´Reclamebranche zorgvuldiger met privacygegevens dan politiek’

Maarten Hafkamp, redactie | 1 juni 2010, 7:07

Terwijl de politiek voortdurend met regels komt om de reclame-industrie te dwingen meer rekening te houden met privacygegevens, is de politiek zelf weinig terughoudend als het gaat om reclame te maken voor de eigen partij. Dit thema is onderwerp van het Nationaal Privacydebat op 3 juni.

Politieke partijen bellen mensen ongevraagd en hun foldermateriaal kent geen Nee/Ja-sticker. Bij onder andere de Stichting Reclame Code komen veel klachten binnen van burgers die ondanks het aanbrengen van een sticker nog steeds verkiezingsfolders ontvangen. Naar het oordeel van de Commissie moet zo’n folder worden aangemerkt als een reclamedrukwerk en mag dus niet zomaar worden verspreid.

Europarlementariërs Sophie in ’t Veld (D66), Judith Sargentini (GroenLinks) en Tweede Kamerlid Willibrord van Beek (VVD) kunnen donderdag tijdens het Nationaal Privacydebat in het kader van CMC Reclamepoort hierop reageren. Hoe komt dat politieke partijen hun eigen regels massaal anders interpreteren, of beter gezegd negeren, terwijl de industrie door dezelfde politici op de vingers wordt getikt? Het Nationale Privacydebat zal worden ingeleid door dagvoorzitter Tom Kok, voorzitter van de DDMA. Hij zal onder andere ingaan op de introductie en uitreiking van de Privacy Waarborg, het keurmerk voor bedrijven die zorgvuldig omgaan met privacygegevens.

Naast de eerder genoemde politici zullen ook Bart Schermer (docent Universiteit Leiden), Paul Molenaar (DDMA Privacy Autoriteit) en Ot van Daalen (Bits of Freedom) met elkaar en met het publiek in discussie treden.

Het Nationaal Privacydebat is een initiatief van het CMC. Zie ook .

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (2)

Avatar

Gerard Kroon

(1 juni 2010, 11:25)

'Naar het oordeel van de Commissie moet zo’n folder worden aangemerkt als een reclamedrukwerk'.
De oproepkaart om te gaan stemmen zal dan ook wel onder reclame vallen? Een soort van loterij? Want ja, misschien wint jou partij en val je als burger wel in de prijzen!
In de gratis huis aan huis kranten treft je elke week een paar pagina's met de locale politiek aan. Het lijkt me dat je alleen de NEE/NEE stickers overslaat.
Het moet niet gekker worden...

Avatar

Peter van Drimmelen

(1 juni 2010, 11:47)

Het Nationale Privacydebat zal worden ingeleid door dagvoorzitter Tom Kok, voorzitter van de DDMA. Hij zal onder andere ingaan op de introductie en uitreiking van de Privacy Waarborg, het keurmerk voor bedrijven die zorgvuldig omgaan met privacygegevens.
Naast de eerder genoemde politici zullen ook Bart Schermer (docent Universiteit Leiden), Paul Molenaar (DDMA Privacy Autoriteit) en Ot van Daalen (Bits of Freedom) met elkaar en met het publiek in discussie treden.
.
Heerlijk daar ga ik heen, dat wordt een vrolijk uitje.
.
Is er ook een gratis lunch bij????

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Cmc Privacy Politieke Partijen