Adverteerders geven 66 miljoen meer uit aan media

De netto mediabestedingen stegen in 2016 met 1,4 procent.

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2016 met 1,4 procent gegroeid tot bijna 4,7 miljard euro. In absolute bestedingen bedroeg de stijging 66 miljoen euro. Internet zag de bestedingen weer met dubbele cijfers toenemen, out of home was de grootste stijger onder de offline media en televisie boekte net als vorig jaar een nipte plus. Alle andere mediumtypen zagen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte dalen. Dit rapporteert Nielsen dat binnenkort het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2016 publiceert.

Flink in de plus
Nielsen zegt dat er dankzij de lage inflatie was nog sprake was van reële groei voor de netto mediabestedingen in 2016. Nielsen: 'Daarbij komt dat de groei vrijwel geheel veroorzaakt wordt door online en dat de printmedia de groei van de totale markt temperen door opnieuw sterk dalende inkomsten uit de advertentiemarkt. De bedrijfsinvesteringen staan na de laatste crisis weer flink in de plus, maar de media profiteren daar maar heel weinig van.'

Offline nog altijd onder druk
De offline media zagen de gezamenlijke inkomsten uit advertenties in 2016 dalen met iets meer dan 3 procent, terwijl de bestedingen aan internet stegen met meer dan 11 procent. Het is een inmiddels bekend beeld, offline bestedingen dalen al gedurende een decennium. Volgens Nielsen komt dit vooral door de sterk afnemende advertentie-omzet van print. Nielsen: 'Andere mediumtypen als televisie, radio en out of home laten nog regelmatig groeicijfers zien. Tegelijkertijd zet de groei van online advertising onverminderd voort. De gemiddelde groei over de afgelopen tien jaar bedroeg meer dan 9,5 procent, terwijl in dezelfde periode de bestedingen aan traditionele media daalden met gemiddeld 5 procent'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie