door Susanne van Nierop, redactie | 3 april 2013, 6:43 in
Top25 Mediamerken Nu.nl

Nu.nl op 1 in Top25 Mediamerken

Online merken zijn dit jaar gestegen in de Top 25 Mediamerken van Tijdschrift voor Marketing en Interbrand. Tijdschriften en kranten daalden. De nieuwe nummer één is NU.nl.

Voor de vierde keer op een rij hebben Interbrand Amsterdam en Tijdschrift voor Marketing, met hulp van Multiscope, de dynamiek van het Nederlandse mediamerken landschap in kaart gebracht.

Het aantal online mediamerken in de top25 is verdubbeld. Daarnaast bezetten deze online merken ook hogere posities dan vorig jaar. Deze ontwikkeling gaat ten koste van kranten en tijdschriften. In de top10 is geen enkele krant meer te bekennen en we zien nog slechts één tijdschrift terug, Donald Duck.

Dalers
Kranten en tijdschriften herbergen ook de grootste dalers, zoals De Telegraaf (van 4 naar 17) en Libelle (van 7 naar 21). Grootste stijgers zijn Uitzending Gemist en BNR Nieuwsradio. Noemenswaardig is ook de hoogste nieuwe binnenkomer in de top25: op plaats 6 staat TVGids.nl.

Mediamerken top25
1 NU.nl (2)*
2 Uitzending Gemist (14)
3 Nederland 1(1)
4 RTL 4 (5)
5 Donald Duck (6)
6 TVGids.nl (-)
7 BNR Nieuwsradio (24)
8 Nederland 3 (13)
9 Sky Radio (17)
10 Radio 2 (19)
11 Radio 1 (10)
12 NOS (3)
13 Algemeen Dagblad (8)
14 Quest (-)
15 3FM (9)
16 Nederland 2 (11)
17 De Telegraaf (4)
18 RTL XL (-)
19 De Volkskrant (12)
20 Radio 538 (16)
21 Libelle (7)
22 VPRO (-)
23 Metro (-)
24 Q-music (20)
25 NRC Handelsblad (21)
* Positie 2012

Lees het hele artikel over de mediamerkentop25 (en over onder andere twee belangrijke inzichten: de trend van grensvervaging die doorzet en keuzevrijheid als kernwoord, over de kracht van radio) in Tijdschrift voor Marketing, nummer 4.

Reacties op dit artikel (4)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Elsbeth Eilander

(3 april 2013, 11:32)
http://www.marketingonline.nl

@Esther,

je kunt hier een korte uitleg van de methodiek vinden,
http://www.marketingonline.nl/nieuws/bericht/top25-nederlandse-mediamerken-nu.nl-op-1/
Het Nederlandse medialandschap is nogal dynamisch, ja. NL1 staat nu op nummer 3.
Hyves is inmiddels helemaal uit de top25 verdwenen, en de NOS zakte van 3 naar 12.
Toch zie je wel duidelijke trends: grensvervaging (en daardoor verandering in mediaconsumptie), en keuzevrijheid (denk aan uitzendinggemist.nl).

Avatar

Esther

(3 april 2013, 7:44)

Niets grilliger dan onderzoeken en consumenten. 2 jaar geleden zat NL1 niet eens in het onderzoek, vorig jaar nr. 1 en nu weer naar beneden gekukeld. Ben benieuwd naar opzet onderzoek

Avatar

Hans

(3 april 2013, 7:36)

@Henk aangezien Metro van TMG is, alles??

Avatar

Henk

(3 april 2013, 7:10)

Wat is er zo Nederlands aan Metro?

Gerelateerde items Top25 Mediamerken Nu.nl