door Maarten Hafkamp, redactie | 5 oktober 2012, 7:04 in
Nederlands Goed Keurmerk

Nieuw keurmerk: Nederlands Goed

Er is weer een nieuw keurmerk geïntroduceerd: Nederlands Goed. Het moet de belangen behartigen van het Nederlandse bedrijfsleven en goederen en diensten uit Nederland.

‘Nederlands Goed’ staat volgens Pascal Engbers, één van de initiatiefnemers, gelijk aan een ‘Made in Holland’ logo, 'maar bij Nederlands Goed gekeurde producten en diensten vloeit tenminste 40 procent van het bedrag, gemoeid met productie, distributie en marketing, direct terug in de Nederlandse economie'.

Het doel van Nederlands Goed is om zo het consumentenvertrouwen te vergroten en economische stabiliteit te waarborgen voor in Nederland gevestigde organisaties, aldus Engbers. Een onafhankelijke onderzoekscommissie stelt vast of goederen of diensten voldoen aan de 40 procent eis waarna de betreffende organisatie het ‘Nederlands Goed’ keurmerk mag voeren.

Engbers: 'Veel merken manifesteren zich oop dit moment als "Nederlands" door bij de eigen merknaam een Nederlandse vlag, een koe danwel ander Nederlands kenmerk af te beelden. Geen van deze uitingen voegt economisch waarde toe aan Nederland en heeft enkel marketingtechnische doelstellingen. Nederlands Goed is enerzijds te vergelijken met het Ik kies bewust-logo, anderzijds kan men nu echt bewust kiezen hetzij met economische motieven in plaats van gezondheidsredenen.'

Reacties op dit artikel (3)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Koos de Zeeuw

(7 oktober 2012, 11:13)

Geachte heer Geerdink, beste Thijs,
Dit LOGO en dit initiatief 'Nieuw keurmerk: Nederlands Goed' hebben en veroorzaken geen enkele toegevoegde waarde. Lees het Reglement met de 9 Artikelen (barstensvol met sancties!) en ook u bent in deze plotsklaps van uw positieve indruk genezen. Alleen al iets ‘simpels’ als Artikel 6.1.6 ( Volgorde van sancties: 6. Oplegging van een boete die tenminste € 10.000 en ten hoogste € 50.000 beloopt per overtreding van de voorwaarden als bedoeld en uitgelegd in dit reglement) is er eentje waarvan de haren rechtovereind gaan staan. En wat u stelt: “Sympathie en voordeel van de twijfel omdat (ze?) nog maar net begonnen zijn?” daar kan ik, als ervaringsdeskundige, helemaal niets mee. Nog niet overtuigd? Vraag dan maar fluks het INFORMATIEPAKKET aan. Al tijdens het summier even doornemen hiervan vallen ook u de schellen van de ogen. Iedere Nederlander kent het motto, het gezegde, van onze gouden eeuw: “De cost gaet voor de baet uyt”. Ik signaleer alleen maar dat al die onsympathieke sancties niet sympathiek aandoen. Dat de kosten ver, ja vreselijk ver, voor de totaal onbewezen baat uit gaan was, wat mij betreft, niet veel research voor nodig om daar achter te komen. Na de fantastisch mooie website, met ronkende vaderlandslievende teksten, nogmaals bekeken en doorgenomen te hebben kom ik tot de conclusie dat dit Nederlands Goed initiatief er bij geboorte al eentje blijkt te zijn van “In schoonheid gestorven”.

Avatar

Thijs Geerdink

(6 oktober 2012, 8:47)

Hey Koos,
Ik ben juist enorm verheugd dat er een ondernemer opstaat, die Nederlandse bedrijven een tool in handen geeft om hun betrokkenheid met, en trots op, ons land te laten zien. Ik vind het sympathiek en vind daarnaast, aangezien ze net begonnen zijn, dat ze op z'n minst het voordeel van de twijfel verdienen. Ik mis in uw stuk ook harde argumenten waarom ze ondernemers een poot uit zouden willen trekken.
Wat mij betreft: Go Nederlands Goed!

Avatar

Koos de Zeeuw

(5 oktober 2012, 19:30)

Logo gekte in optima forma.
Ja hoor daar hebben weer een uniek logo. Ditmaal het Logo Nederlands Goed en de logogekte was al zo gigantisch. Het lijkt er verdacht veel op dat we hier met de zoveelste zakkenvuller te maken hebben die een manier gevonden heeft om naïeve Nederlandse ondernemers een flinke poot uit te draaien. Ditmaal met een totaal (totaal = absoluut dus 100%) nutteloos logo en een nog nuttelozer, hoge nutteloze kosten veroorzakende, organisatie. Bent u door mij hiervan nog niet overtuigd neem dan de moeite naar de website www.nederlandsgoed.nl te gaan. Deze lieden verkopen zichzelf heel professioneel, het wordt allemaal zo mooi voorgeschoteld en visueel is het een ‘plaatje’. Oranje, tulpen, rood wit blauw, en veel ronkende vaderlandslievende tekst. Als ik niet bijna 70 jaar door de wol gewassen was had ik bijna alles voor zoete koek aangenomen. Ik twijfelde al maar toen ik in de bovenregel aanklikte VOOR BEDRIJVEN en daar aanklikte WORD OOK PARTNER en daarna onderaan de pagina aanklikte REGLEMENT NEDERLANDS GOED werd ik na doorlezen hiervan pas echt wakker. Vermaak u, net als ik, met alle 9 Artikelen die deze Nederlands Goed onverlaten geproduceerd hebben en zo u er al in trapt bedenk dan wel dat ik u gewaarschuwd heb maar dat het dan wel voor u te laat is want zelfs jurist Koos kan dan weinig of niets meer voor u betekenen. Zo dat is dat dan, volgende logo graag.

Gerelateerde items Nederlands Goed Keurmerk

Over de auteur

Maarten Hafkamp

redactie

Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs