door Maarten Hafkamp, redactie | 10 juni 2011, 7:26 in
Van Gogh Museum

Nieuwe visuele identiteit Van Gogh Museum

Koeweiden Postma heeft een nieuwe visuele identiteit voor het Van Gogh Museum ontwikkeld.

Jacques Koeweiden, creatief directeur Koeweiden Postma: 'We willen de vele kanten van Vincent van Gogh benutten om de nieuwe visuele identiteit van het Van Gogh Museum te verrijken. Zodat we twee verhalen kunnen vertellen: het verhaal van zijn werk en het verhaal over de wereld achter zijn werk.'

Eerst is uitvoerig onderzoek gedaan naar Van Goghs penseelstreken. Uit dit onderzoek is een patroon afgeleid: de 'footprint'. Dit patroon is gecombineerd met het kleurenpalet dat is afgeleid van de kleuren uit de twee publiekslievelingen 'Zonnebloemen' en 'Amandelbloesem'. Door de combinatie van footprint en kleuren gaat volgens Koeweiden 'een wereld aan mogelijkheden open om emotie toe te voegen aan de identiteit van het Van Gogh Museum'. Om tegenwicht te bieden, is het logo uitgevoerd in zwartwit en vormgegeven uit een eenvoudige letter: de Gotham..

Reacties op dit artikel (9)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Maarten Neeskens

(2 jaar geleden)

Uitstekend beeld en fijn te weten welke elementen erin zijn verwerkt.

@Niels/Rob/Joon volgens mij zijn we hier op een site voor professionals. Op nu.jij kun je rollebollen

Avatar

Niels Bosch

(2 jaar geleden)

@Rob: Grappig dat je met de woorden 'hun idee proberen uit te leggen' precies het gevoel bevestigt dat ik in mijn eerste reactie beschreef. I rest my case.

Avatar

Rob

(2 jaar geleden)

O, heb geen enkele moeite met mensen die tegen mijn harnas leunen/schoppen/kussen. Wel met aanmatigende vragen aan mensen die de moeite nemen hun idee uit te leggen. Je wekt niet de indruk een communicatie-proces te kennen, Niels. Wat niet erg is, maar beoordeel anderen dan ook niet. @Joon, zullen we het inhoudelijk houden?

Avatar

joon Michielsen

(2 jaar geleden)

@Niels. Top antwoord.
@Rob; doe niet zo gefrustreerd zeg. Het is een open discussie hier "ik heb geleerd" en "onzin". Kies je woorden wat zorgvuldiger zou ik zeggen. Scheelt een hoop mensen in harnas jagen tegen je. Wie weet ook even met je achternaam reageren?

Avatar

Niels Bosch

(2 jaar geleden)

@Rob: Jammer dat je moeder je niet ook geleerd heeft om goed te lezen. Ik stel immers een vraag, juist omdát ik er niet veel vanaf weet. Overigens weet ik wel dat wolliger per definitie niet professioneler is, dus ik vrees dat je die mening moet herzien. Scheelt een hoop arrogantie. :-)

Avatar

rob

(2 jaar geleden)

En o ja, 'logo' en 'identiteit' zijn twee wel hèèl erg verschillende dingen. Ik heb trouwens geleerd over zaken waar ik niets vanaf weet geen oordeel te hebben. Had ze goed gezien, die moeder van me, voorkomt een boel onzin.

Avatar

rob

(2 jaar geleden)

Dat zie je verkeerd, Niels. Ze doen niet dik, maar proberen je een inkijkje in het proces te geven, complex en moeilijk als het is - als ontwerper stap je een wereld in waaruit je gereedschappen moet destilleren om de plank niet mis te slaan. Heet gewoon professioneel. 'Footprint' rouleert pas een decennium, en 'publiekslievelineg' lijkt me al helemaal een mooie brug. Vind het ontwerp erg 'corporate' voor een museum overigens, of is dat ook te duur?

Avatar

Kim

(2 jaar geleden)

Mooi, ziet erg goed uit. Toevallig afgelopen week nog bij het Van Gogh geweest en de "footprint" is duidelijk herkenbaar. Complimenten!

Avatar

niels bosch

(2 jaar geleden)

Mooi logo hoor, prima. Maar waarom vertellen designbureaus daar altijd zo'n dikdoenerig verhaaltje bij ('een wereld aan mogelijkheden open om emotie toe te voegen en de nieuwe visuele identiteit te verrijken zodat we twee verhalen kunnen vertellen')? Opeens lijkt het dan alsof zo'n bureau heel onzeker is over hun ontwerp, en er dus ook nog maar wat dure termen tegenaan heeft gegooid. Als het logo (vooruit: de 'identiteit') voor zichzelf spreekt, is dat toch helemaal niet nodig? Of zie ik dat verkeerd?

Gerelateerde items Van Gogh Museum