door Rob Beemster, redactie | 9 juli 2012, 9:41 in
Olympisch Barometer Oranje

Olympische Inhakers in kaart gebracht

Na de EK-inhakers brengt Activate&Co vanaf vandaag in kaart welke Olympische campagnes er lopen in Nederland.

Al sinds 2000 verrichten Trendbox en Activate&co continu consumenten onderzoek naar de oranjebeleving rond EK'en WK's. Vanaf de Olympische Spelen in London worden nu ook inhakers rond de Olympische Spelen gevolgd. Doel is consumenten inzichten te krijgen over kennis, houding en gedrag op marketing activiteiten van merken die inhaken op de Olympische Spelen.

De Olympische Teller zal behalve op Oranjebarometer.nl ook worden gepubliceerd op de Adformatie site. Bij de start staan er al 23 activatie campagne op. Als startpunt is in kaart gebracht welke Olympische activatie campagnes er nu lopen bij de officiële sponsors: Coca Cola, McDonalds, Dow, GE, Atos, Visa, Panasonic, Samsung, P&G, en Omega. Hetzelfde is gedaan bij de partners van NOC NSF: Randstad, DSM, NS, Unilever, Ernst&Young en Lotto. Ondanks dat er een aantal business-to-business bedrijven tussen zitten, zijn alle NOC NSF actief met activatie campagnes inclusief NOC NSF zelf.
Opvallend is echterdat een aantal internationale sponsors het Olympische sponsorship in Nederland niet activeert. Van McDonalds wordt nog wel het een en ander verwachte, maar van merkgigant P&G is het volgens Frank de Bruin van Activate & CFo 'vreemd dat zij geen gebruikmaken in Nederland van hun Olympische rechten'. Andere bedrijven die hier kansen laten liggen zijn Visa en General Electric.

Marktonderzoeksbureau Trendbox zal na ruim driehonderd consumenten van 16 jaar en ouder ondervragen over Olympische activatie campagnes . Daarnaast zal Trendbox onderzoek doen naar de Olympische spelen als inhaak platform en gaat eht de bekendheid megten van sponsors van de Olympische Spelen en van NOC NSF alsmede bepaalde merken die inhaken op Olympische Spelen.

Eerste trends:
- De meeste Olympische campagnes werken met alleen een thema en veel minder met een platform om doelgroepen actief te betrekken bij Olympische boodschap
- Het meest gehanteerde activatie aanbod (liefst zeven keer gesignaleerd) is “win een trip naar OS in Londen”
- Inzet van vernieuwende interactie zoals social media, apps

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Olympisch Barometer Oranje

Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs