Merk & Strategie

Alipay en WeChat zijn waardevolste merken in China

Elsbeth Eilander, redactie | 7 november 2016, 14:33

China is een merkenlijstje rijker.

Volgens merkenadviesbureau Prophet zijn Alipay (van Alibaba) en WeChat (de allesomvattende chat-app van Tencent) op dit moment de relevantste merken van China.

De lijst laat zien hoe belangrijk mobiele betalingen geworden zijn in het dagelijkse leven in China, en hoe fel de competitie is tussen aanbieders van mobile payment-technologieën. China loopt wat dat betreft ver vooruit op Westerse markten.

Prophet onderzocht de merken in samenwerking met onderzoeksbureau SSI. Bijna 10.000 consumenten werden wereldwijd ondervraagd. Chinese consumenten vinden Alipay het relevantste merk van China, gevolgd door WeChat, en daarna Visa op plek 3.

Alipay is China’s grootste mobile payments-bedrijf, met meer dan 400 miljoen gebruikers, en 65 aangesloten financiële partijen. 460.000 bedrijven maken er gebruik van.

Digital-first
WeChat’s strategie is een digital first oplossing vinden voor alledaagse financiële handelingen Met WeChat kunnen consumenten niet alleen online shoppen, maar ook rekening splitsen met vrienden, betalen voor diensten en prijzen vergelijken tussen verschillende aanbieders, bijvoorbeeld door in een winkel een barcode te scannen. Bijna iedere Chinees die redelijk digitaal savvy is, maakt gebruik van WeChat.

Visa moet een lastige strijd leveren met de nummer 1 van China, UnionPay, een bedrijf dat in China nog net geen monopolist is. Visa wordt door Chinezen echter als flexibeler ervaren en is door zijn internationale beschikbaarheid vooral populair onder reizigers.

Hotelmerk Marriott vinden we terug op nummer 4. De top vijf wordt gecompleteerd door Uber, dat een lastig begin had in China maar nu voet aan de grond krijgt dankzij een fusie met de Chinese Uber Didi.

Van de 50 merken in de lijst zijn 18 merken Chinees. Volgens de onderzoekers laat dit zien dat Chinese consumenten relevantie halen uit zowel nationale als internationale merken. Philips staat als enige Nederlandse merk in de lijst.

Bron: Marketing Interactive

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items China Wechat Alipay

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs