt steeds verdere integratie van online marketing en het platform. Uiteindelijk zullen er over drie of vier jaar voornamelijk bedrijven actief zijn die vanaf marketing campagne tot en met de backend ontsluiting de diensten kunnen leveren. Technologisch gedreven bedrijven gaan die slag winnen, omdat die data begrijpen.’

Kan ik daaruit afleiden dat Mirabeau nog sterker dan nu het geval is op technologie gaat zitten?

‘Dat is niet wat ik bedoel. Wat wij doen, is inspelen op veranderend klantengedrag. Klanten bepalen hoe zij willen interacteren met merken. Wij geloven dat de dialoog die je hebt met een bedrijf steeds meer gaat lijken op de dialoog met een persoon. De communicatie met de klant vanuit je merk wordt dus steeds intelligenter. En daar heb je technologie voor nodig. Wij begrijpen hoe de consument wil communiceren met merken. Die wil niet naar een televisie commercial kijken, die wil gewoon een app om dingen te kunnen regelen. Dat is de nieuwe marketing.’

Mirabeau blijft z’n eigen naam houden. Ligt het niet voor de hand dat Cognizant op termijn z'n eigen naam naar voren zal schuiven?

'Dat zou kunnen, tegelijkertijd heeft Mirabeau in vijftien jaar tijd een sterke naam opgebouwd in de digitale markt.'

Mirabeau onderscheidt zich mede van andere bureaus doordat het meer locaties heeft. Blijven die open?

‘Ja, onze vestigingen blijven gewoon bestaan.’

In de markt was al langere tijd sprake van een mogelijke overname van Mirabeau. Dat wijst erop dat je langere tijd aan het zoeken bent geweest. Wat maakte het zo lastig om de juiste partner te vinden?

‘Je moet het eens zijn over de strategie, je moet dezelfde waarden delen ten aanzien van de mensen. Je moet dezelfde ambitie en kracht hebben, en je moet het eens worden over de prijs. Ik kan je vertellen, alle vier is gelukt.’

Hoe vaak heb je aan tafel gezeten met anderen en gedacht, dit is ‘m toch niet?

‘Wij zijn door verschillende partijen benaderd en andersom zijn we ook op partijen afgestapt. Wat niet wil zeggen dat we met al die partijen aan tafel hebben gezeten. We hebben een brede oriëntatie gedaan en zijn blij met de uitkomst ervan.’

Wanneer wordt de overname effectief?

‘Ik denk dat we eerst even lekker Kerst gaan vieren en dan begin volgend jaar verder.

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (4)

Avatar

Rob Beemster

(30 november 2016, 13:59)

Disclaimer in persbericht: 'Details over de overname worden niet bekend gemaakt.' Maar Adjan is blij met het bod ;-)

Avatar

Vincent van Beek

(2 december 2016, 23:19)

Cognizant is een beursgenoteerd bedrijf, de getallen komen ooit vanzelf boven water, Aart. ;-) Even de jaarverslagen afwachten. Al is een avond pilzen met Adjan zeker een mooie sexond best.

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Cognizant Adjan Kodde Mirabeau

Meer in channel Bureaus & Accounts
Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs