Alexander Klöpping: ‘Producten beoordelen straks of jij wel een wenselijke klant bent'

Consumenten geven massaal reviews van producten, maar straks zullen ook producten reviews van klanten geven, aldus Alexander Klöpping.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In zijn betoog op de ging Klöpping in op de manier waarop het delen van data de toekomst zal bepalen.

‘De mate waarin we data delen is in vijf jaar tijd vertienvoudigd. Ga maar na: alleen al op YouTube delen we 100 uur aan video per minuut. In 2006 was dat nog nul.’

Dat hiermee niet alleen steeds meer informatie voor consumenten beschikbaar komt, maar ook steeds meer informatie over consumenten verzameld wordt, is bekend. Klöpping stelt dan ook dat het niet lang meer duurt voordat producten kunnen inschatten hoe aantrekkelijk een klant eigenlijk voor een bedrijf is.

‘Klanten zullen straks niet alleen producten beoordelen, maar producten zullen ook klanten beoordelen.’

Als voorbeeld geeft Klöpping Car2Go, een dienst die elektrische auto’s verhuurt.

‘Car2Go monitort mijn rijgedrag en als ik langere tijd roekeloos rijd, krijg ik op den duur een waarschuwing dat mijn abonnement mogelijk zal worden opgegeven. Dat klinkt misschien betuttelend, maar door roekeloze en onzuinig rijdende klanten uit te filteren, bewaakt Car2Go zijn imago in de stad en kan het bedrijf bovendien flink op energie- en verzekeringskosten besparen.’

Volgens Klöpping is het voor bedrijven dan ook van grote waarde dat producten hen via gebruikersdata straks precies kunnen vertellen welke klanten het bedrijf vooral moet trachten te behouden en welke het bedrijf beter maar weer kan laten lopen.

‘Wij vormen een mening over producten en diensten, maar producten en diensten vormen straks ook een steeds uitgebreidere mening over jou. Er zijn nu al Taxi-apps waar je als klant de rit kunt beoordelen, maar waar de bestuurder ook jou als passagier kan beoordelen. Een vervelende bestuurder zal klanten verliezen, maar een vervelende klant zal ook niet zo snel meer meegenomen worden.’

Volgens Klöpping kan de inzet van gebruikersdata ervoor zorgen dat bedrijven veel meer inzicht krijgen in de klanten die voor hen het meest van waarde zijn. Zo zal een wisselwerking ontstaan, waarbij de klant en product – van beide kanten – steeds beter met elkaar gematcht kunnen worden.

&;Iemand die politiek rechts georiënteerd is krijgt nu bijvoorbeeld al negatievere berichten over de regering van Obama in zijn zoekresultaten, dan iemand die links georiënteerd is. Wallmart weet tot op de fase nauwkeurig of en hoe lang vrouwelijke klanten zwanger zijn. Via de data van producten en diensten weten bedrijven steeds meer tot in detail wie ze voor zich hebben en daarbij dus ook wie voor hen als klant de grootste waarde toevoegen.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie