door Roderick Mirande, redactie | 9 augustus 2012, 12:29 in
Plagiaat Hell Pizza New York Pizza

Hell Pizza komt niet in de hemel

Hell Pizza jat op schaamteloze wijze van New York Pizza (Selmore).

Het reclamevak is wel wat gewend als het gaat om het lenen van andermans ideeën. Maar de Nieuw-Zeelandse pizzaketen Hell Pizza (op het menu prijken pizza's als 'Serpent', 'Demon', en 'Wrath') bakt het bruiner dan ooit tevoren. Het kopieerde twee commercials van New York Pizza van Selmore (Hillenius/Van Pelt 2008) nagenoeg één op één.

‘We moesten er eigenlijk om lachen toen we het zagen’, zegt Jakko Achterberg, creative director van Selmore, ‘we hadden nog nooit zulk extreem jatwerk gezien.’ Het werk van Hell Pizza is zo overduidelijk gestolen, dat het overbodig is om stappen te ondernemen, zegt Achterberg. Er is dan ook geen contact gezocht met Hell Pizza.

Dit Pizza-gate maakt duidelijk dat plagiaat in de huidige tijd niet meer onopgemerkt kan blijven. Achterberg: ‘Het is alsof je op klaarlichte dag een bank gaat overvallen zonder bivakmuts op.’ Met de veelgehoorde kreet ‘beter goed gejat, dan slecht verzonnen’ is Achterberg cum suis het hartgrondig oneens. ‘Wij zoeken altijd naar een origineel idee.’

Martijn Bouman, marketeer bij New York Pizza, zegt ook niets te zien in juridische stappen. 'We hebben geen zin in langslepende procedures, die ook nog eens buiten de landsgrenzen gaan.'

Reacties op dit artikel (2)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Paul Catmur

(12 augustus 2012, 3:04)

As the editor of this magazine knows this issue has nothing at all to do with our agency.

Apparently the agency involved (Cinderella) is no longer in business.

We were appointed to the business after these ad were made and no member of this agency had anything to do with it.

Gerelateerde items Plagiaat Hell Pizza New York Pizza

Over de auteur

Roderick Mirande

redactie

Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs