Marketing Technology

6 digitale trends voor 2014

Susanne van Nierop, redactie | 6 november 2013, 8:11

Het SoDA-report is uit en daarin wordt vooruitgeblikt op de digitale trends van 2014.

Bij SoDA (Global Society for Digital Marketing) zijn de Nederlandse bureaus Energize, Media Monks, Perfect Fools, Resn en BORN05 aangesloten. In het report staat onder meer hoe merken sneller kunnen innoveren, hoe slimmere en actievere community's kunnen worden opgebouwd en hoe etnografische leiden tot beter begrip van de motivatie en het gedrag van mensen.

Klaas Weima van Energize ziet 6 digitale trends:
1. Van follower naar lead - Steeds vaker zien we dat klanten digitale bureaus opzoeken en daar de lead neerleggen in de campagne-ontwikkeling. Waar vroeger een digitaal bureau werd ingezet voor de doorontwikkeling van een ATL-campagne, worden digitale bureaus nu veel serieuzer genomen en betrokken bij het ontwikkelen van de big idea.
2. Real-time in plaats van asynchroon - Bij onze klanten zien we een groeiende behoefte naar slimme (social) strategieën waarbij het merk doorlopend in contact is met hun doelgroep. Denk hierbij niet aan het simpel vullen van een Facebook of Twitter-timeline, maar aan doorlopende themacommunicatie die de merkwaarden van klanten activeren. Er is minder behoefte aan eenmalige campagnes, meer aan doorlopende creatieve concent.
3. Van rigide naar flexibel - Steeds meer bureaus passen hun bureaumodel aan. De volgordelijke manier van strategie- en conceptontwikkeling, wordt steeds meer aangepast naar snelle en flexibelere vorm. Hierbij wordt gekeken naar andere branches, als architectuur en software ontwikkeling, waar scrum en agile projecttechnieken worden toegepast. Zie ook een eerder opinieverhaal van Weima.
4. Mobile first! In design wordt mobiel steeds vaker als vertrekpunt genomen. Technieken als html5 en en responsive design zijn inmiddels een randvoorwaarde geworden. Design moet multi-platform en zich aanpassen aan een breed scala van apparaten.
5. Internet of Things. We zijn inmiddels beland in de derde fase van het internet, waarbij veel (huishoudelijke) apparaten worden verbonden aan het internet. Hierdoor helpt technologie om ons leven makkelijker te maken. Denk aan een Philips Sonicare tandenborstel die je poetsgedrag bijhoudt, doorgeeft aan de tandarts en nieuwe borstels besteld als ze aan vervanging toezijn.
6. Technologie wordt menselijker. Steeds meer technologie krijgt menselijke trekjes. Denk aan de enorme opmars van biotech. Apple heeft zijn nieuwe smartphone al uitgerust met biometrica (vingerafdruk) en Samsung zal waarschijnlijk volgen met een oogscan/ facial recognition. Uit de showcases van SoDA-bureau zie je dat hier volop mee wordt geëxperimenteerd.

Het SoDA-rapport kan hier worden gedownload.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (3)

Avatar

Jules Nijkamp

(6 november 2013, 9:14)

En meer open duren had het pand niet?

Avatar

Olchert Vels

(6 november 2013, 9:48)

'Jules' hoeft niks te lezen want hij weet alles al.
Van de zijlijn dan.
En zo typisch dat hij niet zijn eigen naam durft te gebruiken...

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Soda Report 2014

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs