door Maarten Hafkamp, redactie | 5 mei 2009, 7:13 in
Advertenties Redactionele Sites Sociale Sites

Advertenties scoren beter op redactionele sites

Pagina’s binnen redactionele websites worden gemiddeld veel langer bekeken dan pagina’s op sociale sites of functionele sites. Daarmee doen advertenties op die sites het ook beter dan op sociale sites.

Dat blijkt uit een onderzoek van WebAds Interactive Advertising. Dat deed met 'Adrime' een uitgebreid visibility onderzoek op de websites binnen haar netwerk.

Het grote verschil in tijdsduur dat een pagina wordt bekeken (redactionele pagina gemiddeld anderhalf keer langer dan functionele pagina) heeft gevolgen voor de zichtbaarheid (visibility) van een reclame-uiting. Opvallend is ook dat de Leaderboard en Full Banners, die meestal boven aan de pagina worden geplaatst, gemiddeld het langst goed zichtbaar zijn (meer dan 75 procent). Vaak gekozen formaten als de Rectangle en de Skyscraper blijken in de praktijk veel minder lang goed zichtbaar (bijna 15 procent minder dan gemiddeld).

WebAds gebruikt de opvallende resultaten om de advertentieposities binnen haar netwerk te optimaliseren en om de discussie over de effectiviteit van online campagnes van echte cijfers te voorzien. Tjeerd Kooij, managing partner WebAds: 'Er woedt een flinke discussie over de effectiviteit van online campagnes. Een van de problemen in deze discussie is de beperkte beschikbaarheid van echte cijfers. Daar levert dit onderzoek een belangrijke praktische bijdrage aan. Adverteerders en mediabureaus kiezen vaak te makkelijk voor standaard advertentieformaten en voor sites die ze kennen, zonder voldoende over het effect na te denken. Omdat sociale en functionele sites veel korter bekeken worden, zullen wij binnen deze sites ons advertentieaanbod aanpassen en ook kritisch naar de prijs- en afrekenmodellen kijken.'

De visibility meting is in het eerste kwartaal van 2009 uitgevoerd over het gehele netwerk van WebAds. Met behulp van meetpixels die achter ruim 9 miljoen online uitingen van vijf veel gebruikte online formaten hingen, heeft Adrime data verzameld.

Reacties op dit artikel (2)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Casper

(4 jaar geleden)

Helemaal met Herman eens,...klinkt allemaal wel heel logisch. Veel interessanter hier zaken aan te koppelen als bijvoorbeeld reclameherinnering of merkvoorkeur.

Avatar

herman

(4 jaar geleden)

Lijkt me heel logisch, als je iets langer laat zien, wordt er langer naar gekeken. Daar hoef je geen ingewikkeld onderzoek naar te doen.

Gerelateerde items Advertenties Redactionele Sites Sociale Sites