door Roderick Mirande, redactie | 12 juli 2012, 14:17 in
Nrc Media Kennisnetwerk

NRC maakt adverteerders digital savvy

Uitgever van (vooral) dagbladen NRC Media gaat adverteerders kennis bijbrengen van online marketing en advertising.

NRC Media richt een nieuwe kennisnetwerk op voor adverteerders in samenwerking met zes ondernemingen die zich op een of andere manier specialiseren in online marketing en Advertising. Het gaat om:

Red Banana, gespecialiseerd in online strategie, webcare, zoekmachine- en contentmarketing
Bandbeeld, gespecialiseerd in online concepten
DPI, gespecialiseerd in online en offline visuele 3D communicatie
MarketingMonday, gespecialiseerd in commerciële strategieën waarin nieuwe media de hoofdrol spelen
QUADIA Web TV, gespecialiseerd in online video en bijbehorende interactieve technologie
Searchresult, gespecialiseerd in het verhogen van online rendement

Martijn Standaart, commercieel directeur van NRC Media, zegt met het initiatief de dienstverlening aan adverteerders te willen verbeteren. Het is volgens hem een investering in innovatie van marketing- en communicatietools voor advertentiecampagnes.

In een persbericht zegt NRC Media dat het een gemiddeld bereik per nummer verwezenlijkt van 491 duizend (NRC Handelsblad) en 316 duizend (nrc.next). (Bron: Nom Print Monitor 2011-I / 2011-II) De website nrc.nl bereikt volgens de uitgever 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand. De bron die NRC Media bij dit getal noemt is Google Analytics. Maar uit de cijfers van Jic Stir (de objectieve standaard in de markt voor internet bereiksonderzoek ten behoeve van de advertentiemarkt) van mei blijkt dat het netto cijfer uitkomt op iets hoger dan een miljoen (7,8 procent in de doelgroep 13+). Het printbereik van NRC Media is (wanneer we op Stir afgaan) een stuk massiever dan online.

Los van dit verschil in bereik, komt verreweg het overgrote deel van de advertentie-inkomsten van NRC Media uit print, dat bevestigt ook Standaart. De vraag is dan ook: waarom die focus op nieuwe media? Standaart: ‘Wij praten niet meer over het dagblad NRC, maar over het merk NRC. Door dat merk is een heel specifieke doelgroep via verschillende kanalen te bereiken. We verschuiven van de verkoop van platte advertentiepagina’s naar de verkoop van advertising concepten. Krantenadvertenties maken natuurlijk wel dikwijls deel uit van zo’n concept.

Binnenkort worden er onder de naam ‘NRC Media Embassy’ vier kennissessies georganiseerd, waarin de adverteerders adviezen krijgen over hoe zij hun doelgroep optimaal kunnen bereiken. Bovendien zullen de partners op nrcmedia.nl wetenswaardigheden via een blog delen. Standaart: ‘Adverteerders kunnen dus voortaan ook terecht bij NRC Media voor vragen en persoonlijk advies over online marketing, social media, SEO, augmented reality/3D animaties, webcare en online video en webcasting.’

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Nrc Media Kennisnetwerk

Over de auteur

Roderick Mirande

redactie

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs