door Floor Bakhuys Roozeboom, redactie | 28 januari 2014, 15:13 in Business Merk
Amsterdam Citymarketing

Amsterdamse horeca krabbelt op, kleine retail ploetert verder

Onze hoofdstad scoort als toeristenstad, maar de MKB-winkelier blijft worstelen.

Op het gebied van citymarketing beleefde Amsterdam een bijzonder levendig jaar en dat heeft z'n vruchten af geworpen. 400 Jaar Grachten, tal van andere jubilea en de opening van belangrijke musea hebben bijgedragen aan het geschatte aantal van ruim 16 miljoen bezoekers. Het bezoek van musea en attracties liet een groei van meer dan 10 procent zien.

Dat blijkt uit de Amsterdam City Index, een economische barometer die jaarlijks wordt opgesteld door Vereniging Amsterdam City. Toch rijst direct de vraag of de positieve tendens die met zo'n levendig jubileumjaar en de openingen van al die musea ook volgend jaar nog kan worden vastgehouden.

De toeristische sector is overigens wel de enige sector die groei laat zien. Want hoewel de Amsterdamse horeca goede tijden beleeft, is er over het algemeen nog bepaald geen reden tot jubelen, zo blijkt uit het rapport.

Vooral voor MKB-winkeliers blijven het moeilijke tijden. ‘Het aantal banen in de retail loopt terug. De buffers worden aangesproken, het vertrouwen slinkt,’ zo valt in de Amsterdam City Index te lezen. De omzet komt nog wel in de plus met een magere 1 %, maar gecorrigeerd door inflatie komt dat neer op -2%.

De Amsterdamse horeca lijkt op te krabbelen uit de crisis: Er wordt flink buiten de deur gegeten en gedronken en uitgegeven,’ aldus de Index. De horeca realiseert de grootste omzetgroei van alle sectoren en boekt een groei van 9%, gecorrigeerd voor inflatie 6%.

De Amsterdam City Index 2014 is een initiatief van de Vereniging Amsterdam City. De analyses kwamen mede tot stand dankzij achtergrondgesprekken met ondernemers, filiaalmanagers en directeuren van bedrijven in de binnenstad.

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Amsterdam Citymarketing