Adverteerder geeft voorkeur aan klassieke thematische tv-campagnes

Van de 650 nieuwe commercials die in oktober 2015 werden uitgezonden, is meer dan 40 procent thematisch van karakter.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarna volgen introductiecommercials (33 procent) en actiematige reclame (24 procent). Veel tv-reclames worden bovendien gevolgd door een tag-on.

Dat blijkt uit een analyse van mediaonderzoeksbureau Adfact. Adverteerders zetten tv vooral in om kennis en attitude van de consument te beïnvloeden met narratieve (verhalende) commercials. Veruit de zwaarst ingezette thematische tv-campagne was van TUI met hun reclame ‘Ontdek wat TUI met je doet’. De bruto mediawaarde van de reisorganisatie aan deze commercial bedroeg in oktober 5,6 miljoen euro.

Productintroductie
In oktober waren 218 nieuwe commercials gericht op het introduceren van een product of dienst. De meest zichtbare introductiecampagne was een nieuwe anti-transpirant deodorant van Axe. De bruto mediawaarde aan deze commercial bedroeg in oktober 2,5 miljoen euro.

Actiematig
Tot slot werden in de maand oktober 160 tv-commercials ingezet met als doel een actie te communiceren. De Nederlandse supermarktketen Plus was één van de meest zichtbare met de campagne &;Plus groente en fruit variatievoordeelweken&;.

Tag-on
Opvallend is voilgens Adfact verder dat van de onderzochte 650 nieuwe commercials ruim een kwart (26 procent) een zogenoemde tag-on hebben ingezet. Een tag-on is een kort extra stukje dat na uitzending van een hoofdcommercial verderop in het reclame blok wordt vertoond. De tag-on had in de meeste gevallen, 120 van de 170, een duidelijke call to action van ga naar de website en/of winkel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie