AH eist korting van leveranciers

Maarten Hafkamp, redactie | 11 september 2012, 6:21

Albert Heijn, eist meer korting van zijn leveranciers. Fabrikanten die leveren aan de supermarkten hebben hierover een brief gekregen.

Dat meldt het Financieele Dagblad. In de brief zegt Albert Heijn dat het eenzijdig de korting die het krijgt met 2 procentpunt verhoogt. De verhoging gaat vanaf volgende week in. AH krijgt als grote afnemer korting van zijn leveranciers.

De leveranciers zijn niet blij met de aangekondigde verhoging. 'Je kunt niet zomaar een afspraak uit een overeenkomst veranderen', reageert Philip den Ouden van de FNLI, de branchevereniging van levensmiddelenfabrikanten. Producenten hebben deze zomer vergelijkbare brieven gekregen van andere ketens. Ook die supermarkten willen minder gaan betalen voor de producten.

Albert Heijn wijst er in de brief op dat de producenten profiteren van de expansie van de supermarktketen naar onder meer Duitsland en België. 'Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt', zo staat in de brief.

Bron: Het Financieele Dagblad/NOS.

Over de auteur

Maarten Hafkamp
Redacteur Media

Reacties op dit artikel (3)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Koos de Zeeuw

(11 september 2012, 8:39)

Niets nieuws onder de AH zon. AH, heeft wat in de zin en zegt niet wat. Waarom ik dat denk? Anton Dreesmann haalde, via holding Vendex met zijn bedrijven, waaronder V&D, in 1976 hetzelfde trucje uit. Zijn toen nog geheime doel was om ZONDER DAARVOOR DE CENTEN IN KAS TE HEBBEN de Edah te kopen. Hij dwong zijn, trouwe doch nog niet echt uitgemolken, leveranciers in de financiële hoek door ze eenzijdig fikse betalingkortingen en andere betaalvoorwaarden af te dwingen Voorbeeld: Bij velen ging de betalingsregeling “Betaling binnen 8 dagen -/- 2% of betaling binnen 14 dagen -/- 3%” naar de in Zuid-Europese landen gebruikelijke regeling “Betaling op 90 dagen -/- 3%” plus een jaarlijks uit keren bonus. Het enige antwoord dat je kon geven was: “ JA IK GA ACCOORD”. Als je wilde onderhandelen en/of niet accoord kon gaan dan werd je direct bedankt voor de bewezen diensten en werd de relatie met spoed beëindigd. Met de op deze wijze te voorschijn getoverde financiële middelen was er voldoende draagkracht om Edah in te lijven en zo geschiedde. Hoe ik dat allemaal weet? Ik heb van “Mijnheer Anton” nog les gehad, was één van zijn favoriete leerlingen. Dat hij mij later, als manager van een grote producent, ook zo’n oor aannaaide vond ik niet vreemd. Wel ben ik later bij hem in zijn carréwoning in Laren nog een paar keer thee wezen drinken en zijn bulkende lach klinkt mij nog in de oren. De man had ook nog eens humor want op Werelddierendag 4 oktober (ook nog eens mijn geboorte/verjaardag) kreeg ik een pallet met 500Kg hondenbrokken van een bekend merk toegestuurd. Niet voor mijn verjaardag maar voor mijn hond. Dat was omdat hij te horen had gekregen dat ik mijn BullMastiff de naam Anton had gegeven en omdat hem ter ore was gekomen, dat ik rondgebazuind had dat mijn BullMastiff net zo’n kop had als Anton Dreesmann had. Ik kreeg in het begeleidend ‘felicitatiebriefje’ de ’opdracht’ om met medebrengen van mijn Anton bij mijnheer Anton in Laren weer eens thee te komen drinken. De twee Anton’s werden vrienden! Mijn kleindochter Laura die dit stukje nu leest roept uit “Opa u wordt nu wel heel erg vlug oud zeg! U begint weer over vroeger”. Opa: “Ja Laura, van vroeger/geschiedenis kan je veel leren”.

Avatar

Johanna

(11 september 2012, 14:47)

A.H verhoogt eenzijdig de korting die men van leveranciers krijgt met 2 procentpunt.
- Om de groei in het buitenland te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt - zo luidt het commentaar in de brief die de leveranciers kregen. Passend!?@
Passend is dat je daarover in overleg gaat, eenzijdig een gemaakte afspraak verbreken is onbeleefd en getuigt van weinig moreel besef. Er zal niemand bij AHOLD van wakker liggen, dat begrijp ik ook wel, maar ik ga mijn boodschappen niet meer bij AH doen.
En ik ga mijn familie , vrienden en kennissen vragen hetzelfde te doen. Al zijn er maar een paar mensen de er gehoor aan geven, alle beetjes helpen.
Ik vraag me af hoe het in de hoofden van de verantwoordelijke personen werkt. Ik zou me over een dergelijke actie schamen maar daar hebben de bedenkers van deze actie blijkbaar geen last van.
Een EX Albert Heijn klant.

Avatar

Koos de Zeeuw

(12 september 2012, 8:56)

@Johanna
Maar Johanna toch, een betere wereld is een illusie en dat u AH nu wilt straffen, ja daar zou ik als ik u was toch nog even over nadenken. Want Johanna, al die grootgrutters doen als het ze uitkomt zonder uitzondering stuk voor stuk allemaal hetzelfde. De enige die ik er niet van verdenk zijn de “kleintjes” zoals bijvoorbeeld de Turkse “Super”markten. Daar voltrekt zich ook nog eens een wonder. Die voorzien, zonder de gebruikelijke grootgrutters brallaria en zonder een veel te groot assortiment en veel te grote verscheidenheid, in de normale eerste levensbehoeften (vroeger Koloniale Waren geheten) en dat zonder hun leveranciers lastig te vallen met onwelriekende oneigenlijke commerciële inkoop technieken.

Gerelateerde items Albert Heijn Korting Fabrikanten