door Roderick Mirande, redactie | 22 juni 2012, 14:21 in
Cannes Lions Mindshare

Interview: Nick Emery, CEO Mindshare Worldwide in Cannes

Er komen niet alleen creatieven naar Cannes. Ook steeds meer mediabureaus zien het als place to be. Wat heeft Mindshare te zoeken in DE reclamestad aan de Méditerranée? Zes vragen aan Nick Emery, de hoogste baas van Mindshare.

Dit is de eerste keer dat Mindshare aanwezigheid claimt op het Cannes Lions Festival. Waarom willen jullie je nu opeens met creativiteit verbinden?
‘Cannes gaat breder dan creativiteit alleen. Ook inspiratie en innovatie in vakgebied staan centraal. Veel technologie bedrijven voelen zich dan ook betrokken bij Cannes Lions. Hier is voor ons een mogelijkheid om de juiste mensen te ontmoeten. We komen hier natuurlijk ook voor de creativiteit, want origineel denken zit in ons DNA. Maar het zijn vooral de business partnerships die hier belangrijk voor ons zijn.’

Aan de ene kant claimt Mindshare dat het voorop loopt in data mining en dat als het aankomt op media econometrie, jullie de leiding nemen, aan de andere kant wil je je kennelijk ook positioneren als creatief. Wat is de propositie nou?
‘Vooral het eerste. Media is geen simpel model meer, want alles begint en eindigt tegenwoordig met media. Het ontwarren van de cijferbrei is superbelangrijk, je kan het zien als een ruggengraat die alles bij elkaar houdt. Het is ingewikkeld. Onze rol is om de adverteerder de materie te helpen begrijpen.’

Het mediaspel verandert fundamenteel met de komst van nieuwe media, vooral mobile. Hoe radicaal zullen we Mindshare daar in de komende vijf jaar op zien aanpassen?
‘Data is allesbepalend en dat zal nog veel sterker worden. Dat is dan ook de reden dat wij joint ventures vormen met partijen als Google en Microsoft. Maar je moet dat soort dingen niet afraffelen, je moet er zorgvuldig naar kijken. Het moet een logisch onderdeel worden van onze business. We gaan in die nieuwe wereld over op wat wij ‘content architecture’ noemen. Toch zal de kernvraag niet veranderen. Het gaat erom, wát zeg je waar en op welk moment? Zo gecompliceerd is het dus ook weer niet.’

Waar zoekt Mindshare groei?
‘We kiezen niet voor een bepaalde focus, we moeten groeien op alle mogelijke manieren. Dus ja, we moeten naar nieuwe landen, en ja, we moeten achter new business aan, en ja, we moeten onze bestaande klanten ook laten groeien. Onze business gaat over het verder helpen van onze klanten. Vroeger waren we media partners van onze klanten, nu business partners. Je praat over een heuse transformatie van de business.’

Tot op welke hoogte zal de eurocrisis de media business in Europa beïnvloeden?
‘Europa is pissed-off en dat is terecht. Toch voorspellen we groei voor Europa in 2012. Maar ik ben bezorgd over 2013, omdat het zo onvoorspelbaar is wat er gaat gebeuren.’

En wat betekent het voor de business wereldwijd?
‘Ik ben hoopvol over de VS, positief over Azië en zeer positief over Latijns Amerika.’

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Cannes Lions Mindshare