Goede doelen niet transparant

Jaap Bartelds, auteur | 14 juli 2011, 11:10

Slechts vijf procent van alle Nederlandse goededoelenorganisaties is transparant genoeg. De rest voldoet niet aan de gestelde eisen voor openheid.

Dit blijkt uit voorlopig onderzoek van de Erasmus Universiteit. Zij onderzochten de maatschappelijke prestaties van goede doelen. Ruim achthonderd goede doelen hebben de lijst inmiddels ingevuld.

De eisen voor transparantie zijn bereikbaarheid via post, e-mail of telefoon, het hebben van een website en een klachtenprocedure, de aanwezigheid van beleidsplannen en jaarverslagen, publicatie van deze documenten op de website en vermelding van de identiteit van tenminste drie bestuursleden op de website.

Slechts de helft van de organisaties heeft een klachtenprocedure. Bijna alle goede doelen zeggen een beleidsplan en jaarverslag te hebben, maar slechts een derde heeft deze ook online staan.
Volgens de onderzoekers lijken goede doelen vooral moeite te hebben met de inhoud van het jaarverslag, die een financiële jaarrekening en een begroting voor het volgende jaar moet bevatten.

Daarnaast achten de onderzoekers het van belang dat organisaties de identiteit van hun bestuursleden op internet hebben staan. Zij stellen dat dit een belangrijk handvat is om de geaardheid en onafhankelijkheid van goededoelenorganisaties te kunnen controleren.

Over de auteur

Jaap Bartelds

Reacties op dit artikel (7)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Josssh -

(14 juli 2011, 12:12)

Met betrekking tot transparantie: welke goede doelen horen bij deze 5%?

Avatar

Jaap Bartelds

(14 juli 2011, 12:26)

@ Jos: bekijk de Goede Doelen Monitor op de website van Trouw. Nog niet alle gegevens zijn verzameld, maar hier krijg je een aardig beeld van de verschillende goede doelen in Nederland.
http://goededoelen.trouw.nl/

Avatar

Bastiaan

(14 juli 2011, 23:06)

Ik heb het volgende bericht geplaatst op twitter, Greenpeace, Plan en Cordaid waren de Goede Doelen waar ik als eerste op kwam.:
Goede doelen niet transparant: http://bit.ly/nOtBP1. Slechte zaak! Benieuwd naar reactie @Cordaid @GreenpeaceNL @PlanNederland etc

Zowel Plan als Greenpeace hebben al gereageerd, daar zit het dus wel goed met het social media gebruik in elk geval:
@Bastijaan Plan scoort erg goed op openheid en transparantie. We staan in de kopgroep van de jaarlijkse Transparantprijs voor goede doelen.

GreenpeaceNL
@Bastijaan Dit onderzoek gaan we bekijken en komen we zeker nog op terug. Beloofd :-)

Ik zal de reactie van Cordaid ook nog plaatsen zodra die er ook is

Avatar

Bastiaan

(15 juli 2011, 10:21)

Nog een reactie van Greenpeace:
@bastijaan We scoren op transparantie 7 uit 9 ! Op naar de 9 uit 9 ;-) Bekijk hier het rapport en de cijfers http://ow.ly/5FbOK

Avatar

Herman

(15 juli 2011, 17:16)

De bedoeling van bovenstaande reacties m.u.v. de eerste ontgaat me een beetje! Feit blijft, dat slechts 5% zijn of haar zaakjes redelijk voor elkaar hebben en dan praten we alleen nog maar over transparantie en niet over prestatie! Het on-Nederlandse bedrag van 1 miljoen voor de hongersnood in Afrika is een rechtstreeks gevolg van het wantrouwen, dat de gemiddelde Nederlander heeft in al die Goede Doelen! Wie de schoen past, trekke hem aan!

Avatar

Scato van Opstall

(16 juli 2011, 10:02)

Zo transparant als gezandstraald glas, deze Trouw/CIGD site: "Op deze site tref je geen informatie aan over directiesalarissen en de zogeheten 'strijkstok'. Het CIGD wil niet de suggestie wekken dat er een verband zou zijn tussen de hoogte van managementkosten en de prestaties van goede doelen." Je zou bijna gaan denken dat Trouw c.s. wat Chraaiende Christenen een handje boven het Charitashoofd houdt.

Avatar

Jaarverslag.com

(20 juli 2011, 14:44)

De tekst van het artikel suggereert enigszins dat 95% van de goede doelen op meerdere punten falen en zeker moeite hebben met de (jaar)verslaglegging. Zonder in de bres voor alle goede doelen te willen springen, is het onze ervaring echter dat alle grotere goede doelen weldegelijk hun jaarverslag online aanbieden. Een aantal, waaronder WarChild, ArtsenZonderGrenzen en OxfamNovib, doet dit zelfs op een manier waar menig bedrijf nog iets van kan leren.