Creatie & Campagnes

Aidsfonds stopt met campagne na felle kritiek van patiënten [POLL]

Claartje Vogel, redactie | 6 december 2016, 14:04

Hiv Vereniging sprak van een 'horrorcampagne'

De campagne van het Aidsfonds viel verkeerd bij hiv-patiënten en daarom besluit het fonds de campagne ‘’ terug te trekken. Dat maakt het Aidsfonds dinsdag bekend.

Alexander Pastoors, voorzitter van de Hiv Vereniging, twitterde dinsdagochtend:

 

 

Gekwetst en gestigmatiseerd

Het Aidsfonds schrijft in een persverklaring: ‘Aidsfonds heeft bewust gekozen voor een harde boodschap omdat de afgelopen jaren hebben uitgewezen dat de beeldvorming over hiv en aids niet in lijn is met de realiteit. Hoewel de campagne uitgebreid van tevoren is getest, is gebleken dat veel hiv-positieven zich door de campagne gekwetst en gestigmatiseerd voelen. Dat is niet de bedoeling geweest van de campagne.’

De campagne is ontwikkeld door bureau Havas Lemz. Een woordvoerder vertelt Adformatie: &;Het is een campagne die behoorlijke wat voeten in de aarde heeft. We staan geheel achter de beslissing van het Aidsfonds. De uitingen zullen vanaf vandaag verdwijnen.&;

Doel van de actie

Het doel van deze campagne was om de urgentie van de hiv/aids-probleem terug te brengen. Volgens het Aidsfonds denken veel Nederlanders dat het virus onder controle is, maar dat is niet waar. In Nederland neemt het aantal nieuwe hiv-infecties af, maar in andere Europese landen stijgt het juist. Pierre Bokma was de stem van het virus in de radio- en tv-spot. Hij legt uit dat hiv steeds meer z’n gang kan gaan.

Op het Radio 1 Journaal reageert hiv-patiënt Oscar Hammerstein: &;Ik vecht al 28 jaar tegen de stigmatisering van mensen met hiv. Met succes. Nu komt uitgerekend het Aids Fonds met een misdadige campagne die hiv-patiënten ervan beschuldigt 300 kinderen per dag te vermoorden. Want het virus wordt door patiënten zelf verspreid, dus als je zegt: het virus vermoordt 300 kinderen per dag, dan zeg je eigenlijk: hiv-patiënten vermoorden 300 kinderen per dag.&;

Spraakmakend

De actie werd gelanceerd op 1 december (Wereld Aids Dag) en zorgde vanaf dat moment voor commotie. Journalisten van De Volkskrant vroegen zich af of de feiten uit de reclames (&;het hiv-virus doodt drie keer zoveel mensen als in 1990&;) kloppen. Conclusie: technisch gezien wel. Maar wat er niet bij wordt vermeld is dat de piek in sterfte alweer 12 jaar geleden was, in 2004.

Het Aidsfonds stopt met de campagne 'het virus dreigt te winnen'. Terecht?

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (13)

Comment author avatar
Avatar

Eric

(7 december 2016, 8:35)
Feiten goed checken, maar wat hardheid in de campagne moet kunnen. Blijkbaar kunnen we niet veel meer hebben in Nederland, lange tenen. Ik ben mijn broertje verloren in 1993 aan Aids, ik zie hem niet als moordenaar, maar als slachtoffer. De boodschap kan niet duidelijk genoeg zijn.
Avatar

Jeroen

(7 december 2016, 8:50)
Eindelijk weer een campagne die mensen op de kast krijgt.
Avatar

Germain

(7 december 2016, 9:43)
Ik had het er laatst nog over dat Aids niet meer zo'n interessante ziekte lijkt voor de media. Je hoort er niets meer over. Toen kreeg ik deze in mijn gezicht. Ik vond de commercial super indrukwekkend. Maar schijnbaar kunnen anderen het onderscheid niet maken tussen een voiceover die de rol van Aids vertolkt en de mensen die het hebben.
Avatar

Linn Funcke

(7 december 2016, 10:08)
Het doet me sterk denken aan het nummer King Heroin van James Brown, daar praat de drug heroine ook tegen de luisteraar en schept op hoeveel slachtoffers hij wel niet maakt. Waanzinnig goed nummer trouwens. En zelf heb ik voor 3FM Serious Request ook een commercial gemaakt van een pratende landmijn. Dus het virus als bad guy is helemaal niet gek/vreemd. Ik had alleen een Engelse stem genomen; meer drama, en hij is toch ondertiteld. Conclusie; hij had van mij nog wel een tandje dreigender gekund. Bij de zin 'De zaken lopen lekker' geloofde ik ineens niet meer dat het virus tegen me sprak. Daar viel-ie wat mij betreft uit z'n rol. Dat doet King Heroin van James Brown 5 minuten lang angstaanjagend goed.
Avatar

Titus Rivas

(7 december 2016, 10:28)
Dat mensen denken dat patiënten in deze clip beschuldigd worden van het vermoorden van anderen, slaat werkelijk nergens op. Het gaat overduidelijk om het virus, niet om dragers van het virus, die juist het slachtoffer ervan zijn. Zo ingewikkeld is de clip toch niet?
Avatar

Iris Buddingh'

(7 december 2016, 10:38)
Ijzersterke campagne. Prachtige productie. Zou wereldwijd uitgerold moeten worden.
Zeker insturen naar Cannes!
Avatar

Mariska

(7 december 2016, 13:03)
Ijzersterke campagne die, zo blijkt, veel impact heeft. Het is overduidelijk dat hier het virus spreekt. Jammer dat men de campagne stopt.
Avatar

Nikolaas Brandjes

(7 december 2016, 13:30)
Mooi. Zullen we het dan nu weer over Zwarte Piet hebben? Het is tenslotte al weer over 364 dagen zover.
Avatar

Marco ter Voorde

(7 december 2016, 13:32)
Jammer dat het Aidsfonds zich zo onder druk laat zetten. HIV geinfecteerden zouden content moeten zijn met een boodschap die de massa activeert en aanzet tot nadenken over het eigen handelen mbt dit verschrikkelijke virus. Ok, het is een harde campagne maar dat werkt nou eenmaal beter dan de zoveelste 13-in-dozijn "oh wat errug" campagne. #lessonslearned
Avatar

Irma

(9 december 2016, 9:03)
En vraag ik me af; zou deze campagne en hiv/aids ook net zoveel aandacht gekregen wanneer de commotie erom heen er niet was?
Avatar

Helmer Molenaar

(10 december 2016, 16:04)
Blijkbaar zijn er als zo ver tegenwoordig dat het imago van de geïnfecteerden belangrijker is geworden dan het voorkomen van nieuwe geïnfecteerden.
Beetje snel op de pik getrapt.
Avatar

Richard

(14 december 2016, 8:35)
Boodschap kan niet duidelijk genoeg zijn aan de komende generaties. Alle HiV patienten zijn ook slachtoffers, het virus is de killer. Laten we daar helder over zijn. Duidelijke boodschap, belangrijk om het gevaar te laten zien!
Avatar

sylvia

(15 december 2016, 3:01)
ach de campagne was goed de boodschap klopte maar de mensen die er tegen in verweer kwamen hebben zelf zakelijke belangen, die verkopen voorlichtingen, hebben een blaadje vol goed nieuws..dus vandaar hun druk jammer dat het aidsfonds toegaf.

Gerelateerde items Aidsfonds Havas Lemz Lemz

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs