door Rob Beemster, redactie | 16 juli 2012, 13:18 in
Bmw Sentiment Sociale Media

BMW meest besproken automerk op sociale media

BMW is het meest besproken, maar Mazda het meest positief beoordeelde automerk op social media.

De auto is een geliefd gespreksonderwerp op sociale media, zo blijkt uit onderzoek van Greenberry en Tijdschrift voor Marketing. Dagelijks praten we gemiddeld drieduizend keer over 'de auto'. En elke dag zeggen Nederlanders gemiddeld 5.300 keer iets over automerken. Het meest besproken merk is BMW met dagelijks vierhonderd vermeldingen. Het merk dat het meest positief wordt besproken, is echter Mazda, gevolgd door Chrysler, Alfa Romeo, Subaru en Hyundai. Vooral de nieuwe modelintroducties van Mazda (CX serie, MX serie, Takeri) zijn erg positief ontvangen op sociale media.

De teneur van de conversaties over auto's en automerken is hoofdzakelijk positief. Van alle berichten over automerken is 20% positief en iets minder dan 10% negatief. Over de auto in het algemeen zijn mensen nog positiever; 26% van de berichten is positief tegen 17% negatief. Van alle berichten over auto’s gaat 5% over het kopen ervan. De meeste interesse gaat uit naar luxe merken: Ferrari, BMW, Audi, Lamborghini en - opvallend genoeg - Volkswagen.

Digitaal communicatiebureau Greenberry komt tot die conslusies na analyse van 1 miljoen berichten op sociale media in vier maanden tijd. Naast sociale netwerken als Facebook, Twitter en Hyves zijn ook diverse weblogs en fora geanalyseerd.

Het onderzoek is hier te downloaden.

Reacties op dit artikel (2)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Denis Doeland

(18 juli 2012, 9:20)

Leuk artikel, dagelijks kun je trouwens de standen van de meeste automerken hier bekijken http://www.rankingz.com/carz/

Avatar

Caysee.O

(31 juli 2012, 16:16)

Jammer dat de CX5 zo slecht leverbaar is. In april '12 besteld: levering onbekend. Nu besteld: levering maart '13. Slechte planning van Mazda, dat doet je image geen goed. :-(

Gerelateerde items Bmw Sentiment Sociale Media

Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs