Nieuw digitaal magazine voor 50-plussers: ENNU

5 maart 10 40 Maarten Hafkamp

ENNU magazine. Zo heet een nieuw digitaal magazine gericht op 50-plussers dat volgende week wordt gelanceerd.

Nieuw digitaal magazine voor 50-plussers: ENNU

ENNU magazine gaat maandelijks verschijnen, en wordt naar 600.000 50-plussers gestuurd. Redactionele pijlers zijn onder meer reizen, gezondheid, vrije tijd en wonen.
Net als de adressen van de lezers is de content grotendeels afkomstig van adverteerders. Arjan in ’t Veld van Bureauvijftig, dat het magazine uitgeeft (Dutch Giraffe tekent voor de vormgeving): ‘We bieden geen traditionele advertentiemogelijkheden aan, maar adverteerders kunnen wel een pagina “adopteren”.’
Een dergelijke pagina kost 5.000 euro. Voor het eerste nummer zijn volgens In ’t Veld onder meer KNVB, Selexyz, Free Record Shop en WNF gestrikt. De content van het nieuwe digitale magazine bestaat uit eigen verhalen en verhalen die door adverteerders zijn aangeleverd. In ’t Veld: ‘Daar gaat wel een redactionele slag overheen.’



 

reageer (40)

(...) reizen, gezondheid, vrije tijd en wonen. Hartstikke leuk zo’n nieuw blad, is er ook nog niet. Dacht ik als 53-jarige eindelijk eens tot een doelgroep te behoren en niet tot mijn 55e te hoeven wachten… Maar ik werk met nog rot (neenee, geen pvv) als tekstschrijver. Wat dachten we van werken, zzp’en, financiën, netwerken, bijblijven in social media, psychologie (geduld met jongere generatie), tweede, derde, vierde, ... relaties, tweede leg (hmmm, ‘vrije tijd’...), gezond blijven (geen gezeur, maar tips om te kunnen blijven speren), kortom, een blad om lekker en een beetje leuk actief te blijven tot je 67e?

WATNU?

Gert

Gert, vrijdag 5 maart 2010, 11:09

Je hebt gelijk Gert. Ik ben nu 63 maar ik werk nog steeds 5 dagen per week full time. Wanneer wordt er nu eens bladen gemaakt die echt aansluiten op de doelgroepen: werkende ouderen en niet meer werkend ouderen, vermogenden en minder vermogenden ouderen. etc.
Peter

Peter, vrijdag 5 maart 2010, 11:45

@Peter. Power to the strong ones. Maar misschien toch liever niet met de aanduiding ‘ouderen’. Midlifers (al dan niet voor, in, na -crisis)?
Bij het vorige bericht was mijn beveiligingscode jong15…

Gert, vrijdag 5 maart 2010, 11:57

Gert en Peter, daar zitten we dan met z’n 3-en. 50+ en werkend. Blijkbaar weinig (reagerende) lezers in onze categorie. Vergelijk eens de ophef over—door de bank genomen-- . Gert lijkt me echt een prima redactionele formule.. gaan we die dan maar samen opzetten ;-). Het is niet te geloven dat iemand met zo’n platte formule op de markt komt en dat er nog partijen zijn die daar instappen. Zoals Gert met z’n onderwerpen aangeeft, leven er hele andere zaken in deze doelgroep. Gemiste kans Bureauvijftig maar je kan het nog bijsturen. Zoek je een klnakbord? Laat maar weten. Maarten (56)

Maarten, vrijdag 5 maart 2010, 14:39

De wereld vergrijst, maar de bladen veren niet mee. Die denken nog dat je op je vijftigste al serieuze geraniumplannen begint te smeden, neem Plus!

Zzp’en - ook ik schrijf tekst - na je vijftigste, 50-plussers en social media, ‘oudere’ zzp’ers en jonge opdrachtgevers, personal branding, tips en toestanden ... dáár zitten we om te springen!

We kúnnen natuurlijk overwegen om zelf zo’n blad op te zetten. Krasse knarren met creatieve ideeën genoeg. :-)

Monique

Monique, vrijdag 5 maart 2010, 15:13

Leuke reacties allemaal. Zou een LinkedIn-groep wat zijn?

Gert, vrijdag 5 maart 2010, 15:19

Waarom gaat ‘t niet over design, mode, erotiek etc.
En dan de naam “ENNU”, hoe verzin je het? Is ongeveer hetzelfde als “Wat nu” of iets soortgelijks negatiefs! Vergeet niet, dat veel mensen het huis een hele dure “opknapbeurt” geven, als de kinderen uit huis zijn........

herman, vrijdag 5 maart 2010, 15:34

@Herman: O, zo positief lees ik die titel ook hoor:
EN NU… tijd voor die hele dure opknapbeurt! etc.

rub&, vrijdag 5 maart 2010, 16:00

Bijna 52. Voel me niet zo. En een vaste management baan en daarnaast coach en performacne improver. Ik snap nog steeds niet hoe ze kunnen denken dat je na je 50ste meer tijd hebt! Je moet net zoveel moeite doen om in balans te blijven, te blijven werken aan je conditie, dieet te houden, tijd te vinden voor familie, uit huis op zichzelf wonende kinderen etc. Mijn moeder van 76 en lang actief geweest voor de ouderenbond, zei dit al 10 jaar geleden. Omdat je 50 bent, hoor je niet tot een bepaalde categorie. Wel of je gezond of ziekelijk bent, werk of geen werk hebt etc. Ongelooflijk die voorignenomen standpunten voer 50+

Brigitte hulscher, zaterdag 6 maart 2010, 12:22

@Brigitte: Misschien ben jij hun doelgroep dan niet? Ik ken juist veel verveelde vijftigers (ze hebben hun zaak verkocht, hun huis te gelde gemaakt of gewoon een beetje gespaard) die hun tijd dan maar gaan vullen met tuinieren, golfen of reizen. Lekker toch, om dan ook iets leuks te lezen bij je te hebben?

boer piet, zaterdag 6 maart 2010, 12:35

Ennu: doet me heel erg denken aan de tekst die op klokken te vinden is: nu elck sijn sin. Mijn eerste reactie is Ennu? watnou, lamaar!
Maar zonder dollen, ik ( 56, fulltime baan) zit inderdaad wel te wachten op een blad voor mensen die werken, over studiemogelijkheden, bladen en kranten, over sporten, omgang met oud en jong ( volwassen kinderen, bejaarde en hoog-bejaarde ouders) enz. enz. En alsjeblieft geen doelgroepadvertenties over hulpmiddelen in welke vorm dan ook. ( Trouwens ook zo iets waar ik me wild aan erger, alsof je als midlifer altijd lek bent of dat je kunstgebit altijd klappert.)
@ Gert: Midlifers, mooi! En die linkedingroep is een goed idee. Heb je er al een opgestart met die naam?

Liz Boom, zondag 7 maart 2010, 8:36

@boer Piet, tuurlijk die mensen zijn er ook, fijn dat er nu een blad voor ze is.
@ Liz Boom, heel erg gelachen, vooral om dat ‘lekken’. Ik heb wel eens gelezen dat de ‘lek’-industrie ernaar streeft met name vrouwen van de wieg tot het graf in de luiers te houden: pampers, alldays, always en weer terug naar incontinentie.
Het jeukt enorm om die LinkedIn-groep op te tuigen, ik denk ook dat ik er zelf baat van zou hebben om als eenpitter een klankbord te hebben om af en toe eens over met name werkgerelateerde zaken af te kunnen blazen, maar ik zie nu even geen mogelijkheid om de tijd vrij te maken om er echt even mee aan de gang te gaan. Ook omdat ik weet dat ik het weer veel te leuk ga vinden.
Maar als er iemand anders is...?
Groet,
Gert

Gert, zondag 7 maart 2010, 15:24

Naar aanleiding van de suggesties bovenstaand heb ik op LinkedIn de groep Marketeers Vijftig aangemaakt.
http://www.linkedin.com/groupInvitation?groupID=2837797&sharedKey=29D12E6864BD

Maarten, maandag 8 maart 2010, 12:19

@maarten: top man, ik heb mijn eerste topics geplaatst…
@anderen: doen jullie mee?

Gert, maandag 8 maart 2010, 12:37

Het begrip 50+ wordt te pas en te onpas gebruikt waar men doelt op 65- of 70-plussers. Vanaf 55 wordt opeens gesproken over Senioren alsof het Senielen zijn. Onderzoek door Winkle heeft aangetoond dat 50-70 jarigen, nog volop actief zijn, maar door media en reclame genegeerd worden. De open zenuw is met de aangekondigde inhoud van ENNU opnieuw geraakt, blijkens de reacties. Winkle introduceerde vorig jaar de nieuwe segmentatie: 45-75 zijn Medioren en 75+ zijn Senioren. Komende onderzoeken zullen dit verder onderbouwen. Gaan marketeers dit oppakken? Midlifers is overigens ook een mooie naam. (Het onderzoek is gratis verkrijgbaar)

dick kits, maandag 8 maart 2010, 15:42

Ik moest ontzettend lachen om de aankondiging! Begint mijn bedrijf lekker te lopen, is mijn jongste 10, dus niet meer zo erg afhankelijk, zitten mijn andere kinderen op middelbare school of vervolgopleiding, word ik opeens tot rentenierende pre-bejaarde gebombardeerd. Ik moet er niet aan denken! Ik werk omdat ik het leuk vind en reizen gaat toch echt nog naar de camping waar de kinderen vrienden kunnen vinden. Weten ze bij dat blad nog niet dat vrouwen tegenwoordig later kinderen krijgen? Als je eerste kind rond je 35e komt en de 2e een paar jaar later, lees je nog ouders van nu en een leuk blad over werk & inspiratie als je 50 wordt. Maar misschien, heel misschien, ben ik wel geinteresseerd in dergelijke onderwerpen als ik de 60 ben gepasseerd… als toekomstdroom.

Keuningin, maandag 8 maart 2010, 23:15

@keuningin. Laten we er inderdaad maar om lachen. Zin om verder mee te praten in de LinkedIn-groep die Maarten is gestart? De uitgever heeft zich ook al aangemeld…
@alle andere reageerders: doen jullie ook mee in de groep?

Gert, maandag 8 maart 2010, 23:21

ik wil de groepsaanduiding ‘midlifer’ hier toch maar munten. En als het om midlifers in de marketing gaat: grijze honden?

Gert, maandag 8 maart 2010, 23:23

@Maarten: Marketeers Vijftig ... ik zou het in een breder perspectief zetten. Misschien wel op Communicatie richten (dit lezend vanaf de Adfo-site), zodat het ook weer niet van Alles & Nog Wat wordt, maar met een bredere bril.

Bij LinkedIn-groepen (maar ook bijvoorbeeld bij Twitter) gaat het wat mij betreft altijd om: wat is het doel, wat willen we ermee bereiken? Pas als dat helder is kun(nen) je(/we) aan de slag.

Uitgangspunt voor mij zou zijn:
* We zijn geen geraniums, we werken nog gewoon, niemand hoeft ons toe te jip-en-janneken en oversteken doen we nog geheel zelfstandig.
* Maar we hebben wél - of mede - andere vragen dan onze jongere generatie: hoe doen wij dat met verzekeren, een huis kopen, social media, samenwerken met de jongere garde / een jongere leidinggevende, zzp’en, collega’s die ons niet serieus nemen, et cetera.

@Brigitte: “Voel me niet zo”, misschien zit ‘m daar wel de crux van het uitblijven van een blad ‘Voor Ons’. Want ik voel me wél zo en ik vind het prima. Ik ben alles wat ik hierboven bij het eerste * beschreef, maar ik ben óók geen twintiger/dertiger meer. Ik ga geen kinderen krijgen, niet meer onder aan de ladder beginnen en geen hypotheek inrichten voor 30 jaar.

Onze huidige bladen doen enerzijds alsof we gewoon ‘net als iedereen zijn’ (reizen, lifestyle, ...) en dat zijn we ook, maar met een kanttekening, en anderzijds bekijken ze ons als aanstaande fossielen. En we zijn dus NIET als iedereen, want we hebben andere vragen, en we zijn GEEN fossiel, en nog ver, ver van aanstaand.

Monique, dinsdag 9 maart 2010, 9:05

@ Monique en alle anderen, mijn gedachte is ook een brede(re) opzet maar wel gestuurd vanuit wensen en behoeften van de deelenemers van de groep. Ben bezig wat lijntjes uit te zetten voor interessante visies en content. Stel voor verdere dialoog te voeren op http://www.linkedin.com/e/vgh/2837797/ dan bouwen we gelijk wat content op en praat ook makkelijker ;-) maarten

Maarten, dinsdag 9 maart 2010, 9:35

@ Allen,
Zojuist gelezen dat een Amerikaans onderzoek uitwijst dat we als positivo’s tegenwoordig eigenlijk een ‘mentale leeftijd’ hebben die 12 jaar lager ligt.
Ik ben vanaf heden dus zelfs nog geen doelgroep voor ENNU met mijn ‘mentale leeftijd’ van 49!

Benno R. RENAUD, dinsdag 9 maart 2010, 10:24

@Benno, is dat onderzoek ergens te vinden op internet? Geldt het ook andersom als je van het halflege glas bent?

PS Je mag toch lid worden van onze groep: http://www.linkedin.com/e/vgh/2837797/ :)

Gert, dinsdag 9 maart 2010, 10:35

@ Gert,
Ja, ik heb mij al aangesloten bij de LinkedIn Group.
Het bericht heb ik uit De Telegraaf van vandaag. Het betreft een onderzoek van de Purdue University (West Lafayette, Indiana).

Benno R. RENAUD, dinsdag 9 maart 2010, 10:44

Ja, en die 12 jaar is nog maar een gemiddelde :o))
‘t Is overigens niet zo nieuw: een tijdje geleden ging de mare dat 50 het nieuwe 40 was en daar sta ik nog steeds achter.

Liz Boom, dinsdag 9 maart 2010, 12:17

Grappig dat niemand het hier heeft over het magazine Readers Digest. Een zeer verfrissend blad voor 45+ met iedere maand aandacht voor een breed scala aan onderwerpen. Niets geen geraniums, maar aandacht voor hedendaagse onderwerpen, reisspecials en nou ja, veel meer van dat.

Marco V., dinsdag 9 maart 2010, 13:01

Ennu. So what? Ik zie deze discussie nu pas (beter laat dan nooit!). Uit het hart gegrepen! Hoewel ik ook 50-plusser ben, voel ik altijd een enorme weerzin om überhaupt in een hokje te worden geplaatst. In dit geval het bejaardenhokje. Inderdaad, wát een misvatting. Met veel plezier sluit ik me dan ook aan bij de Linkedin Group. Volgens mij is nu al duidelijk dat we zó veel talent, energie en potentie hebben dat we met z’n allen een dijk van een blad kunnen neerzetten. Dat daar een markt voor is, is helder. De titel heb ik al: Brains & Balls!

Marijke Kunkeler, woensdag 10 maart 2010, 10:52

en dan wil ik als “over-the-hill-55-jarige grafisch vormgever dat magazine wel vormgeven. 
@marc: Readers Digest??? Heb ik iets gemist? Dat vond ik toch altijd een aardig suf blad.
En @ degenen die ons zo’n blad als ENNU toedenken: wordt eerst zelf maar eens 50.

annette, donderdag 11 maart 2010, 10:25

En ook naar Annette de uitnodiging om aan te sluiten op marketing vijftig… http://www.linkedin.com/e/vgh/2837797/
om vak inzichten en persoonlijke belevingen aangaande 50 en ouder met elkaar te delen. Levert bvast een pittige bijdrage. op ‘k zie je maarten

Maarten, donderdag 11 maart 2010, 12:23

@ Boer Piet: Wat blijf jij maar anoniem doorgeiten zeg. Moet jij niet voor je beesten zorgen? Graag je reactie op: http://www.youaddaily.com/pages/home/column.php?id=115

Martin Mol, donderdag 11 maart 2010, 21:22

Technisch niks op aan te merken. Maar de onderwerpen… Ik krijg al lezende de indruk toch weer bij een clubje te behoren. Een ploegje levensgenieters dat met zijn vrije tijd geen raad weet,
Hoe is het met de struggle for life? Vijftigers die moeilijk aan de bak komen. De interactie tussen jonge mensen en ouderen, op het werk, maatschappelijk belicht. Wat denken ze van elkaar, hoe werken ze samen, werken ze wel samen? Het kan veel en veel spannender. Doe je best Arjan.

Ad Boomer

Ad Boomer, dinsdag 23 maart 2010, 9:11

Join the club Ad! marketing vijftig… http://www.linkedin.com/e/vgh/2837797/
om vak inzichten en persoonlijke belevingen aangaande 50 en ouder met elkaar te delen. ‘k zie je, maarten

Maarten, dinsdag 23 maart 2010, 9:21

Komop, vakgenoten. Hoogste tijd om de handen ineen te slaan en te werken aan een blad voor die andere 50 plussers. Wij dus. Mensen die midden in het leven staan en nog druk aan de slag zijn.
Hartelijke groet, Ellen Smink, 57 en eigenaar van
Y.E.S.! Tekst, PR & Communicatie.

Ellen Smink, dinsdag 30 maart 2010, 10:44

Griebels, wat een naam zeg EN NU??

Ik ben dan wel 52, maar heb geen last van opvliegers- loszittende kunstgebitten- depressies- en behoefte aan hulpmiddelen van wat voor soort dan ook.

Ik werk 36 uur pw. Volg een studie en ben actief in het vrijwilligerwerk. Hoezo?? ENNU?!
Ik leef NU en ben nog steeds bezig met het maken van toekomstplannen in mijn werk en prive.. dus wat dat betreft....
Wanneer er een nieuw blad gemaakt wordt met de nadruk op “mogelijkheden” en niet op “on-mogelijkheden” dan hoor ik dat graag.

Misschien iets voor Ellen Smink van Y.E.S. ?

Helma Turksema, woensdag 31 maart 2010, 13:08

Hallo beste mensen, hol gauw naar de dichtstbijzijnde kiosk! Er bestaat al 6 jaar zo een maandblad (opgericht onder hoofdredacteurschap van Marjolein Westerterp(!), dat zich richt op actieve, sportieve moderne 50ers m/v, werkend, niet bejaard of aan pensioen toe, met exact de inhoudspijlers die eerder genoemd zijn. Koop eens een ZIN in de kiosk! (geen onzin ;-) geniet en groet, Joep.

Joep Zijp, woensdag 27 april 2011, 13:55

ZinZin! Dat krijg je ervan!Zin is een bron van inspiratie, met elke maand 180 pagina’s ideeën en informatie over activiteiten die het leven extra kleur geven. Reizen, lekker eten, wonen, werken, relaties en familie, geldzaken en columnisten van naam. Alles wat u wilt lezen haalt u in huis met een abonnement op Zin. Zin! Dat krijg je ervan.

In elke editie van Zin:

Columns van Martine Bijl, Stef Bos, Peter Heerschop en Cisca DresselhuysRick de Leeuw interviewtInspirerende artikelen over lifestyle, gezondheid, reizen en veel meerKeer op keer profiteren van speciale Zin-aanbiedingen

Ook Zin gekregen? Sluit direct een abonnement af. Hieronder vindt u alle aanbiedingen.

Jaja, onZIN dus. (Ofwel: zelfde laken een pak)

Ad Boomer, woensdag 27 april 2011, 14:29

@Ad Boomer
Ha Ad, lekker door de bocht zeg! Ik neem aan dat je als verstandig man je oordeel niet alleen op werfteksten baseert. Heb je het blad (waar ik de naam niet meer van noem) zelf al eens gelezen? Daarin is structureel aandacht voor (o.a.) zaken als doorwerken en wat zoal op de werkvloer kan voorkomen. Als je zinnige bijdragen of suggesties hebt, stuur ze gerust op! Groets, Joep (52)

Joep Zijp, woensdag 27 april 2011, 14:48

Natuurlijk baseer ik mijn oordeel daarop.
Werfteksten komen tot stand om de juiste doelgroepen aan te spreken. Het is geen praatje voor de vaak. Zo dus:

Zin is ervaring. Voor mensen die niet meer de dagelijkse zorg voor hun kinderen hebben en voor wie het dagelijks werk (bijna) tot het verleden behoort, is Zin een bron van informatie en inspiratie. In maandelijks meer dan 180 pagina’s informeert Zin over reizen, lekker eten, geldzaken, wonen en relaties, multimedia lifestyle en gewoon lekker puzzelen. Het is nu tijd om ZINvol te genieten en uw dromen te laten uitkomen.

En dat wil jij ontkennen?..

Ad Boomer, woensdag 27 april 2011, 15:05

@Ad, Mooi man, Dat doe je goed! Prima voorbeeld van hoe het beter kan, kunnen ze een puntje aan zuigen! Je ziet vaak dat werfteksten worden gemaakt door iemand ergens op een marketingafdeling, als een soort sluitpost. Je bewijst maar weer eens dat ook dat eigenlijk gewoon vakwerk is. Zeg, wat heb jij een gave site, ziet er heel sjiek uit! Groet, Joep. (Ik ga nu achter de rosé zitten ;-)

Joep, woensdag 27 april 2011, 15:18

Jammer dat ik je moet teleurstellen Joep± het is de werftekst van ZIN zelf. Door mij gekopïeerd. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat de doelgroep van ZIN uit mensen bestaat die hun kantoortas aan de wilgen hebben gehangen. Leve de vrijheid dus. En dat is niet de doelgroep waartoe ik me aangesproken voel als royale vijftiger.

Ad Boomer, woensdag 27 april 2011, 15:27

Pfff U got me there man! zat al met m’n kop bij de rosé maar de airco is hier uitgevallen. Er zit iets irritant hard te loeien boven het systeemplafond en het is snikheet. Lijkt wel of ik zo de overgang ben ingeschoten… Waar heb je overigens die tekst vandaan gehaald? Ik kan hem zo 123 niet vinden op de site of in het blad. Kort na de lancering zijn de bakens verzet en is specifiek op werkende 50-ers -tot 65 m/v gemikt. Vind ennu overigens wel mooi concept, goed in de vorm, biedt veel mogelijkheden. Maar ik ben het wel met je eens dat pittige, goed uitgediepte doelgroepspecifieke content nooit weg is voor dergelijke media, (dus ook zin). bye!

joep, woensdag 27 april 2011, 16:22


Onze huisregels

Neem de volgende beveiligingscode over:

Je reactie verschijnt na een kwartier op de site.

tip de redactie


tip ons nu

meer nieuws

RSS

rondvraag

Is tijd rijp voor burgerfotografie?

ANP waagt een nieuwe poging met burgerfotografie. Het persbureau gaat foto's publiceren van geselecteerde lezers van NUfoto. Een poging van Skoeps liep vier jaar geleden uit op een mislukking. Gaat het nu wel lukken?

reageer

In beeld: Hanen festival bij GVR


Prijzen voor vakgenoten die boven het maaiveld uitsteken.

Bekijk de foto's



In aanloop naar het MWG Congres zal er om de paar dagen een column geplaatst worden van een van de sprekers.
Let op het is een estafette column! Ruud de Langen start de pennenstrijd en geeft het stokje door aan…

Lees hier

vacatures

meer vacatures

De Opportunisten elke donderdag vers


kennisbank


Boekentips en meer






tip

RSLT Social Media School

RSLT Social Media School

14 en 15 maart 2012, Seats2Meet, Utrecht Leer hoe je social media succesvol kunt integreren binnen jouw organisatie. Volg ook de plenaire sessie met spraakmakende cases van o.a. Transavia, Heinz en SNS Reaal!


vacatures

recente vacatures

deze week in adformatie

- Ceo Draftfcb Dik Klicks
- Zoek de verschillen bij Center Parcs
- Metro gaat meer agressie tonen
- Lemz zet politiepet op

neem gratis een abonnement

nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste Marcom-nieuws met een gratis abonnement op één van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden