door Roderick Mirande, redactie | 26 mei 2011, 21:24 in
San Accent 2010

Groot Accenten voor Bavaria, Alfred en Interpolis

N=5 sleept de meeste Accenten binnen.

Hoofdwinnaars van de San dit jaar zijn Bavaria (Adverteerder van het Jaar), Alfred (Bureau van het Jaar) en Interpolis (Consistent Accent).

Bavaria werd beloond voor het succesvol vormgeven van de rol als ‘challenger’ in de biermarkt. Dat deed het onder meer een grootscheepse aanpassing van het design, het voortzetten van Bavaria City Racing, het nieuw leven inblazen van het alcoholvrij segment en met de meest succesvolle WK-inhaker: de Dutch Dress. Bavaria was dit jaar ook nog goed voor Accenten in de categorieën Fast Moving en Geïntegreerde Communicatie.

Alfred werd bekroond voor het maken van keuzes. Het bureau richt zich volgens de jury op het maken van goede reclamecampagnes maken zonder versnippering. Daar is Alfred goed in. Dat heeft zich vertaald in 20 pct omzetgroei, zeven nieuwe opdrachtgevers en groei over de grens (Lowe@Alfred). Alfred won daarnaast een Accent met Pietertje, voor Unilever / Calvé Pindakaas.

Interpolis kreeg het Consistent Accent omdat het trouw bleef aan het besluit dat het tien jaar geleden nam: vasthouden aan de propositie ‘Glashelder’. De consistentie van Interpolis gaat verder dan de consequent doorgevoerde huisstijlkleur (aqua). Voor de (marketing)communicatie stelde Interpolis samen met FHV/BBDO (een samenwerking van tien jaar: ook consistent!) een afvinklijstje op: Eenvoud, duidelijk en laagdrempelig. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. De verzekeraar ontving ook nog een Accent in de categorie Dienstverlening Financieel.

Bureau N=5 haalde dit jaar de meeste Accenten binnen, namelijk zes. San-voorzitter Jan Paul van Heemskerk: ‘N=5 blijft het structureel goed doen voor zijn klanten. Twee jaar geleden stond het bureau op de shortlist, vorig jaar werd N=5 Bureau van het Jaar en nu krijgen ze onder andere een Accent voor het nieuwe account, de Rabobank. Ze laten wederom zien dat ze een gedreven organisatie zijn.’

Andere bureaus met meerdere bekroningen zijn FHV/BBDO (5 Accenten), Publicis (4) en Selmore (3). Lay’s (Retail en Geïntegreerde Communicatie) en Sire (Non-profit/overheid en Geïntegreerde Communicatie) werden ieder met twee Accenten bekroond. Net als Bavaria (zie tweede alinea).

Naar aanleiding van reacties van oplettende lezers (dank allen!) is dit artikel aangepast en aangevuld. Er ontstond verwarring over wanneer een Accent geteld wordt voor het totaal. De San-organisatie beloont het inzendende bureau en adverteerder met een Accent. Alle ‘medewerkende bureaus’ ontvangen niet direct een Accent en worden niet meegeteld voor het totaal. Dat neemt echter niet weg dat ook die bureaus een vermelding waard zijn. Alle bureaus worden in het totaaloverzicht hieronder en in het blad genoemd. Tevens kunnen ‘medewerkende bureaus’ een Accent aanvragen bij de San-organisatie.

Hieronder een opsomming van alle 36 uitgereikte Accenten. Meer uitgebreide verslaggeving over de San Accenten in Adformatie van deze week.

Business-to-Business
Het antwoord op alles waar u niet om heeft gevraagd – Klant: DAS. Bureau: N=5
Interbest Six Word Story Schrijfwedstrijd – Klant: Interbest. Bureau: Being There.
Fuel Duel – Klant: Mercedes-Benz Nederland Bedrijfswagens. Bureaus: N=5, MCR.
Join the future of general lighting – Klant: Philips Lighting. Bureaus: Red Urban, Bovil DDB, Imago Reclame.

Corporate
Oranje Leeuwen – Klant: ING. Bureau: Leukwerkt Worldwide.
Niemand – Klant: Nuon. Bureau: N=5.
Meer winnen dan de wedstrijd – Klant: Rabobank Nederland. Bureau: N=5.
Iedereen heeft iets met Randstad – Klant: Randstad Nederland. Bureau: Publicis.

Dienstverlening
Beter Horen. De hoorspecialist. – Klant: Beter Horen. Bureau: N=5.
Bewaarbox – Klant: Hi. Bureaus: FHV BBDO, Red Urban, Winkelman & van Hessen, De Werkvloer, Mindshare, Brandfighters.
Inholland Toekomstscanner – Klant: Hogeschool Inholland. Bureau: Red Urban.
De Herinneringsminuut 2010 – Klant: Yarden. Bureaus: Lemz, Endemol.

Dienstverlening Financieel
Interpolis Preventiecampagne – Klant: Interpolis. Bureaus: FHV BBDO, OMD Nederland, Hit-PR.
Volg je Hart. Gebruik je Hoofd. Triodos Bank – Klant: Triodos Bank. Bureau: Dawn.

Durables
Joyriders gezocht – Klant: BMW Nederland. Bureaus: UbachsWisbrun/JWT, Readershouse Brand Media.
De Nieuwe Saab 9-5 daagt iedereen uit. – Klant: Saab Nederland. Bureaus: Doorn & Roos, Studio Prins.
Polo 444 – Klant: Pon's Automobielhandel (Volkswagen). Bureau: ACHTUNG!

Fast Moving
Bavaria DutchDress – Klant: Bavaria. Bureaus: Selmore, ACHTUNG!, X-Ingredient, Erikpas.nl, Don't Tell Mumm, Supertrash.
Pietertje – Klant: Unilever (Calvé Pindakaas). Bureau: Alfred.
Amoy Asian Vibes. Klant: H.J. Heinz. Bureaus: Groen &Kool, Mobile Generation.
Maak de smaak – Klant: Lay's. Bureaus: FHV BBDO, Red Urban, RTL, TBWA\Busted, Proud Design, OMD, Masmedia, 3MO, Aorta, Walkers.

Geïntegreerde Communicatie
Bavaria DutchDress – Klant: Bavaria. Bureaus: Selmore, ACHTUNG!, X-Ingredient, Erikpas.nl, Don't Tell Mumm, Supertrash.
Maak de smaak – Klant: Lay's. Bureaus: FHV BBDO, Red Urban, RTL, TBWA\Busted, Proud Design, OMD, Masmedia, 3MO, Aorta, Walkers.
Aardige mensen – Klant: SIRE. Bureau: Publicis.

Non-Profit Overheid
KiKa, Bedankcampagne – Klant: Kika. Bureau: Publicis.
TMF Doof worden doe je zo – Klant: Nationale Hoorstichting, TMF. Bureau: MTV Networks.
Aardige mensen – Klant: SIRE. Bureau: Publicis.
VVD ZEKER NU – Klant: VVD. Bureau: XXS.

Personeel
Houthoff Buruma The Game – Klant: Houthoff Buruma. Bureaus: Ranj Serious Games, Houthoff Buruma.
NS Talent Clinic – Klant: NS. Bureau: Co Unlimited.
De Nederlandse Tuinbouw: It’s Alive – Klant: Productschap Tuinbouw. Bureaus: N=5, KONG, MTV Networks, Exprtease.

Retail
Inspiration 140 jaar – Klant: De Bijenkorf. Bureaus: Selmore, Selmore Lynx.
Wat koop je nog voor... – Klant: HEMA. Bureaus: DOOM&DICKSON, JUMP.
Hallo Jumbo – Klant: Jumbo Supermarkten. Bureaus: FHV BBDO, VVO2 Retailcommunicatie, Communicatie Team, collega's Jumbo.

Vrije Tijd
Efteling zoekt Drakenstrijders – Klant: Efteling. Bureaus: Commpas/SuperRebel, Netvlies Internetdiensten, Nickelodeon/MTV Networks.
IK MOET NUSPORT – Klant: NUsport. Bureau: BSUR.

Reacties op dit artikel (14)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Richard Kill and Attack

(2 jaar geleden)

Aan de ene kant eens met kitkat, maar je ziet toch dat de betere bureaus er zwaar voor inzenden, dus heeft 't wel bestaansrecht. Esprix was vroeger ook een beetje de reclamenerdprijs maar je ziet dat ze nu belangrijker dan zijn geworden. De bijna best wel sexy SPIN telt ook mee terwijl het de prijs is van het Sales Promotion Instituut NL wat vroeger het grauwste reclamegebeuren was dat er bestond.

Avatar

Have a break, have a kitkat

(2 jaar geleden)

Laten we de SAN zoiezo lekker opdoeken. Er bestaan al genoeg prijsfestijnen, en dit is toch zo'n beetje de minst interessante van het stel...

Avatar

Yvo Bronsvoort

(2 jaar geleden)

@Jacqueline: Even opletten... bij de SAN zijn het de klanten zelf die de prijzen uitdelen.

Avatar

Marije

(2 jaar geleden)

@Jacqeuline: daar hebben we de Effie's voor ;-)

Avatar

ruben

(2 jaar geleden)

@Roderick: In dat geval verwijst Marije je vast graag nog een keer naar Scapino. Schoenen om op te vreten genoeg daar. :-)

Avatar

Roderick Mirande

(2 jaar geleden)
http://www.adformatie.nl/

Beste mensen, we zijn er nog een keer met de rode pen doorheen gegaan. (Het was noodzakelijk.) Dank voor het oplettende lezen. Hopelijk voor de laatste keer: excuses. En anders eet ik mijn schoen op. Groet, Roderick

Avatar

Jacqueline

(2 jaar geleden)

Lekker belangrijk allemaal! Strelend voor reclame ego's. In totaal meer dan 500 miljoen euro budget in deze acties, wat heeft het de klant opgeleverd?

Avatar

roen

(2 jaar geleden)

@ Roderick: als ik jouw redenatie volg, dan heeft Busted er dus eigenlijk er ook maar 1? Of geen? (ze zijn je je gegund hoor AJ ;-) Ik ben op deze manier wel echt ff de tel kwijt..

Avatar

Marije de Groot

(2 jaar geleden)

Ik snap 'm niet helemaal. Waarom heeft Achtung er 3 (zijn ook medewerkend bureau voor aantal campagnes) en Red Urban er 2 volgens de redenatie van Roderick? Is mij onduidelijk. Daarnaast heet de jurk van Bavaria DutchDress en geen DutchyDress. Dutchy is geregistreerd door Scapino (zie http://www.scapino.nl/merken/dutchy/)

Avatar

Roderick Mirande

(2 jaar geleden)
http://www.adformatie.nl/

Beste Koen, ik denk dat niemand het Red Urban misgunt om vijf keer feest te vieren in plaats van twee. Onze felicitaties gaan uit naar alle winnaars, adverteerders, inzendendende én medewerkende bureaus. We blijven toch maar aan die telling vasthouden, omdat de administratie anders wel heel erg gecompliceerd wordt. Er zijn inzendingen waar tien bureaus voor tekenen... Overigens kunnen alle 'medewerkende' bureaus een Accent bestellen bij de San organisatie.
Aan de mensen van Sire is een excuus op zijn plaats. Want dat nam inderdaad twee Accenten mee naar huis. Nóg een fout: Bavaria ontving- naast het Groot Accent - óók twee Accenten. Het wordt snel aangepast in het artikel hierboven.

Avatar

Koen de Groot

(2 jaar geleden)

Mooie uitreiking gisteravond, leuke presentatie. Beetje jammer dat het in dit artikel nog steeds om de inzender draait en niet om de bijdrage in de campagne? Red Urban viert vandaag gewoon 5 San Accenten (en niet 2). Met dank aan: INHolland, Philips Lighting, Lays (2x) en Hi

Avatar

publicis

(2 jaar geleden)

'Onder de adverteerders is Lay’s de enige met twee Accenten.'

En niet te vergeten 'SIRE aardige mensen' met twee accenten.

Avatar

Mick

(2 jaar geleden)

"Andere bureaus met meerdere bekroningen zijn FHV/BBDO (5 Accenten), Publicis (4), Selmore (3) en Achtung (3)"

En natuurlijk Red Urban met 5 Accenten.

Gerelateerde items San Accent 2010