door Susanne van Nierop, redactie | 20 augustus 2012, 19:04 in
Stertelefoongidssterf De Telefoongids Alexander Klöpping

Update: Kamer: stop verspreiden gids

Een Kamermeerderheid is tegen de ongevraagde verspreiding van de Telefoongids. Die meerderheid bestaat uit PvdA, CDA, SP, D66, GroenLinks en ChristenUnie.

De kwestie is actueel vanwege het initiatief sterftelefoongidssterf.nl van internetondernemer en -journalist Alexander Klöpping. Hij vindt het ongevraagd toezenden van de gids niet meer van deze tijd.

Klöpping pleit voor een 'opt-in'-systeem. Mensen die een gids willen, moeten die dan zelf aanvragen. Op zijn site wordt doorverwezen naar een opzegformulier voor de Telefoongids. De zes partijen zijn het met Klöpping eens en willen de Telecomwet aanpassen. Daar staat nu in dat er een verplichting is om de gids te verspreiden.
[Bron:NOS]

Update: De NOS nuanceert het bericht dat 'een kamermeerderheid' voor ongevraagde verspreiding is. Wel is het zo dat kamerleden positief staan tegenover het aanpassen van de Telecomwet op dit punt.

De Telefoongids heeft een verklaring rondgestuurd waarin het bedrijf met feiten probeert te onderbouwen waarom de Telefoongids nog altijd breed wordt verspreid. Volgens het bedrijf gebruiken per maand drie miljoen mensen de gids. Uit onderzoek van TNS Nipo zou blijken dat 85 procent van de mensen de gids wil blijven ontvangen. Sinds 2009 bestaat de mogelijkheid voor mensen zich af te melden via deze site.

De Telefoongids verklaart: 'De Telefoongids is voornemens met de distributie van de papieren editie door te gaan zolang er voldoende vraag is vanuit consumenten en MKB-klanten en wanneer dit bedrijfseconomisch rendabel blijft. Op dit moment bedient De Telefoongids zo’n 160.000 MKB-klanten met zowel offline en online bereik en verschaft ruim 700 mensen emplooi, waarvan een groeiend aantal zich richt op online diensten.'

Reacties op dit artikel (7)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Michiel

(20 augustus 2012, 8:05)

Terechte actie. Met name om de media-aandacht die er wordt gecreëerd rondom deze grootschalig papierverspilling. Een jaar geleden heb ik dat opzegformulier ook ingevuld, maar toch viel de gids gewoon weer op de mat. En maar claimen dat je een mega bereik hebt.... pure oplichterij noem je dat.

Avatar

Carl Mangold

(20 augustus 2012, 8:19)

Hier 't zelfde: vorig jaar afgemeld, bevestiging gekregen, maar toch weer gewoon die vuilnis in m'n bus.

Avatar

Hulmut

(20 augustus 2012, 9:02)

Net zo'n gevalletje pushmarketing als mijn comment bij het Neckermann artikel. Sommige grote en logge organisaties snappen het gewoon niet. Blijven in het veilige en ouderwetse model hangen en de huidige consument lastigvallen met deze shitzooi!

Avatar

murphsy

(21 augustus 2012, 12:28)

Hier ook een afmelder die de monitorverhoger gewoon heeft ontvangen. Dit lijkt me een pijnlijk voorbeeld van 'printmedia' bereik. Oplage staat niet gelijk aan bereik jongens! En je mag het al helemaal niet vermenigvuldigen met het gemiddelde aantal inwoners per adres...

Avatar

Eva

(22 augustus 2012, 8:28)

Ik begrijp niet waarom ik deze papierverspilling al jaren achtereen volgens ontvang. Ik schrijf mij tenslotte niet al min 3 jaar bewust uit. Waarom is de mogelijkheid van afmelden in het leven geroepen als Telefoongids hier helemaal niets mee doet, sterker nog; net doet alsof zij hartstikke gek zijn.
Ik krijg niet echt het gevoel dat ik serieus wordt genomen door deze organisatie.

Wat geeft hen eigenlijk nog bestaansrecht? Met deze struisvogelpolitiek een bedrijf/product in leven houden, waar een groot gedeelte van Nederland NIET op zit te wachten.

Avatar

DD&Dun;

(24 augustus 2012, 9:47)

Mooie actie milieu vriendelijk en weg alle ruis in de verspreiding.

Avatar

Miranda

(24 augustus 2012, 12:58)

Ja, leuk dat je je kunt afmelden. Maar je kunt van die bezorgers toch niet verwachten dat ze met opt out lijsten de straat opgaan en die bij elk adres gaan raadplegen? De telefoongids is volgens mij gewoon ongeadresseerd reclamedrukwerk en dat mag niet langs de ja/nee en nee/nee sticker. Dus iedereen die de gids niet wil kan die sticker op zijn brievenbrus plakken en de zaak zou daarmee geregeld moeten zijn. Of anders kan de Telefoongids best zelf een brievenbussticker ontwerpen die je gratis moet kunnen opvragen via de website.

Gerelateerde items Stertelefoongidssterf De Telefoongids Alexander Klöpping

Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs