door Maarten Hafkamp, redactie | 22 februari 2011, 7:51 in
Dagbladgoud

Nominaties Dagbladgoud bekend

Cebuco heeft de nominaties voor de zesde editie van Dagbladgoud bekendgemaakt.

Klik afbeelding voor een vergroting.

Nominaties Dagbladgoud 2010 – categorie profit
Ikea – Koninginnedag
De Combinatie van Factoren / MEC

Dirk van den Broek - De koek is op
XXS Communicatie Advies / International Publicity Agencies I.P.A.

Bavaria - Octopus Paul
Selmore / Vizeum

Bolletje - Blindtest Sint
Etcetera / BrandConnection

Randstad - Eindexamen
Publicis / Mindshare

Philips - WK Led Elftal
Philips Consumer Lighting

Ministerie van OCW en SZW - Leren en Werken
ARA / OMD

Heineken - Bertje!
TBWA\Neboko / Kobalt

Fiat - Fiat 500 Cabrio
Saatchi & Saatchi I Leo Burnett / Maxus

ING - Uruguay schijnt een heel mooi land te zijn
Kobalt

Nominaties Dagbladgoud 2010 – categorie non-profit
Pink Ribbon - Samen zijn we sterker
Grey / Carat

Dierenbescherming - Jaarwisseling
XXS Communicatie Advies / Carat

Dagbladgoud is de verkiezing waarbij het Nederlandse publiek uit 12 advertenties zijn favoriet mag kiezen. Via een intensieve dagbladcampagne van 25 februari tot en met 7 maart worden dagelijks krantenlezers opgeroepen een stem uit te brengen op www.dagbladgoud.nl op een van de twaalf genomineerde uitingen.

Voor Vakgoud wordt een vakjury gevraagd uit alle inzendingen vijf nominaties te selecteren. Voor Campagnegoud zijn 3 campagnes genomineerd. De vakjury bestaat uit voorzitter Astrid Prummel (Adjunct-hoofdredacteur Adformatie, hoofdredacteur Creatie), Ellen van der Horst (Manager Merkcommunicatie Centraal Beheer Achmea), Nico Hilhorst (Algemeen Directeur M2Media), Marcel Hartog (Creative Director Publicis), Darre van Dijk (Creative Director Ogilvy), Sjors Kroon (Voorzitter Cebuco/Commercieel Directeur Telegraaf Media).

Nominaties Vakgoud 2010
Bavaria - Octopus Paul
Selmore / Vizeum

Dierenbescherming - Wetsvoorstel
XXS Communicatie Advies / Carat

Alzheimer Nederland - Mensen met Alzheimer vergeten
TBWA\Neboko / GroupM

Heineken Nederland - Social Networks
TBWA\Neboko / Kobalt

Dirk van den Broek - Prinsjesdag 2010 – De Broekriem
XXS Communicatie Advies / International Publicity Agencies I.P.A.

Nominaties Campagnegoud 2010
Dirk van den Broek - Het Dirk Effect
XXS Reclame Advies / International Publicity Agencies

Rabobank - Werken aan de Economie
N=5 / Initiative

Kika - Donateurs bedankt
Publicis

De winnaars worden bekendgemaakt op 21 maart tijdens het Dagbladgoud event in de Amsterdam Arena.

Reacties op dit artikel (28)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Peter van der Wijk

(22 februari 2011, 9:57)

Als dit de 10 beste zijn, zou ik de afvallers wel eens willen zien. Of, nou nee, bij nader inzien maar beter van niet. Deze 10 zijn al pijnlijk om te zien. Dagbladgoud 2010? Maak er 1976 van en je gelooft het ook.Nog afgezien van het schrijnend gebrek aan creativiteit: zijn er geen art directors meer in dit land?

Avatar

Bartje

(22 februari 2011, 12:14)

@ Peter: vanzelfsprekend begrijp ik dat een inhaker ontwikkeld dient te worden. Dit kost tijd (concept bedenken, goedkeuring klant, productie, plaatsing etc. Echter bij een aantal genomineerden bekruipt mij het gevoel dat ze het geen inhaker - pur sang - zijn. Oke, de ads haken (gedeeltelijk) in op het nieuws: maar ik word blijer van " Dick Advocaat, met zweerplekker onder z'n oksels en Rexona). So far.

Avatar

Cees

(22 februari 2011, 17:26)

Ja, de aandacht is verschoven naar het maken van een actiesite om vervolgens zoveel mogelijk likes op Facebook te scoren. Nog even en we verlangen weer naar ouderwets goede advertenties.

Avatar

Peter van Leeuwen

(22 februari 2011, 21:32)

Ben het volkomen met Peter van der Wijk eens dat er ogenschijnlijk geen echte art director-vaklui meer zijn die zich nog storten op visueel aantrekkelijke dagbladuitingen. Kom bij het doorkijken van oude ADCN annuals en op de Buitenland pagina van Adformatie veel meer ads tegen die je door hun visuele impact in de boodschap trekken. Waar zijn de jonge Bela's, Frans Hettinga's, Michael Jansen's?

Avatar

Peter van der Wijk

(23 februari 2011, 8:20)

@Peter van Leeuwen Oude ADCN Annuals zijn toe daar aan toe, ik zou vooral ook Lurzer's Archive eens als referentiekader nemen. Niet alleen zie je daar dat het heel goed mogelijk een idee te bedenken voor print en buitenreclame, maar ook dat art directors niet alleen voor 300 euro per uur worden doorberekend maar zelfs dat geld echt waard zijn. Als adverteerders door gaan krijgen dat de art direction hier schrijnend matig is, hoe lang blijven ze daar dan nog hoge uurtarieven voor betalen? Als ik bureaudirecteur zou zijn, zou ik me daar toch zorgjes over maken.

Avatar

Tim

(23 februari 2011, 14:21)

Aan de andere kant zie je nu wel een keer wat die copywriters doen voor hun geld, wat uit Luerzers' Archive bepaald niet duidelijk wordt ;-)

Avatar

Andre Flamoes

(23 februari 2011, 18:51)

Tim, jij maakt een grapje toch? Ik erger me altijd dood aan ('reclame'-)mensen die niet begrijpen dat copywriters hele goede visuele ideeen kunnen hebben waar geen woord aan te pas komt.

Avatar

Tim

(25 februari 2011, 12:12)

@ Andre: jij vat 'm.

Avatar

Dimitri Korpershoek

(25 februari 2011, 14:27)

@ Peter: Volledig mee eens.

Avatar

Judith Valkenburg

(3 maart 2011, 19:26)

de koek is op van dirk vd broek

Avatar

Titia Tillema

(5 maart 2011, 12:54)

Led elftal

Avatar

Ray Creemers

(5 maart 2011, 13:23)

Reclame R.I.P.

Avatar

niles

(5 maart 2011, 14:25)

Die knij-ter-lelijke typografie van die IKEA-advertentie!! Ik heb er al weken pijn in m'n ogen van. Hoe kán zoiets?!

Avatar

niles

(5 maart 2011, 14:27)

(En dan niet zeggen: 'IKEA gebruikt nu eenmaal alleen dát lettertype tegenwoordig, want 'Design your own life' staat onder het logo nog altijd in een ander, fraaier font.)

Avatar

anita Frank

(5 maart 2011, 17:57)

Ik ga voor de ad van de dierenbescherming ' ik hoor vuurwerk dubbel zo hard als jij"
Omdat: hij me het meeste bijbleef/de boodschap visueel verteld wordt/ een breed publiek aanspreekt wat toch de boedoeling moet zijn van een dagblad advertentie.
groetjes
Anita

Avatar

Lammert Douma

(6 maart 2011, 15:33)

Ik ga voor het LED lftal aangezien milieubesparing mij erg aanspreekt.

Avatar

Magda ten Brink

(6 maart 2011, 16:41)

ik ga voor de advertentie" WK LED ELFTAL",millieube-
sparing,dat spreekt mij erg aan en misschien met z"n
allen er voor gaan!!!!!!!!!!.

Avatar

L.Jansen

(7 maart 2011, 9:50)

Mijn stem gaat naar de adverteerder:Pink Ribbon
Titel:Samen zijn we sterker.

Avatar

rmeijer

(9 maart 2011, 10:06)

Het staat allemaal op een hele pagina. Maar het zijn merendeels ideetjes voor een aardig im-tje of nog erger
een boemerangkaart. Heeft er dan geen merk meer wat te vertellen?

Avatar

Harry de Groot

(18 maart 2011, 10:22)

Het niveau is niet best, inderdaad. Tip: Cebuco zou er verstandig aan doen om volgend jaar een serieuze jury samen te stellen. Dus niet overwegend klanten en mediamensen, maar creatief directeuren van topbureaus. Dan wordt de prijs in reclameland misschien serieus genomen.

Avatar

Jenny Smit

(21 maart 2011, 17:58)

XXS is toch de állerbeste!!

Avatar

Edward

(23 maart 2011, 9:40)

Gelukkig gaf de vakjury goud voor Heineken Social Networks. Met kop en schouders overal boven uit.

Avatar

Dennis

(23 maart 2011, 9:46)

Leuke uiting van Heineken. Maar had net zo goed in een tijdschrift kunnen staan of op een Boomerang kaart. Wat mij betreft zeker goud, maar dagbladgoud?

Avatar

priscilla

(23 maart 2011, 9:46)

@ edward
ja en nee. het feit dat alleen de vakjury 'm beloond heeft vind ik namelijk ook veelzeggend: 'gewone consumenten' zegt deze vrij kille, cryptische advertentie heel weinig, vrees ik. (en ja, dat vond ik ook al voordat de uitslag van dit dagbladgoud bekend werd)

Avatar

Edward den Ouden

(23 maart 2011, 16:24)

Gezien de snelheid waarmee Heineken Social Networks over het internet ging, lijkt me de uiting zeer geslaagd. Probeer dat met een krant maar eens te doen. De uiting wordt dus prima begrepen en confronteert snoeihard. Niets kils aan, niets cryptisch. Het feit dat ie daarom juist in een oud medium staat, vind ik alleen maar optellen bij de boodschap. Krant = oud café.

En dan Vakjury. Ik heb deze uiting niet in het rijtje nominaties zien staan. Anders had ik zelfs niet hoeven nadenken welke te kiezen.

Avatar

priscilla

(23 maart 2011, 20:33)

@ edward
hij stond volgens mij niet in het rijtje om uit te kiezen omdat 'gewone consumenten' deze niet hadden genomineerd. omdat ze 'm niet snapten, of hen niet aansprak. ik zag de uiting ook veel voorbijkomen op internet, maar dan vooral op reclamesites en -blogs. ik blijf dus op het standpunt dat deze advertentie maar deels geslaagd is. tenzij in de briefing natuurlijk bij doelgroep 'reclamemensen' stond. :)

Gerelateerde items Dagbladgoud

Blijf op de hoogte
Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs