Ram&Co failliet

17 augustus 09 86 Maarten Hafkamp

Afgelopen week is het faillissement aangevraagd voor Ram&Co, werving- en selectiebureau voor marketingcommunicatiemedewerkers.

Ram&Co failliet

Van de voorheen ruim twintig medewerkers waren daar recent nog minder dan de helft van over. Partnership Bonnike, dat voor 35 pct onderdeel was van Ram&Co, was al eerder bezig zich uit te kopen uit het bedrijf. Of dat gaat lukken is op dit moment nog niet bekend. (Oud-)reclamemensen Harold Hamersma en Coen Ruseler hadden een belang in Ram&Co. Volgens directeur Jacqueline Ram, die geen inhoudelijke toelichting op het faillissement mag geven, is een curator momenteel bezig met de mogelijkheden van een doorstart. Enkele kandidaten zouden zich daartoe al gemeld hebben. Ram&Co werd in 2005 door Ram opgericht.



 

reageer (86)

Jee zeg das lullig!
sterkte!

erna, maandag 17 augustus 2009, 10:23

Niet alleen lullig, het kost de ZZPer ook geld!

Taco, maandag 17 augustus 2009, 10:56

Jammer! Geen bureau wat zoveel voor zijn freelancers doet als Ram&Co;. Ik hoop op een goede doorstart.

Annemiek, maandag 17 augustus 2009, 11:40

Veel succes met de doorstart, ik heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken. Als de economie weer aantrekt is RAM & Co meteen weer noodzakelijk, toch? Succes!

jpschadde, maandag 17 augustus 2009, 12:06

Ram & Co was een goede concurrent. Goede talenten, stuurde ik graag door als ik niets voor ze had. Sterkte allemaal!

Chantal, maandag 17 augustus 2009, 12:08

Ik ben een van de gedupeerden… En heb nog een behoorlijk bedrag bij Ram uitstaan. Ik hoop op een goede afloop. Van voor en na het faillissement.

Sonja, maandag 17 augustus 2009, 13:51

Helaas heeft Ram & Co er door zeer slecht management voor gezorgd dat er veel ZZP-ers met hun gezinnen nu zwaar in de problemen zitten. Wij hopen NIET op een doorstart, lost niets op voor de gedupeerden!  Directie Ram & Co krijgt bij een doorstart weer een kans, de gedupeerden blijven “kansloos” achter.

Marijke, maandag 17 augustus 2009, 15:07

Faillissement aangevraagd??? 11 september 2009 is faillissement uitgesproken en is het allemaal over voor Mw. Ram! Bedankt!

Henk, maandag 17 augustus 2009, 15:38

Heb eerlijk gezegd geen goede ervaring met Ram & Co. Klinkt gemeen: maar kan er niet om rouwen. Mw Ram deed in het begin nogal uit de hoogte - wist alles beter - en nam het je kwalijk als je twee keer achter elkaar niet beschikbaar was. Rare manier van zaken doen. Dit is het resultaat. Hoop dat ze ervan leert,als ze een doorstart maakt.

Kiara, dinsdag 18 augustus 2009, 8:14

Ken het hele bedrijf niet, maar denk dat we allemaal met boter op ons hoofd lopen als er maar door wordt gestart. Als een bedrijf failliet gaat is dat meestal door mismanagement. Maar degene die gedupeerd worden worden nooit gecompenseerd. MW. Ram zal er heus geen houtje minder om bijten, en zulke lui moeten “gewoon” eerst maar weer eens 5 jaar in loondienst en de schulden tot op de laatste cent terugbetalen, maar dit is meestal zo geregeld dat er al niks meer op eigen naam staat. sjappoo mw. ram

Rob, dinsdag 18 augustus 2009, 8:39

Kan Ram haar freelancers (die nu voor Ram werken) de freelancers ook aan het concurrentiebeding houden?

Sonja, dinsdag 18 augustus 2009, 9:28

@Sonja: http://www.fd.nl/artikel/11927221/gat-deur zegt “een concurrentiebeding komt te vervallen indien sprake is van een zogenoemd schadeplichtig ontslag. Er is sprake van een schadeplichtig ontslag indien er geen dringende reden was om de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen”. Weet niet of je daar wat aan hebt; maar ik denk dat freelancers niet aan het concurrentiebeding kunnen worden gehouden nu…

jpschadde, dinsdag 18 augustus 2009, 9:36

Wij proberen de gedupeerden van Ram & Co te traceren. Ben jij momenteel nog via Ram & Co aan het werk, stuur dan even een mailtje aan , misschien kunnen we samen een vuist maken ook met de opdrachtgevers.

Gedupeerdenramenco, dinsdag 18 augustus 2009, 11:09

Wat een “hekkenspringers” daar bij Ram&co;. Ik hoorde alleen maar slechte geluiden uit de markt. Vorig jaar was in interview Adformatie te lezen dat Mw Ram beweerde dat haar bureau in 2009 € 10 miljoen zou omzetten. Was dit bluf, totale misvatting, of..? Wat is er dan gebeurd tussen dit interview en nu?? In ieder geval kunnen de freelancers ECHT FLUITEN naar hun geld. Enkele gedupeerde ken ik, waarmee alle communicatie ontbreekt. Dan durven ze nog te spreken over een doorstart: tja, makkelijk van je schulden afkomen en weer graaien zeker. Laat dit ajb een les zijn voor freelancers, succes voor deze groep!

Reinier de Jong, dinsdag 18 augustus 2009, 15:12

Hoe ingewikkeld kan je businessmodel zijn? Uurtje factuurtje met een marge er op. Dan moet je in de bedrijfsvoering natuurlijk niet met geld dat voor je ZZP-ers bedoeld is gaan rommelen. Als je met al dat geld dat ZZP-ers verdienen nog failliet gaat dan kan er volgens mij alleen maar sprake zijn van grof mismanagement. Erg spijtig voor de ZZP-ers, maar ik hoop dat ze een deal kunnen sluiten met hun ZZP-ers en niet lastig gevallen worden door andere bureaus die denken makkelijk een contractje over te kunnen nemen.

Pepita, dinsdag 18 augustus 2009, 19:10

Contract met hun opdrachtgevers bedoel ik natuurlijk.

Pepita, dinsdag 18 augustus 2009, 19:11

En niet nog 5 weken voor het faillissement beweren dat het nog zo ontzettend goed gaat! En in mei nog aangeven dat de economische crisis juist in je voordeel werkt omdat Ram floreert! Anmehoela! Als Ram beweert loyaliteit hoog in het vaandel te hebben, was dan loyaal geweest naar je freelancers. Zo gooi je je naam lekker te grabbel!

Sandra, dinsdag 18 augustus 2009, 20:03

Het is in deze zaak vervelend voor de gedupeerde ZZP’ers. Het is aan de andere kant wel onderdeel van het ondernemersrisico. Mijn welgemeende raad: maak je niet meer afhankelijk van een intermediair en teken zeker geen concurrentiebeding! Er komen snel nieuwe (omgekeerde) online businessmodellen waar een concurrentiebeding geen rol meer speelt.

Eduard Vos, dinsdag 18 augustus 2009, 20:39

Een gedupeerde meldt zich voor de heer Vos, want ik moet verder en ben dus benieuwd naar die nieuwe businessmodellen. Gaarne. Dank.

Mar, woensdag 19 augustus 2009, 10:49

Allemachtig, wat een jank reacties. Zielig Holland op z’n best, zeker als mensen toegeven het bedrijf niet te kennen, maar wel weten dat ‘MW Ram’ behoort tot de groep ‘zulke lui’. En hoeveel van de moord en brand schreeuwende freelancers hebben in de goede tijden ongegeneerd hun zakken kunnen vullen dankzij Ram&Co;. Zometeen is zij ook nog de schuld van de economische crisis en het tekort aan freelance opdrachten. Sorry mensen, dit is het risico van ondernemen. En reken er maar op dat het voor iemand, die zo hard gewerkt heeft aan de bouw van haar eigen bedrijf, veel erger is dan voor een freelancer die helaas een maandje inkomen mist. Een beetje meer respect zou jullie niet misstaan.

Barry Soetebier, woensdag 19 augustus 2009, 12:43

Geachte heer Soetebier, inderdaad, een beetje respect zou ook ú níet misstaan. Voorlopig jankt u nog het hardst. Ik ben zelf een gedupeerde en op dit ogenblik bezig met mijn mogelijkheden, niet de ónmogelijkheden. Ik kijk vooruit en niet achteruit, want dat is ongetwijfeld een verloren zaak. En correctie: freelancers vullen hun zakken niet, zij werken keihard met meer dan 100% inzet en 0% zekerheid, zeker in deze tijden van crisis. En nog iets; het gaat niet “om een maandje” zoals u opmerkte, maar voor mij bijna 3. Ik lees tussen uw woorden door dat u óf in loondienst bent, óf u hebt een eigen bedrijf. Als het voor u in beide gevallen misgaat, wordt er voor u gezorgd dan wel zorgt u voor uzelf. De reacties van de gedupeerden op deze site zijn wellicht die vanuit de emotie; maar feit blijft dat er naar ons vanuit Ram & Co. op geen enkele wijze wat dan ook gecommuniceerd is en dit bericht mij via mijn opdrachtgever!! bereikte. Dat is de teleurstelling heer Soetebier. En blijkbaar niet voor mij alleen getuige de reacties. De rest is voor mij in ieder geval zakelijk. En zullen we dan nu weer gewoon aan het werk gaan? Business as usual!

mar, woensdag 19 augustus 2009, 13:20

Voor alle duidelijkheid, de heer Barry is de ega èn medepartner van mw Ram. Deze reactie geeft aardig weer waarom de situatie is zoals ie is, en iedereen zo ‘jankt’ lijkt mij. Idd uiterst respectloos!

Gerrit, woensdag 19 augustus 2009, 13:44

Beste Mar, voel je niet te persoonlijk aangevallen joh, nergens voor nodig. Natuurlijk heb ik er begrip voor dat mensen balen/boos zijn omdat zij hun geld niet krijgen. Ik heb alleen totaal geen begrip voor de persoonlijke, op de mens gerichte aanvallen.
Ik ben overignes niet erg onder de indruk over je opmerking over de ‘0% zekerheid in deze tijden’. Enkele jaren geleden zijn marketeers massaal als ZZP-er aan de slag gegaan, omdat men makkelijk veel geld kon verdienen. Dat is ieders goed recht, maar het zijn veelal deze ZZP-ers die het nu het zwaarst hebben. De mensen die al langer freelancen, hebben over het algemeen een gezonde buffer opgebouwd. Het is toch een beetje zoals de belegger die klaagt dat de aandelen minder waard zijn geworden. Maar zoals je zegt: werk ze.

barry soetebier, woensdag 19 augustus 2009, 13:49

@Gerrit. Ook jij hoeft je echt niet personolijk aangevallen te voelen. Voor alle duidelijkheid: ik ken mevr Ram niet persoonlijk, maar heb wel meerdere malen met het bedrijf Ram&Co;gewerkt. En mijn ervaringen waren positief. Bovendien heb ik respect voor mensen die hun nek durven uit te steken. En niet voor.....

barry soetebier, woensdag 19 augustus 2009, 13:57

Geachte heer Soetebier, ik ben zeer zeker niet gaan freelancen om gemakkelijk geld te verdienen, want ‘gemakkelijk’ geld verdienen is er voor heel veel gewone stervelingen, waar ik er één van ben, niet bij. Jammer, dat u zo over de freelancer of ZZp-er denkt. En uw vergelijking met de aandelen slaat helemaal nergens op. U zegt het goed, aandelen die MINDER waard zijn geworden; als ik 50% van mijn nog uitstaande facturen voldaan krijg, hoor je mij inderdaad janken. Van geluk!

Mar, woensdag 19 augustus 2009, 14:16

De heer Barry is wel degelijk de ega van Ram. Schandalige reactie en toont van weinig tot geen respect voor de freelancers die de pineut zijn van dit mismanagement en van wie ook hij de afgelopen jaren een goede boterham heeft gegeten! In het kader van doorstarten, deze freelancers heb je zo direct meer dan nodig, zonder kwalitatieve mensen geen doorstart!

Mariska, woensdag 19 augustus 2009, 14:25

En Mar: helemaal eens! Goed gesproken!

mariska, woensdag 19 augustus 2009, 14:27

Is Barry nu wel of niet de ega van mevrouw Ram? Ik weet dat niet. Als dit wel zo is, dan is zijn eerste reactie leugenachtig en dat vind ik niet gepast.

FOX, woensdag 19 augustus 2009, 14:52

@Barry: Mw. Ram heeft de afgelopen maanden zo hoog van de toren geblazen dat ze geen last had van de economische crisis, dat het terecht is dat alle gedupeerden, inclusief ondergetekende, negatief reageren op het faillissement van Mw. Ram. En hoezo zakken vullen? Dan ben je maar weinig bekend met de rechten van freelancers, waarbij alle verantwoordelijkheid, ook in dit geval, contractueel bij de freelancers wordt gelegd. Daarom vind ik je reactie erg kortzichtig. En bij mij gaat het om 4 volledig gewerkte full-time maanden. Hoezo zakken vullen? Daar zijn we wel keihard voor aan het werk. Een van de kernwaarden van Ram was Loyaliteit. Ik heb het tot nu toe nog niet terug gezien.

Son, woensdag 19 augustus 2009, 15:02

Nee, natuurlijk is ben ik niet de ega van mevrouw Ram (anders zou Fox inderdaad gelijk hebben). Het zegt veel over de emoties van de reacties. Maakt mij niet zo heel veel uit, al vind ik het vervelend voor mevrouw Ram dat nu geimpliceerd wordt dat iemand die niet met de wolven meehuilt, direct een persoonlijke link met mevrouw Ram heeft.
Mijn vergelijking met beleggen klopt natuurlijk wel. Een vaste baan biedt meer zekerheid. De meeste freelancers hebben uit vrije wil gekozen voor een bepaald ondernemersrisico. In ruil voor meer geld (of meer vrije tijd/meer afwisseling). Net zoals beleggers er uit vrije wil hebben gekozen voor meer risico.
Natuurlijk is het vervelend voor de freelancers die nu geld missen, ik heb ook best begrip voor hun boosheid. Maar ik heb geen enkel begrip voor zinloze, op de persoongespeelde reacties. Al helemaal niet als die reacties komen van mensen die de afgelopen jaren volop hebben meegeprofiteerd toen het goed ging.

barry soetebier, woensdag 19 augustus 2009, 15:10

Ik zie van Barry ook alleen maar reacties op fora in deze trant dus ik neem ze niet meer serieus.

Sandra, woensdag 19 augustus 2009, 15:12

Geachte heer Soetebier, ik ben nu een beetje klaar met u als beroepsreageerder (ik heb u gegoogled).  Ik huil ook niet mee met de ‘wolven’ (rare vergelijking trouwens) maar vind uw reactie ook zeer zeker niet terecht. U mag er van vinden wat u wilt net zo goed als ieder mag vinden wat hij vindt, maar nogmaals; veel gedupeerden balen dat ze geld kwijt zijn maar balen eigenlijk nog het meeste omdat hen (en ook ondergetekende) altijd is voorgehouden en verteld (door iedereen bij Ram) dat het zo goed ging en we ons geen zorgen hoefden te maken. Vervolgens lag daar plotseling, out-of-the-blue de brief van de curator bij mijn opdrachtgever, niet bij mij thuis. U begrijpt net zo goed als ik dat dit werk draait om elkaars vertrouwen, loyaliteit en eerlijkheid. Als je het beste met je ‘menselijke werkkapitaal’ voor hebt, dan communiceer je. Dan kan de freelancer of ZZP-er zelf haar ondernemersrisico beperken en maatregelen nemen, of niet. Toevallig is communicatie, ook crisis-communicatie ook nog eens ons vak....

mar, woensdag 19 augustus 2009, 15:31

Beste Mar, zoals ik al zei, ik heb begrip voor de boosheid. Natuurlijk begon ik bewust wat ‘scherp’ om de discussie op te wekken, maar ik sta er wel voor de volle 100% achter. Zeker als ik bepaalde reacties herlees. Maar dan doel ik niet op (inhoudelijke) reacties zoals die van u. En die discussie over het ondernemersrisico voor de freelancer voeren we later nog wel eens een keer. Mooi woord overigens ‘beroepsreageerder’.

barry soetebier, woensdag 19 augustus 2009, 15:55

Een faillissement is voor alle partijen een ramp. Voor de ondernemer die er vaak al aardig wat eigen geld in heeft gestopt, voordat die de stekker eruit trekt en in dit geval zeker ook voor de freelancers die zeer waarschijnlijk een deel van hun facturen niet meer kunnen innen. Wellicht direct bij de opdrachtgever, mits die nog niet aan Ram heeft betaald? Verder is het zo dat het faillissement van Ram (enige) ruimte creeert voor andere bureaus die ook om opdrachten verlegen zitten maar waar ik vraagtekens bij zet is de actie van een ander bureau wat zich heel ‘nobel’ opstelt om de gedupeerden te helpen. Zie ook http://www.commco.nl/ram-en-co.

Herbert, woensdag 19 augustus 2009, 16:46

Inderdaad Herbert...niks nie nobel an… ze gaan als gekke wilde honden op de kluif af.
Maar euh… even wat anders: volgens mij is Ram&Co;helemaal niet failliet want ik heb twee boze reacties van een Janine van Ram&Co;op http://www.youaddaily.com/pages/home/column.php?id=85
Ze noemt zichzelf Sjaan maar was niet zo slim om bij haar (eerste) reactie een email te vermelden.
Mag deze Janine (Sjaan) eigenlijk nog wel werken? Bij een faillissement, bedoel ik.
Hoi!
Martin

Martin Mol, woensdag 19 augustus 2009, 19:21

We kunnen in ieder geval constateren dat het veel los maakt in de branche. Er zijn overigens ook concullega’s van Ram met hele goede bedoelingen hoor, om de ingeschreven freelancers een helpende hand te bieden! Dus je moet ook niet alle andere bureaus over een kam scheren.

Sonja, woensdag 19 augustus 2009, 21:19

@martin. Die blog van jou is sowieso al behoorlijk sneu en getuigt van een gigatisch minderwaardigheids complex. Hoewel… als ‘hele goede creatief’ is het natuurlijk wel bijzonder flink om de jonge AE weer eens uit te kafferen. Maar dat jij dan ook via deze weg iemand nog eens extra probeert zwart te maken omdat die het lef heeft gehad om de grote mijnheer de creatief kritiek te geven… Kijk in de spiegel en wees trots op jezelf (en realiseer je dat je een fosiel ziet).

Gerard, woensdag 19 augustus 2009, 21:36

@Gerard: Als je goed kijkt onder die column van Martin, zie je dat het een andere reageerder is die zichzelf ‘hele goede creatief’ noemt. Niet Martin zelf (al vindt-ie dat misschien wel - maar dat terzijde.) Beetje wakker blijven hè!

silla, woensdag 19 augustus 2009, 21:57

Voor wie nog twijfelt aan de integriteit van vriend Barry bijgaand een knipsel uit de weblog van Jan van Zanen, burgemeester van Amstelveen:
in de loop van de middag een bedrijfsbezoek aan de firma Ram&Co;aan Egelenburg. ‘Ram&Co;zijn professionals op het gebied van interim functies, detachering en recruitment binnen de communicatiebranche. Echte communicatiedieren, dat praat makkelijk, dat zoekt makkelijk’, aldus de site. Mevrouw Jacqueline Ram bestiert dit bedrijf met echtgenoot Barry met ontzettend veel verve.

John, woensdag 19 augustus 2009, 22:21

@silla. Dat was omdat hij zelf zegt ‘daar een meer dan een te goede creatief voor te zijn’. Maar goed, nu al te veel woorden aan hem vuil gemaakt.

gerard, woensdag 19 augustus 2009, 23:11

Geen ‘oranje’ borrels meer dus in Cannes…

pieter, donderdag 20 augustus 2009, 7:55

@Barry: je hoeft voor ons de discussie niet op te wekken, dat ontstaat vanzelf als je zo gedupeerd wordt. Zou prettig zijn als je - gezien jouw belangen - uit deze discussie stapt. Je kunt je energie beter steken in het ‘opbeuren’ van Mw. Ram. Ze zal het vast hard nodig hebben…

Anita, donderdag 20 augustus 2009, 8:22

@John en Anita. Zoals ik al zei, ik heb persoonlijk niets met mevrouw Ram te maken. Als John zo mooi zijn speurwerk doet… heet de ega ook Soetebier? Kom nou mensen, je denkt toch niet dat ik zo dom zou zijn om me als ‘Ega’ hier in de discussie te mengen. Ik heb wel heel veel ervaringen met freelancers en ZZP-ers en geloof me… die zijn lang niet allemaal positief. En het feit dat die markt nu wat wordt opgeschoond, lijkt mij op zich een goede ontwikkeling. (waarbij ik het dus nog steeds sneu voor je vindt dat je je geld niet krijgt)

barry soetebier, donderdag 20 augustus 2009, 8:37

Heer Barry; voor de duidelijkheid, het kaf heeft zich het afgelopen jaar al behoorlijk van het koren gescheiden, de freelancers die in deze lastige tijden namelijk nog vol aan het werk zijn, behoren tot de beteren zo niet de beste. En juist deze freelancers krijgen nu niet betaald! Ik begrijp overigens niet waarom je je als overduidelijke azijnpisser in deze discussie hebt gemengd. Niemand zit te wachten op jouw mening. Doe iets nuttigs met je tijd!

Sandra, donderdag 20 augustus 2009, 9:14

tja, toch ook maar s reageren op alle berichten. Ook ik ben een van de gedupeerden. Weken die maanden werken ben ik blijven bellen en mailen om te vragen of mijn facturen al werden betaald. De ene keer had de opdrachtgever nog niet aan Ram betaald, de andere keer was er iets mis gegaan met overboeken, daarna was de boekhouder op vakantie en Jacqueline kon zelf niet overboeken(!) dus nog heeeeel eventjes geduld dan kreeg je het geld inclusief achterstallige rente. En oh jee oeps, toch weer iets mis gegaan met de betaling. Nog eventjes geduld. Dan toch maar Intrum Justitia er op af sturen. Nee dat hoefde niet, het stond dezelfde dag nog op je rekening etc etc. Toen nog een korte vakantie en dan word je echt betaald.

En daar ga je met je vertrouwen in de mensheid, je loyaliteit aan je agent. En dan een persoonlijke mail waarin staat dat ze sinds 2 dagen failliet zijn…

Bedankt !

Ingrid

Ingrid, donderdag 20 augustus 2009, 9:19

@Ingrid; goh, wat komt mij dit verhaal bekend voor. En als je voor de zoveelste keer een mailtje stuurde omdat voor de zoveelste keer de betalingstermijn verstreken was (!), (o ja, er was een storing met het systeem van je opdrachtgever, was er ook nog zo een) ... werd er nog gevraagd of je niet kon bellen, en waarom je zo geïrriteerd klonk… we hebben immers zooooooo’n goed contact met elkaar!

Sandra2, donderdag 20 augustus 2009, 9:57

Hey? Die persoonlijke mail heb ik nog geen eens gehad. Ik kreeg het bericht van mijn opdrachtgever!

Mar, donderdag 20 augustus 2009, 10:08

Ik zou maar onder een andere naam doorstarten ;)

Bas, donderdag 20 augustus 2009, 11:42

@Bas: Ja, iets als ‘Barry&Co;’ ofzo. :-)

silla, donderdag 20 augustus 2009, 12:08

Van ZZP-er tot WZB-er, ofte wel van Zelfstandige Zonder Personeel tot Werknemer Zonder Bescherming! Hoe kan het dat dit bureau failliet gaat terwijl een via het burau ingehuurde ZZP-er over de afgelopen 3 maanden nog betaald moet krijgen door Ram&Co;(en bij de curator achter in de rij staat en dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niets krijgt) terwijl de inlener verplicht wordt deze 3 maanden nog aan de curator te betalen? Zou het niet redelijker zijn als de curator toestaat (minus de provisie voor Ram&Co;) dat de inlener de ZZP-er rechtstreeks betaalt?

Nick, donderdag 20 augustus 2009, 14:43

Ik ben dol op Prada en handbags, maar kan Adformatie deze info niet skippen?! Wil eerst mijn openstaande facturen betaald krijgen…

Sonja, donderdag 20 augustus 2009, 22:17

Wat gebeurt er toch veel in ons vak. Er lijkt dus echt iets aan de hand of is het komkommertijd?

Een paar weken geleden heftige discussies over grote bureaus versus kleine bureaus. Nu door een faillissement van een agent weer heftige toestanden. Heel begrijpelijk want er zitten heel veel mensen op veel geld te wachten.
Hoe dit heeft kunnen gebeuren? Alleen Ram & Co (en wellicht hun administratiekantoor) zal het weten…
Een schande is het. Als je nou veel gedetacheerden had rondlopen die niet aan het werk waren, maar nee ...

Wat zien we dan in ons kikkerlandje?
* dat veel, heel veel en misschien wel te veel freelancers in NL zijn
* dat er onder die freelancers, zeer goede, goede, minder goede en maar ook echt ´ramsj´ rondloopt
* dat de markt (van de hoeveelheid klussen tot uurtarieven) enorm onder druk staat
* dat elke freelancer met eer en geweten is gaan freelancen vanwege: de vrijheid, het geld, de afwisseling of welke andere reden dan ook
* dat een deel van die freelancers een agent in de hand nam vanwege: administratieve rompslomp (zeer betrekkelijk want je bent ondernemer dus administratie moet je zelf toch doen), de mogelijkheid tot ´klussen´, het netwerken tijdens de borrel of any other reason
* dat een ander deel dacht - na wel of niet via agenten te hebben gewerkt: de opdrachtgevers willen mij, vragen naar mij dus waarom verder nog werken met een agent die zowel voor freelancer als opdrachtgever geld ‘kost’ en waarvan de toegevoegde waarde echt soms dramatisch was te noemen
* dat sommige freelancers Ram & Co kozen omdat die het ´anders/beter´ zou doen dan Schaal X, Flex, Engels & Partners (net zoals Freelancers United dat ook roept...)*
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Heb ook de indruk dat Ram & Co lange tijd nog riep dat het goed ging terwijl andere partijen eerlijk zeiden dat de markt daalde en dat er wel degelijk freelancers thuis zaten. Hulde aan die partijen die dat de afgelopen maanden deden!

De wereld van vandaag ziet er anders uit. Zeker de ´oud gedienden´ (met meer dan 10-12 jaar werkervaring) hebben als het goed is al hun sporen verdiend dus zullen worden gevraagd. En misschien ook niet want er is gewoon minder werk. Als bedrijven in de laatste maanden nog hun ebitda moeten redden zal er op kosten worden bespaard. Projecten worden gekild of de vaste bezetting moet dat wat doorgaat maar zelf doen en niet met een extra hulp.
Bureau of adverteerder, een opdrachtgever is ook niet gek… Als hij dan iemand nodig heeft, wil hij zo min mogelijk betalen voor zo veel mogelijk kwaliteit (of een keertje iets minder...) dus bij voorkeur zonder agentenfee.

En wat gebeurde er terwijl we dit allemaal zagen?
We leerden nog beter netwerken (op seminars, in het cafe of bij de SAN uitreiking). De een kan het beter dan de ander. Want hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk komt het aan op kwaliteit en authenticiteit!

En naast dat alles kwam er .... Linkedin. Need I say more…

En ja, zo zullen er ongetwijfeld nog meer online initiatieven komen. Er zijn al zeer positieve geluiden in de markt. Is dat goed? Ja. Want dan komt krijg je wellicht een normale situatie, waarin ´normale´ uurtarieven voor de diverse niveaus worden gevraagd en waarin ´normale´ fees voor de bemiddelingswerkzaamheden worden gevraagd. Vooral de manier waarop de agenten omgingen met klussen die door de freelancer zelf werden aangedragen, daar valt veel over te vertellen.

En ja jongens, kaf is al van koren gescheiden en er komt nog een kleine clean-up van de database aan.

Dus ik zou zeggen:

Be careful out there (naar ´Hill Street Blues´)

Erna Matroos, donderdag 20 augustus 2009, 23:26

Een mooi reeks reacties. Ook van Barry! Henk

Stephan Viegen, vrijdag 21 augustus 2009, 11:56

Ooit kwam het geld met bakken binnen. Een omzet van 10 miljoen in 2009 was ook een hele reële inschatting. Het geld werd verschrikkelijk makkelijk verdiend: de ZZP-er klopten met bosjes aan en opdrachtgevers waren makkelijk aan je te binden. Etentjes, lunches, borreltjes… het kon niet op. Toen was het sprookje over. En het management had geen ervaring met slechte tijden, was lui geworden. ‘Vechten’ was hun onbekend. Een doorstart, nog even niet, pas als het weer goed gaat. En dan tot de volgende crisis of totdat de nieuwe ‘online generatie’ geen enkele meerwaarde zien in agentschappen zoals een ‘Ram & Co’.

Henriette, vrijdag 21 augustus 2009, 12:00

@Herbert: Nobel is natuurlijk niet het juiste woord voor onze actie bij Communicatie & Co (http://www.commco.nl/ram-en-co). Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Wat wel de bedoeling is, is om een oplossing te bieden aan opdrachtgevers én -nemers van het voormalige Ram & Co.

Zoals uit de reacties op deze pagina ook wel blijkt, zijn er veel zzp’ers in de problemen gekomen door het faillissement. Maar ook opdrachtgevers zitten in een moeilijk parket: zij zijn tevreden over de via Ram ingehuurde zzp’ers, maar moeten nu geld overmaken aan de curator. Wetende dat dit geld hoogstwaarschijnlijk en voor een groot deel niet terecht zal komen bij hún freelancer. Dat is voor hen wachten tot de bom barst en de zzp’er wegloopt. En het werk dus blijft liggen.

Wat ik ronduit schandalig vind, is dat de curator de zzp’ers ondanks de betalingsachterstanden van soms maanden (zie eerdere reacties op deze pagina) nog durft te vragen een tijdje door te werken. Die jurist weet natuurlijk heel goed dat het zo nog binnenkomende geld rechtstreeks naar schuldeisers gaat met een ‘preferred’ status, zoals de fiscus. En vervolgens schijnt hij ook nog te dreigen met concurrentiebedingen et cetera.

Volgens mij is het uitblijven van betalingen voldoende reden om tot eenzijdige ontbinding van zo’n contract over te gaan, maar dat moeten betrokken zzp’ers bij hun raadslieden checken, ik ben geen advocaat.

Ik geef toe dat onze actie opportunistisch is, maar dat hoort bij het ondernemen en is niet verboden. We berokkenen er onze voormalige concurrent in ieder geval geen schade mee, want die bestaat niet meer. En we proberen er opdrachtgevers en -nemers van Ram een oplossing mee te bieden, anders dan het voor niets doorwerken op last van de curator. En het doen geld storten in een failliete boedel.

Voor alle duidelijkheid: Communicatie & Co bestaat sinds 2003. Wij betalen zzp’ers steeds op dezelfde dag als het geld is gestort door de opdrachtgever. Uitzend- en deta-medewerkers betalen we uiteraard iedere week of iedere maand, al naar gelang hun wensen. Dat doen we óók als de opdrachtgever nog niet heeft betaald. Tot op heden hebben we daarmee nooit problemen gehad, aangezien aan opdrachtgeverszijde niet of nauwelijks sprake is van wanbetaling. En uitstaande facturen zijn op een gezonde wijze te financieren, als je er ten minste voor zorgt dat de financiële huishouding van je bedrijf op orde is.

Maurice van Uden, vrijdag 21 augustus 2009, 12:24

Foei Barry!! Je weet dat je niet mag liegen. Op een beurs heb je mezelf verteld dat jij en dame Ram levenspartners waren, en dat jullie een heerlijke vakantie in Spanje hadden gehad.

bernadette, vrijdag 21 augustus 2009, 13:00

Mensen, ik hoorde via via dat de man van mevrouw Ram niet Soetebier maar Reitsema heet. Dus of hij zit hier onder zijn pseudoniem te schrijven of hij is het echt niet....

Erna Matroos, vrijdag 21 augustus 2009, 15:25

Alle reacties ten spijt. ZZP-er zijn betekent toch zelfstandig zijn? Als dan je, kennelijk enige, opdrachtgever wegvalt zie je hoe dat echt werkt.

Ik heb niks ‘tegen’ zzp-ers. Ik vind alleen alle reacties hier erg overtrokken. Het lijkt haast wel of met het verdwijnen van Ram&Co;de toekomst van de ZZP-er op het spel staat. Raar.

Tommie, vrijdag 21 augustus 2009, 15:44

Ej Bar, beter ga je zelf aan het werk ofzo ("Maar zoals je zegt: werk ze.") ... of word jij er soms voor betaald om te (blijven) reageren?

Geke, vrijdag 21 augustus 2009, 15:54

@ Tommie: dat is een makkelijke reactie zeg. Mijn hemeltje. Get a life! ZZP´ers, en zeker de oude garde die al een eerdere economische dip hebben meegemaakt, weten heus wel wat ondernemen is: lusten en lasten. En er zijn er genoeg, waaronder ik, die er nog een ´winkeltje´ bij hebben of meerdere opdrachten tegelijkertijd draaien. Waar het echt fout gaat is het feit dat opdrachtgever de factuur betaald en dat datzelfde bedrag - minus de fee - niet meteen dezelfde dag wordt overgemaakt aan die ZZP’er. Waarom wachten? Rente? Of je eigen ‘shit’ oplossen omdat je blijkbaar betalingsachterstanden hebt? Dat is dus niet sjiek, sterker nog: getuigt niet van eerlijk ondernemerschap en dat pikken de hard werkende professionals niet. En terecht!
Enige is dat wij nog steeds niet weten wat de werkelijke reden van het faillissement is dus wie zijn wij om e.e.a. te veroordelen. Ben wel zeker scherp op dit geval maar dan nog, ik ga nog steeds uit van het goede van de mens, maar er zijn inderdaad geluiden dat het hier goed fout zit. En dan klopt het echt niet dat de ZZP’ers de dupe zijn. Dus Tommie, get a life (of wordt freelancer of durf je niet???)

Erna Matroos, vrijdag 21 augustus 2009, 16:52

@ Redactie Adformatie

Zakelijke berichtgeving over ontwikkelingen in de branche vind ik prima en verwacht ik ook te kunnen vinden op jullie website. Maar het eindeloos toestaan/toelaten van meningen over personen en/of reacties van concurrenten die het faillissement van een zeer goed en gerenommeerd bedrijf gebruikt om er zelf beter van te worden, vind ik echt the bloody limit. Waar blijft jullie fatsoen, Adformatie. Zet de reacties stop. Dit verdien Jacqueline en haar team niet. Richt je op het vak, niet op de persoon.

Irene, vrijdag 21 augustus 2009, 19:14

@ Irene. Je hebt helemaal gelijk en ook niet. Als jij 3-4 maanden van - laat ik eens gokken - elk 10.000 euro (en meer!!!!) tegoed hebt en je hebt die maanden wel gewerkt, dat is dus echt niet grappig.

Zie ook mijn eerste reactie op deze site waarin ik eigenlijk breder bekijk wat er uberhaupt aan de hand is. Wat er bij de diverse ontwikkelingen in de wereld hoort is dat mensen mondiger worden en dat is in ons vak al helemaal het geval. En dus roert men zich. Het aantal fora en blogs groeit met de dag. Dat moet jij ook weten. Het is namelijk 2009! Dus laten we in dit landje met vrijheid van meningsuiting dit gewoon toestaan.

Maar ben met je eens dat er regelmatig bij de discussies van de laatste weken hier op Adormatie.nl wel meningen langs komen van mensen waarvan ik echt oprecht hoop dat die niet in ons vak werkzaam zijn. Zou een reden voor mij zijn om na 21 jaar toch maar eens een switch te maken…

Erna Matroos, vrijdag 21 augustus 2009, 20:10

OK Irene… zoals je wilt… we richten ons op het vak: Ik herhaal je even, Irene: ... bla bla bla… en dat komt tie: ... van een zeer goed en gerenommeerd bedrijf. Maar Irene, dat moet nog maar blijken hoor. Ook ik ben benieuwd naar de reden van het faillissement maar ik weet een ding zeker: dood zieke bedrijven gaan failliet en goede en gerenommeerd bedrijven niet.

Martin Mol, vrijdag 21 augustus 2009, 20:12

In reclameland zegt men perceptie is waarheid!

Ik ben echt geschrokken van de ongefundeerde rommel die ik hierboven lees. Alleen al de discussie of Barry nu wel of niet de partner is van mevrouw Ram.

Wat er gebeurd is weet ik niet, maar we zitten in een crisis. Als je bij Ram en Co freelancer bent / was en je krijgt nog geld dan snap ik dat je ontzettend baalt.  Ik wil jullie er wel op wijzen dat we in een crisis zitten en dat er af en toe ook bedrijven omvallen die eigenlijk goede potentie hebben. Ram en Co heeft wel in haar bestaan voor heel veel klussen gezorgd voor heel veel freelancers.

En nu zit het even behoorlijk tegen. Ik hoop dat alles weer goed komt.

Ik wens Ram en Co succes in de doorstart!

Ronald, vrijdag 21 augustus 2009, 21:06

Dat is niet de essentie, Ronald. Je beseft alles goed maar voelt blijkbaar niet wat er leeft. Ik als free lancer kan best een paar maanden ‘niet uitbetalen’ overleven en meer dan dat: ik kan het accepteren. Reclame mensen (AE & Creatie) zijn de moeilijkste niet. Maar er is ook met deze crises een keerpunt bereikt. Dus nee, geen doorstart voor Ram & Co. Hou de eer aan jezelf. Kom niet terug. En ook niet onder een andere naam. Over en uit.

Martin Mol, vrijdag 21 augustus 2009, 21:44

Intermediairs als Ram&Co;zijn op termijn allemaal ten dode opgeschreven. In de online wereld leveren ze eenvoudigweg te weinig toegevoegde waarde. De crisis is wat dat betreft een harde les en het nieuws is dat het niet meer wordt zoals het was.

David, vrijdag 21 augustus 2009, 21:49

Dit is nou typisch zo’n geval van geld uitgeven dat niet van jou is. Die rotte apples vallen er nu uit en ik hoop dat ze nooit meer terugkomen. Daar gaat die crisis over lieve mensen.Gaat gewoon mis, logisch

rob, zaterdag 22 augustus 2009, 0:09

Uit ervaring weet ik dat er een lul verhaal achter zit dat alles verklaard, maar is het gewoon zo slecht. De uitbaters zijn uitbuiters. Weg ermee

peter, zaterdag 22 augustus 2009, 0:50

@ de man van Communicatie&Co;. Ik geef toe dat onze actie opportunistisch is, maar dat hoort bij het ondernemen en is niet verboden”. Nee maar het is wel moreel verwerpelijk wat juliie doen en ook een bureau als OCG dat in een mail klanten probeert te (lijken)pikken. Schande!!

Sam Schoenen, zaterdag 22 augustus 2009, 16:24

@Ronald. Best hoor dat de markt even tegen zit. Het kan echter niet zo zijn dat je zoveel geld uitgeeft (hadden ze zoveel personeel in dienst of was de eigen managementfee zo hoog?) dat degenen die het binnen moeten brengen (de freelancers) niet meer betaald kunnen worden. Anderzijds ben je als freelancer die drie of vier maanden achterloopt misschien ook wel een beetje te goed van vertrouwen.

John, zaterdag 22 augustus 2009, 22:33

@irene. reacties die echt beledigend zijn in de persoonlijke sfeer staan we als Adformatie-redactie niet toe. de reacties die er nu staan, vallen wat ons betreft niet in die categorie. het forse aantal felle reacties in de markt is juist opmerkelijk, het bericht maakt kennelijk heel veel los in het vak.

Leon, maandag 24 augustus 2009, 9:29

Heeft iemand van de deelnemers aan deze discussie er bezwaar tegen als ik dit ‘stukje communicatieverwarring’ gebruik voor een boekje over de mores in reclameland?

rob linssen, maandag 24 augustus 2009, 11:03

@ Erna

Ik zal daar maar niet in dezelfde toon op reageren Erna. Ik kan hier nu wel weer precies het tegenovergestelde proberen te beweren als dat jij nu doet, maar je mist duidelijk een puntje of 3. ZZP-er zijn en dan accepteren dat je factuur niet wordt betaald op de afgesproken datum, is een beetje je eigen fout. Je maakt afspraken en daar ga je voor werken. Als 1 partij zich daar niet aan houdt, dan lijkt het mij een simpele zaak van aansporen of iemand wijzen op zijn plichten. Ik voel een hoop ‘oud’ zeer uit je stukjes spreken. Laat ik eens niet met een sneer eindigen zoals zovelen alhier. Maar veel succes gewenst Erna.

Tommie, maandag 24 augustus 2009, 16:36

@ Tommie, bij mij zeker geen ‘oud zeer’ te vinden, leef alleen wel heel erg mee met freelancers die op geld zitten te wachten. Dat zouden meer mensen mogen doen :-).

Om het kader even te schetsen: doe al meer dan 2 decennia mee in dit vak, waar van de helft als zzp´er. Via agent en merendeel rechtstreekse opdrachten.

Het ondernemen zit in het bloed zullen we maar zeggen. En nee dus nooit problemen met een factuur gehad of het moet een grote adverteerder zijn geweest die een betalingstermijn had van 60-90 dagen maar dat went.

En ik zei ook dat we maar even moeten afwachten wat nu de werkelijke reden is van het faillissement want we kunnen niet oordelen zonder wederhoor. Maar het leeft onder de mensen, zeker die een paar maanden geld (en we weten hoeveel dat kan zijn) mislopen. Dus we gaan er ook vanuit dat er geen opzet in het spel is bij Ram.

Maar zoals gezegd: komt het geld binnen en maak je het meteen over, zul je niemand horen. Het is namelijk tenslotte geen geld van de agent maar van de freelancer, op de fee na.

Genoeg erover gemaild. Laten we hierover - net zoals de discussie over grote/kleine bureaus van een paar weken geleden - eens live met elkaar voeren.

Want ja @ Irene, ondanks dat ik voor fora/blogs/consumenten’spraak’ ben - dat kun je toch niet meer stoppen - is een live debat hierover minstens zo interessant. Kijken of iedereen dan nog steeds zo snel reageert.........

Of @ Leon: aan jullie om iets te organiseren? :=)

Erna Matroos, maandag 24 augustus 2009, 21:26

@erna: wij zijn helemaal voor live-debatten, alleen is de ervaring dat het op dit moment wat lastig is daar voldoende geinteresseerden voor te mobiliseren. we zullen t nog ns overwegen…

Leon, dinsdag 25 augustus 2009, 9:11

Jeetje, wat een emoties. Ikzelf had altijd goede ervaringen met R&C;. Wel raar dat de website nu nog gewoon live staat, zonder vermelding.

Leon die andere, dinsdag 25 augustus 2009, 18:11

Ok. Mooie discussie. Laten we nu weer mooie reclame gaan maken.

Paul, woensdag 26 augustus 2009, 10:54

MAURICE VAN UDEN, VRIJDAG 21 AUGUSTUS 2009, 12:24

De meest preferente schuldeiser is: de curator zelf. Natuurlijk vraagt ie of je wil doorwerken, dan kan hij zelf zijn uren betaald krijgen.

Arno, donderdag 27 augustus 2009, 20:35

Niet lullen, maar poetsen! Ga aan het werk geachte ondernemers!

Rotterdammer, woensdag 9 september 2009, 9:24

Wij waren allang weer aan het werk, Rotterdammer!

Haagsche, woensdag 9 september 2009, 11:57

Wij Amsterdammers zijn nooit gestopt.

Fox, woensdag 9 september 2009, 13:54

Via deze link kun je het rapport van de curator lezen. Ik zou zeker deze mensen prive aansprakelijk. stellen
http://www.curatoren.nl/fo/verslag_faillprofiel.php?id=131189
Hebben nog wel wat prive vermogen

j.geluk, donderdag 22 oktober 2009, 15:22

Dank voor de tip van dit verslag heer Geluk. Ik heb het inmiddels in mijn bezit. Tja, de reden van het faillissement is al precies wat ik dacht. Jammer, het geeft de criticasters die deze branche toch al een hoop gebakken lucht, waar teveel verdiend wordt, met over het paard getilde verwende lui, de bevestiging en voer om over te praten tijdens recepties en feestjes. Vervelend genoeg is de nasleep lang, er zijn freelancers die nog steeds in het duister tasten of zij hun laatste Ram & Co verdiende centen terugkrijgen. Hiervoor lopen nu dure, juridische procedures. Eerst deze procedure maar eens ‘uitzitten’ en hopen op een goede uitspraak.

mar, zondag 25 oktober 2009, 9:52

Ik heb maar even voor de andere ook het rapport van de curator op gevraagd, wat een puinhoop en wat hebben zij er veel geld uitgeven. Vraag mij af waar al dat geld gebleven is

FAILLISSEMENTSVERSLAG
Gegevens onderneming
Faillissementsnummer Datum uitspraak Curator
Rechter-commissaris Activiteiten onderneming
Omzetgegevens Personeel gemiddeld aantal
Verslagperiode Bestede uren in verslagperiode Bestede uren totaal
1. Inventarisatie
1.1 Directie en organisatie
1.2 Winst en verlies 1.3 Balanstotaal
1.4 Lopende procedures 1.5 Verzekeringen
1.6 Huur 1.7 Oorzaak faillissement
nummer: 1 datum: 9 september 2009
:  De besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid ␣Ram & Co B.V.␣, statutair gevestigd te Amstelveen, kantoorhoudende te (1081 GK) Amsterdam aan de Egelenburg 150- 152.
:  F 09/623
:  11 augustus 2009
:  Mr. M.J Guit, mr. Guit houdt kantoor bij Blenheim Advocaten Postbus 10302 (1001 EH) Amsterdam telefoon: 020 ␣ 521 01 00
telefax: 020 - 521 01 01
e-mail: :  Mr. M.L.D. Akkaya,
De bemiddeling bij freelance projecten, detachering alsmede werving en selectie van communicatie-specialisten;; holdingactiviteiten (KVK)
:  2007: ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣ ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣- (voorlopige cijfers)
:  Volgens de gegevens uit de Kamer van Koophandel 20. In de periode voorafgaand aan het faillissement waren evenwel nog maar zeven personen in dienst bij failliet. 11 augustus 2009 t/m 9 september 2009
:  174 uur :  174 uur :
Het bestuur van failliet werd gevoerd door de besloten ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣Baram B.V.␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣ vennootschap mevrouw J. Ram bestuurder en enig aandeelhouder is. De aandelen in failliet worden gehouden door de besloten vennootschappen Baram B.V., H. Hamersma Copywriting B.V., en Coen Ruseler Beheer B.V.
:  ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣- ␣␣␣␣␣␣␣ - 355.214,- (voorlopige cijfers)
:  2007: ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣- ␣␣␣␣␣␣␣␣1.623.646,- (voorlopige cijfers)
:  Er zijn mij geen lopende procedures bekend
:  Failliet heeft diverse verzekeringen lopen. Deze zijn reeds opgezegd of zullen nog worden opgezegd.
: Het kantoorpand aan de Egelenburg 150- 152 te Amsterdam wordt gehuurd. De huur is op 31 augustus opgezegd met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.
:  Naar de opgave van de bestuurder van failliet moet de oorzaak van het faillissement worden gezocht in het feit dat failliet in 2008 is
BLENHEIM
verhuisd naar een groter pand. Die verhuizing is met aanzienlijke investeringen gepaard gegaan. In 2008 is tevens het personeelsbestand aanzienlijk uitgebreid tot twintig werknemers. Vanaf medio 2008 werd failliet geconfronteerd met teruglopende omzet welke volgens de bestuurder van failliet te wijten is aan een stagnatie van de markt ten gevolge van de kredietcrisis. Failliet was hierdoor gedwongen het personeelsbestand in te krimpen, hetgeen weer kosten met zich meebracht. De reserves en eigen vermogen van failliet zijn ten gevolge van het bovenstaande verdampt. Het betalingskrediet van de bank kon niet voorzien in de liquiditeitsbehoefte van failliet, zodat failliet niet meer aan haar verplichtingen kon voldoen. Failliet heeft daarop besloten het faillissement aan te vragen.
2. Personeel
2.1 Aantal ten tijde van faill.  7
2.2 Aantal in jaar voor faill. 2.3 datum ontslagaanzegging Werkzaamheden verslagperiode
3. Activa
:  Niet bekend, minstens 20
:  Per 18 augustus 2009 tegen de eerst mogelijke datum.
:  Ontslaan van de werknemers, correspondentie werknemers en UWV .
Onroerende zaken 3.1 Beschrijving 3.2 Verkoopopbrengst 3.3 Hoogte Hypotheek 3.4 Boedelbijdrage Werkzaamheden verslagperiode :
Bedrijfsmiddelen 3.5 Beschrijving
3.6 Verkoopopbrengst 3.7 Boedelbijdrage 3.8 Bodemvoorrecht fiscus Werkzaamheden verslagperiode
Voorraden/onderhanden werk 3.9 Beschrijving
n.v.t. : n.v.t. :  n.v.t. : n.v.t.
Kantoorinventaris, de totale kantoorinventaris is door makelaarskantoor Puper getaxeerd op een liquidatiewaarde ad ␣␣ 8.595,- en een onderhandse verkoopwaarde ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣-. Failliet heeft voorts een auto in eigendom, welke nog niet is getaxeerd.
:  (nog) n.v.t.
:  (nog) n.v.t.
:  Ja, op de kantoorinventaris.
:  Bezoek bedrijfsruimte failliet, correspondentie taxateur, correspondentie (mogelijke) kopers.
:  De onderneming van failliet bestond ␣ onder meer ␣ uit het pla␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣-␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣ opdrachtgevers. Failliet ontving daarvoor een marge. Ik heb een ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣
2/5
BLENHEIM
3.10 Verkoopopbrengst 3.11 Boedelbijdrage Werkzaamheden verslagperiode
Andere activa 3.12 Beschrijving
3.13 Verkoopopbrengst Werkzaamheden verslagperiode
4.  Debiteuren
4.1 Omvang debiteuren
4.2 Opbrengst 4.3 Boedelbijdrage Werkzaamheden verslagperiode
5.  Bank/zekerheden
5.1 Vorderingen van bank(en) 5.2 Leasecontracten
5.3 Beschrijving zekerheden 5.4 Separatistenpositie
5.5 Boedelbijdragen 5.6 Eigendomsvoorbehoud 5.7 Reclamerechten 5.8 Retentierechten Werkzaamheden verslagperiode
grond waarvan deze vennootschap het recht heeft gekregen om de contractspartijen van failliet te benaderen en te trachten de overeenkomsten over te nemen.
:  ␣␣␣␣␣␣␣␣␣- (exclusief btw)
:  Nog niet van toepassing
:  Correspondentie en besprekingen met mogelijke kopers, voeren onderhandelingen, aanschrijven opdrachtgevers en ZZP-ers, correspondentie met Rabobank.
:  Failliet houdt 35% procent van de aandelen in de besloten ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣iet vennoot in de ␣ door het faillissement ontbonden ␣ vennootschap onder ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣
:  Nog niet van toepassing
:  Overleg met failliet en de overige aandeelhouders van Partnership Bonnike B.V., correspondentie mogelijke koper Partnership Bonnike B.V., correspondentie ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣ ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣
:  De debiteuren zijn verpand aan de Rabobank Amstel en Vecht. De Rabobank neemt de incasso van de debiteuren voor haar rekening. Per datum faillissement bedroeg de debiteurenstand ␣ 509.170,66.
: n.v.t. : n.v.t. :  Correspondentie bank
␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣
:  In onderzoek. De werknemers van de vennootschap hadden de beschikking over diverse lease-␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣ of op korte termijn zullen worden ingeleverd bij de leasemaatschappij.
:  De bank heeft tot zekerheid van het door haar verstrekte krediet een pandrecht op de debiteuren en de inventaris.
:  De bank neemt ten aanzien van de debiteurenvorderingen een zuivere separatistenpositie in door ook zelf de incasso van die vorderingen ter hand te nemen.
:  Nog niet van toepassing. :  Niet geconstateerd. :  Vooralsnog n.v.t. :  Vooralsnog n.v.t.
:  Overleg bestuurder failliet, correspondentie leasemaatschappij, correspondentie werknemers.
3/5
BLENHEIM
6.  Doorstart/voortzetten
6.1 Exploitatie/zekerheden
:  De tussen failliet, de ZZP-ers en de opdrachtgevers gesloten overeenkomsten zijn door mij vanaf datum faillissement tot en met 26 augustus 2009 gestand gedaan. De boedel zal daarvoor de marge ontvangen die door failliet was bedongen. De marge zal worden gedeeld met de Rabobank Amstel en Vecht, die een pandrecht heeft op de debiteuren van failliet.
:  Ik zal kopieën van de door de ZZP-ers verzonden facturen ontvangen en naar aanleiding daarvan de marge factureren.
:  Correspondentie opdrachtgevers, ZZP-ers en de Rabobank
In onderzoek
:  De jaarrekeningen 2006 en 2007 zijn gedeponeerd op respectievelijk 4 juni 2007 en 30 januari 2009
:  In onderzoek :  In onderzoek :  In onderzoek :  In onderzoek :  Onderzoek administratie
Salaris curator (p.m.);;
publicatiekosten (p.m.);; :  (voorlopig) ␣␣␣␣␣␣-
:  Nog niet ingediend. :  Nog niet ingediend. :  20 :  ␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣␣
:  Naar verwachting niet
:  Naar verwachting zal de belastingdienst een aanzienlijke vordering indienen, zodat een afwikkeling ex artikel 137a Fw. aannemelijk is.
:  Nog niet bekend
:  Aanschrijven crediteuren, beoordelen stukken, overleg Belastingdienst en UWV.
:  Na liquidatie van het resterende materiële actief kan op korte termijn het verdere rechtmatigheidsonderzoek plaatsvinden, waarna in beginsel op korte termijn zou kunnen worden afgewikkeld.
:  Zie 9.1 :  9 december 2009 :  Opstellen openingsverslag
6.2 Werkzaamheden verslagperiode
7.  Rechtmatigheid
7.1 Boekhoudplicht 7.2 Depot jaarrekeningen
7.3 Goedk. verkl. accountant 7.4 Stortingsverpl. aandelen 7.5 Onbehoorlijk bestuur 7.6 Paulianeus handelen Werkzaamheden verslagperiode
8.  Crediteuren
8.1 Boedelvorderingen
8.2 Pref. vordering fiscus 8.3 Pref. vordering UWV 8.4 Andere pref. crediteuren 8.5 Aantal concurrente cred. 8.6 Bedrag concurrente cred. 8.7 Wordt het een opheffer 8.8 Vereenvoudigde afwikkeling
8.9 Wordt aan conc.cred uitgedeeld Werkzaamheden verslagperiode
9.  Overig
9.1 Termijn afwikkeling faill.
9.2 Plan van aanpak 9.3 Indiening volgend verslag Werkzaamheden verslagperiode
Financiële vastlegging
4/5
BLENHEIM
Amsterdam, woensdag 9 september 2009 M.J. Guit (curator)
Bijlagen:
1.  overzicht crediteuren 2.  tussentijds financieel verslag 3.  kopie afschrift faillissementsrekening (meest recente afschrift nog niet beschikbaar)

Roos, zondag 1 november 2009, 13:24


Onze huisregels

Neem de volgende beveiligingscode over:

Je reactie verschijnt na een kwartier op de site.

tip de redactie


tip ons nu

meer nieuws

RSS

rondvraag

Moet de commercie een stapje terug doen?

Het verzet tegen commercie bij evenementen als de Elfstedentocht lijkt te groeien. Of is het alleen een issue in de Grachtengordel? De vorige keer was Unox nog de held. Zijn de tijden veranderd? Moet Unox wegblijven?

reageer

In beeld: Hanen festival bij GVR


Prijzen voor vakgenoten die boven het maaiveld uitsteken.

Bekijk de foto's



In aanloop naar het MWG Congres zal er om de paar dagen een column geplaatst worden van een van de sprekers.
Let op het is een estafette column! Ruud de Langen start de pennenstrijd en geeft het stokje door aan…

Lees hier

vacatures

meer vacatures

De Opportunisten elke donderdag vers


kennisbank


Boekentips en meer






tip

ValueFraming

ValueFraming

Een nieuwe en praktische methode voor werkelijk effectieve professionele communicatie. ValueFraming beschrijft in een aantal stappen hoe het beste te communiceren.


vacatures

recente vacatures

deze week in adformatie

- Ceo Draftfcb Dik Klicks
- Zoek de verschillen bij Center Parcs
- Metro gaat meer agressie tonen
- Lemz zet politiepet op

neem gratis een abonnement

nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste Marcom-nieuws met een gratis abonnement op één van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden