Albert Heijn favoriete supermarkt

Albert Heijn kampt met het imago ‘dure supermarkt’, maar consumenten vinden Albert Heijen wel een ‘fijne winkel’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

26 procent van boodschappend Nederland zegt Albert Heijn de favoriete supermarkt te vinden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 900 consumenten die in de laatste drie maanden iets kochten bij Albert Heijn, Aldi, C1000, Coop, Dirk van den Broek, Emté, Jumbo, Lidl, Plus en Spar. Jumbo en Lidl worden elk door 12 procent van de consumenten als favoriet bestempeld.

Tikje arrogant
Albert Heijn wordt vooral gewaardeerd om de uitstraling van de winkels, assortiment en voorraad en kwaliteit. Op het gebied van service en advies scoort Albert Heijn wel boven het gemiddelde, maar het moet daar wel Coop, Dirk van den Broek, Emté, Jumbo, Plus en Spar voor zich laten. Op het aspect ‘beste prijs’ doet Albert Heijn het alleen beter dan Coop, Plus en Spar. De consumentenbond zegt dat Albert Heijn door sommigen wordt omschreven als ‘een tikje arrogant’, maar dat het vertrouwde gevoel bij de consument overheerst.

Helemaal niet &;euro&;s goedkoper&;
Jumbo scoort net als Albert Heijn bovengemiddeld op uitstraling en assortiment en voorraad. Op het aspect kwaliteit weet de opkomende keten het gemiddelde maar net aan te tikken. Maar op service en advies hoeft het alleen de kleinere ketens Emté en Spar maar voor te laten. De prijsperceptie bij het Nederlands publiek is ondanks de ‘laagsteprijsclaim’ niet erg gunstig. Het scoort maar net iets beter op ‘beste prijs’ dan Albert Heijn.

Prijs én kwaliteit
De beste prijs is hét unique selling point van Lidl. Het laat alle andere supermarkten ver achter zich op dit aspect. (Dirk van den Broek, Aldi en C1000 doen het – in aflopende volgorde – ook goed op prijs.) Verder moet Lidl het hebben van de kwaliteit. Ook daar laat geeft het alle supermarkten het nakijken. Saillant detail is dat die andere discounter, Aldi, het verst onder het gemiddelde scoort (hoewel nog altijd ruim voldoende). Lidl presteert gemiddeld op assortiment en voorraad, maar laat het afweten op uitstraling (ongeveer een 6,5 terwijl het gemiddelde een dikke 7 is) en service en advies.

Geen onvoldoendes
Interessant gegeven is dat geen enkele supermarkt op geen van de aspecten een dikke onvoldoende krijgt. Uitgaande van het middelbare-scholierenstandpunt dat een 5,5 een voldoende is, gaan alle supermarkten over. Uitschieters naar beneden (onder de 6,0) zijn Spar op het aspect ‘beste prijs’ en Aldi op het aspect uitstraling.

‘Meest favoriete supermarkt’
Albert Heijn 26 procent
Jumbo 12 procent
Lidl 12 procent
Dirk van den Broek 9 procent
Plus 9 procent
C1000 7 procent
Emté 9 procent
Coop 7 procent
Aldi 5 procent
Spar 1 procent
Bron: Consumentengids

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie