door Maarten Hafkamp, redactie | 4 april 2012, 7:03 in
Spotigy Dagbladen Betaalmuur

Nog dit jaar 'Spotify' voor dagbladen

De uitgevers van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad en het FD overleggen over een gemeenschappelijk digitaal platform voor de losse verkoop van krantenartikelen.

Dat meldt de Volkskrant. Tom Nauta, directeur van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia zegt dat de dienst een 'Spotify voor kranten' moeten worden. Bij de onlinemuziekdienst kunnen abonnees voor een vast bedrag per maand onbeperkt muziek luisteren. Een dergelijke constructie zou nu ook met krantenartikelen moeten worden opgezet.

De digitale kiosk is een gezamenlijk initiatief van De Persgroep (de Volkskrant, Trouw, AD, Het Parool), NRC Media en FD Media. Eind dit jaar wordt het nieuwe systeem gelanceerd, zegt Marieke van der Donk, hoofd consultancy van Deloitte. 'Het idee is dat mensen zelf een krant kunnen samenstellen uit het aanbod van alle dagbladen.'

Van der Donk onderzocht de bereidheid van consumenten om voor dagbladartikelen te betalen en concludeert dat er 'absoluut een markt is voor de betaalmuur'. Die markt zou deels buiten de groep van huidige krantenlezers liggen. Het is niet de bedoeling dat het platform de huidige betaalmuren op de websites van kranten en tijdschriften vervangt.

Over de concrete invulling van het project en over de prijs willen de betrokken partijen nog niets zeggen.

Bron: de Volkskrant.

Reacties op dit artikel (2)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Thees Peereboom

(4 april 2012, 14:47)

Ah, de 'Daily Me' in een nieuwe incarnatie.

Avatar

meint waterlander,woordvoerder PwC

(4 april 2012, 13:04)

Ten onrechte wordt in het artikel in De Volkskrant de suggestie gewekt dat onze voormalige collega Van der Donk het onderzoek in opdracht van de NDP Nieuwsmedia heeft gedaan en dat zij ontdekte 'dat er absoluut een markt is voor de betaalmuur'. De feiten spreken anders. Het onderzoek is gedaan in opdracht van het Stimuleringsfonds voor de pers en gedaan door het PwC team onder leiding prof dr. Erik Brouwer. Van der Donk was slechts één van de leden van dit team. De uitkomsten zijn het resultaat van nauw samenspel tussen de opdrachtgever en het gehele team. In alle bescheidenheid: ere wie ere toekomt en dat zijn alle leden van het team.

Gerelateerde items Spotigy Dagbladen Betaalmuur