door Roderick Mirande, redactie | 2 augustus 2012, 6:45 in
Olympische Spelen Merken Tmg

Meest Olympische merk: Adidas gaat op kop

Heineken en Nike staan tot nu toe ook in de top drie van de meest Olympische merken van 2012.

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoekbureau Bureau Consumenten Onderzoek (BCO), (onderdeel van TMG). Aan het begin van de Spelen wordt Adidas gezien als meest Olympische merk, op de voet gevolgd door Heineken en Nike. De dranken AA Drink en Coca Cola complementeren de top 5 van Olympische merken. Telegraaf Media Nederland blijft de associatie met Oranje en de Olympische Spelen meten en zal de uitslag na afloop bekend maken.

image

In de top 10 van merken die worden geassocieerd met Oranje- en haar topsporters, staan veelal dezelfde merken als in de Olympische top 10. Maar er zijn verschillen. Heineken staat bovenaan in deze top 10. Ook de banken Rabobank en ING staan hoger in de top 10 van Oranjemerken. Deze merken richten zich meer op onze eigen topsporters, terwijl merken als Coca Cola, Nike en Adidas zich meer verbinden aan het evenement en haar (internationale) topsporters.

Top 10 Merken die geassocieerd worden met de Olympische Spelen:
1 Adidas
2 Heineken
3 Nike
4 AA Drink
5 Coca Cola
6 Rabobank
7 Aquarius
8 NOS
9 ING
10 De Telegraaf

image

Top 10 Merken die geassocieerd worden met Oranje(topsporters):
1. Heineken
2. Adidas
3. Rabobank
4. AA Drink
5. ING
6. Nike
7. NOS
8. Aquarius
9. Nationale Nederlanden
10. Coca Cola

Gevraagd met antwoordmogelijkheden (geholpen, 100+ merken) op 27 juli 2012.

Reacties op dit artikel (2)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

supporter

(3 augustus 2012, 12:19)

Dat is exact wat ik ook op wilde merken. Nike pakt met de Find Greatness campagne veel bekendheid tijdens de Spelen, zonder Olympisch partner te zijn. Uit onderzoek bleek dat 2/3 denkt dat Nike Olympisch sponsor is in tegenstelling tot de slechts 24% die Adidas met de Spelen associeert. Knap staaltje marketing van Nike zonder de regels van het IOC te overtreden. En bovendien een stuk voordeliger!

Avatar

Goodie

(3 augustus 2012, 10:45)

En de redacteur van dit artikel kon niet even opmerken dat Nike en Heineken helemaal geen sponsors zijn van de Spelen?
Niet bepaald een verwaarloosbaar detail.

Gerelateerde items Olympische Spelen Merken Tmg

Over de auteur

Roderick Mirande

redactie

Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs