Discussie over verkoopcijfers Old Spice en zijn succesvolle virals
Verschillende bronnen buitelden de afgelopen dagen over elkaar heen met elkaar tegensprekende verkoopcijfers over Old Spice Man en zijn succesvolle virale campagne.
Het leverde een stortvloed aan reacties op, onder meer onder dit bericht. Adformatie plaatste het bericht op vrijdag 23 juli onder de kop: ‘Sales Old Spice omlaag ondanks succesvolle virals’.
De intro onder die kop luidde: ‘Hoewel Old Spice Man momenteel de meest succesvolle virale campagne heeft, zijn de verkopen gedaald.’ En daaronder: ‘De campagne heeft het 71-jarige merk nieuw leven ingeblazen en won zelfs een Film Grand Prix in Cannes. Maar ondanks de enorme awareness, heeft het succes nog niet geleid tot groeiende sales, meldt WARC. De verkopen van Old Spice’s ‘Red Zone After Hours Body Wash’ gingen met 7 pct omlaag.
Social media consultancy liet een aantal theorieën los op het waarom van de dalende verkopen. De voornaamste conclusie is dat viral marketing in eerste plaats goed kan zijn voor awareness, viral en social zijn (nog) niet middelen en platformen waar je ook sales kunt realiseren. “Daarnaast dient een merk het in de basis ook goed voor elkaar te hebben en dat is simpelweg goede producten maken.”.’
Later kwam Nielsen met juist heel goede verkoopcijfers waarmee de discussie nog feller oplaaide, zoals onderstaand te lezen, verderop tussen de reacties op het oorspronkelijke bericht, die we hebben laten staan om het overzicht op het verloop van de discussie niet te veranderen.
reageer (49)
Dit verbaast me oprecht. Je zou toch zeggen dat zo’n sterke groei in awareness de omzet ook doet groeien - al is het alleen maar omdat degenen die altijd een ongefundeerd vooroordeel hadden tegen het merk het toch wel eens willen proberen nu. Je kunt dus nog zo’n ontzettend aantrekkelijke campagne maken, als je product (letterlijk) stinkt (en dat deed het, de enige keer in mijn leven dat ik het geroken heb), dan kun je het wel schudden. Ik geloof dan ook dat als ze deze campagne voor bijvoorbeeld Axe hadden gebruikt, het wel een significant positief sales effect zou hebben.
Wouter Boon, vrijdag 23 juli 2010, 8:33
Heb je ‘t wel eens geroken?
After Shaver, vrijdag 23 juli 2010, 8:39
Ik kan me voorstellen dat de huidige gebruikersgroep van Old Spice zich niet herkent in het nieuw gecreeerde imago. Het lijkt mij afwachten op de nieuwe groep die wellicht wel gaat aanhaken.
Sebastiaan, vrijdag 23 juli 2010, 9:06
Lijkt me tamelijk vroeg om er nu al iets zinnigs over te zeggen.
Jos Govaart, vrijdag 23 juli 2010, 9:06
Tussen awareness en feitelijke aankoop zitten nog een aantal stappen (m.n. overweging en voorkeur). Kennelijk zijn de merkkracht en de productkwaliteit onvoldoende. Aan het product kleven te veel negatieve associaties en het aantal aantrekkelijke alternatieven is groot. Het is een beetje naief om te denken dat je dit met een leuke viral even wegpoetst.
Maarten Neeskens, vrijdag 23 juli 2010, 9:09
Persoonlijk was ik onder de indruk van de eerste film “I’m on a horse” en van mr Isaiah Mustafa himself. Denk dat hij mannelijk genoeg is om niet alleen vrouwen te triggeren, maar ook mannen aan te spreken. Maar vrees dat het geen trial oproept. Ik vind de campagne en de film cool, maar dat spoelt niet ineens de brand heritage van Old Spice af.
Vanessa Buisman, vrijdag 23 juli 2010, 9:13
Het volgende artikel vertelt het tegenovergestelde. Ik vraag me wel af hoe objectief het is…
http://www.campaignbrief.com/2010/07/old-spices-campaign-is-not-onl.html
Mark, vrijdag 23 juli 2010, 9:18
WARC zegt: “sales of Red Zone After Hours Body Wash have fallen by 7%.”
Campaignbrief zegt: “Old Spice is now the number one male body wash and deodorant in both dollar and volume share”. Dat is appels met alle peren én appels vergelijken.
Daarnaast ben ook ik van mening dat het nieuw neergezette imago niet strookt met de geur van het product. Als je een totaal andere postionering kiest, kan dat toch niet op basis van hetzelfde of licht gewijzigde product, of ben ik nou gek? Volgens mij zeg ik nu hetzelfde als Vanessa trouwens…
Niels D., vrijdag 23 juli 2010, 9:29
Typisch iets voor reclame-mensen: Succes afmeten aan awareness. Dan pas is een campagne succesvol, een hoop prijzen, dan is de campagne top. Maar… wordt zo’n campagne niet ingezet om de verkopen te stimuleren? Als de verkopen niet gestimuleerd zijn, dan kun je nog zoveel prijzen winnen, dan is de campagne dus helemaal niet effectief. Inleveren die prijs dus!
Erik, vrijdag 23 juli 2010, 9:34
De reclame kan leuk zijn ( heb `m nog niet gezien). Het blijft een vies geurtje. Als je in de winkel even ruikt dan kies je voor wat anders lijkt mij.
Dirk, vrijdag 23 juli 2010, 9:42
Stichting Open Deur… Maar inderdaad… Social media is geen sales tool. Wel kun je met behulp van social media een koppeling maken richting sales.
Denk bv aan een twitterkanaal die je gebruikt om aanbiedingen te communiceren of foursquare om via een loyalty programma (het belonen van checkins in jou kroeg/hotel/kapperszaak/bakkerij etc.) meer (potentiele) klanten aan je te binden. Social Media blijft echter een communicatiemiddel. Mensen gebruiken het om snel en gemakkelijk authentieke informatie met elkaar te delen (onderling te communiceren:)).
Als merk kun je met Social Media relevant inhaken en daarmee awarness creeeren om mensen te stimuleren met je merk aan de slag te gaan.
Maar juist binnen social zijn de randvoorwaarden die je niet kunt beinvloeden met marketing (goed product, service etc.) voorwaarden voor (sales)succes. Als die niet op orde zijn kun je nog zoveel awareness behalen met je campagne maar sales zal uitblijven.
Stef de Jong, vrijdag 23 juli 2010, 9:55
@NIELS D. Lees even verder in het artikel. Daar staat volgens mij duidelijk: “...total sales for Old Spice body wash at supermarkets, drugstores and mass market retailers excluding Wal-Mart were up 16.7%”.
Dus hoezo appels met peren vergelijken?
Mark, vrijdag 23 juli 2010, 9:57
@MARK: Precies. En dat had Adformatie ook moeten zien voordat ze dit postten.
Daar komt bij, in het artikel van WARC staat dat het onderzoek is uitgevoerd door Leo Burnett, een directe concurrent van Wieden. Misschien ook wel een saillant detail.
David, vrijdag 23 juli 2010, 10:34
@Erik
Die prijs in Cannes gaat helemaal niet over effectiviteit. Zelfs als de omzet daarna 1000% lager is, kun je ‘m nog steeds winnen. Gaat alleen om het idee. Dus inleveren hoeft niet. Wat Old Spice beter kan inleveren, is de spruitjesgeur dit het verspreidt. :-)
silla, vrijdag 23 juli 2010, 10:47
Wie was het ook alweer die zei “nothing kills bad product faster than good advertising”? Indien toch goed, heeft het natuurlijk wel even tijd nodig.
Joost, vrijdag 23 juli 2010, 12:36
De campagne werkt natuurlijk niet omdat het allemaal gelogen is. Kijk hier maar http://www.youtube.com/watch?v=o-IHk6FKyeg&feature=player_embedded
Lionell, vrijdag 23 juli 2010, 14:24
Leuke actie van Dove - een beetje het Bud v/s Bavaria WK trucje? Of zou het toch gewoon consumer generated zijn ;-)
Bart Hufen, vrijdag 23 juli 2010, 15:17
Is dit een schoolvoorbeeld van een commercial die tot een ongekend succesvolle viral is uitgegroeid? Volmondig: ja ( > 15 mio (bron: youtube)). Mag je daarmee concluderen dat een veelbekeken viral garant staat voor commercieel succes en/of altijd positief bijdraagt aan je communicatiedoelstellingen? Dat gaat wat ver.
Theo Nieveen. Copy & Concept, vrijdag 23 juli 2010, 16:45
Jaren 70, ik moet een jaar of 8 geweest zijn. Op de radio klinkt dansmuziek. Mijn vader nodigt mij ten dans. Ik mag op zijn glimmende schoenen staan en zo leert hij mij de eerste passen. We zwieren door de kamer en ik geniet. Eén minpuntje: de snerpend scherpe geur van de after shave van mijn vader. Mooi flesje, dat wel - en veel keuze was er nog niet. Maar toch - aan die geur ben ik nooit gewend geraakt. Bovendien brandde het na het scheren, zei vader. Ach, tijd vliegt, hij zou nu niet hebben geweten wat te kiezen.
kleine meid, vrijdag 23 juli 2010, 17:46
@Stef
Social media geen salestool? Wat vind je dan van sites als Groupon, waar vrienden mij via social media attent maken op de aanbieding van een product of dienst die zij net hebben afgenomen en mij in essentie dat product ook aanbieden.
Gisteren was de aanbieding op Groupon (Amsterdam) een 4-gangen menu bij Wilde Zwijnen. €17,50 ipv €35,00, meen ik. Vriendinnetje van me koopt zo’n bon, post dat automatisch door op Facebook en minimaal drie vrienden van haar kopen ook zo’n bon, waaronder ik. Prima salestool, als je het mij vraagt.
Rob, zaterdag 24 juli 2010, 7:24
@Stef:
Misschien een beetje flauw, maar je spreekt jezelf binnen twee zinnen tegen. Je zegt: “Social media is geen salestool”. En meteen daarna zeg je dat “je wel een m.b.v. social media koppeling kunt maken richting sales”. Die “koppeling” is dus een tool (middel) om tot betere sales te komen, dus is social media weldegelijk onderdeel van de salesstrategie en daarmee een salestool. Nu de nodige nuance: voor elke organisatie is dat anders. Sommige bedrijven hebben niets aan social media als het gaat om sales. Die gebruiken social media puur als ‘reputatietool’; als middel om hun reputatie/imago hoog te houden (zie KLM; die zijn bijvoorbeeld via Twitter voornamelijk brandjes te blussen). Voor andere bedrijven werkt het aan beide kanten.
Verder ben ik het geheel met je eens Stef!
Mark, maandag 26 juli 2010, 8:16
Old Spice is toch dat bejaardenmerk dat 40 jaar geleden al met “Fresh Up” concurreerde? Mij lijkt het evident dat er een enorme gat zit tussen het profiel van de social media gebruikers en de identiteit van het merk. Zoiets als de Tena Lady bij pubermeisjes.
Arie, maandag 26 juli 2010, 12:09
Tegenstrijdige berichtgeving omtrent de vraag ‘did it work?’ Adweek en Brandweek spreken van een verkoopstijging van 102% in de afgelopen maand. Erg benieuwd naar de bron van adformatie.
http://www.adweek.com/aw/content_display/news/agency/e3i3639278d2189e4ef98ae1190f7f52172?pn=2
Jesse, maandag 26 juli 2010, 14:49
@Arie
“het profiel van de social media gebruikers”
Scheer je nou alle Twitter, Netlog, Youtube, Hyves, Facebook, Flick, Foursquare en andere social media gebruikers over één kam? Facebook heeft een half miljard gebruikers, ik denk niet dat je van ‘een profiel’ kunt spreken.
Rob, maandag 26 juli 2010, 16:04
Ik klik net door op de link in dit artikel (WARC). En daarin staat vermeld dat Old Spice een sales stijging heeft gerealiseerd:
“Despite reports to the contrary, Nielsen data shows that sales of the Old Spice Body Wash range as a whole rose by 55% over the last three months, and by 107% in the last month alone.”
Ruben, maandag 26 juli 2010, 17:00
@MARK: ik zal het uitleggen: Ik zeg niet appels met peren vergelijken, ik zeg appels met appels én peren vergelijken. Oftewel een deelverzameling met een meer omvattend geheel vergelijken is geen vergelijking. Red Zone After Hours Body Wash is maar een deel van de totale Old Spice body wash range. Zie http://www.oldspice.com/products/by_type/body_wash/. Het een is gedaald, het geheel is gestegen. Vandaar mijn constatering dat dat niet tegenovergesteld aan elkaar is. En dat had Adfo idd ook mogen constateren, zoals David al zegt.
De vraag is natuurlijk nog steeds wat er gebeurt als je het nietige WalMart wel meetelt ;-)
Niels D., dinsdag 27 juli 2010, 12:58
Trouwens ook al opgemerkt door Ruben.
Niels D., dinsdag 27 juli 2010, 13:01
Hallo,
Hoe goed je boodschap ook kan zijn, het draait ook nog altijd om je product. Het een sluit de ander niet uit. Een verbeterde reputatie zou moeten leiden tot meer sales. Echter, dat dit niet het geval is, zou erop kunnen duiden dat 1 van beide niet in orde is. Een mooi instrument hiervoor is de kernwaarden http://www.dekernwaarden.nl
Groetjes,
Ron
Ron Smelt, dinsdag 27 juli 2010, 15:29
Volgens mij wordt de Classic Line van Old Spice beter verkocht dan de Red Zone lijn.Hier hebben een heleboel ferquent gebruikers wat mee,het is wel een oude klassieker ,maar verkoopt nog steeds goed.Meestal vragen de mensen naar OLD SPICE en niet naar Red Zone,dit zegt toch al genoeg.De mensen hunkeren tegenwoordig naar klassiekers,van dat andere hebben we er al zo veel.
En zorg dat het ook dat je het makkelijk kunt inkopen in Europa,en niet alleen voor Drogisten en Supermarkten.
Paul Kox, dinsdag 27 juli 2010, 15:48
Zie hier een uitleg over het verschil in cijfers: http://adweek.blogs.com/adfreak/2010/07/hey-old-spice-haters-sales-are-up-107.html
Daan, dinsdag 27 juli 2010, 16:40
meer nieuws http://mashable.com/2010/07/27/old-spice-sales/
Niels, woensdag 28 juli 2010, 7:34
Update:
Toch weer andere getallen dan wij eerst publiceerden:
> http://adland.tv/content/old-spice-sales-107-take-social-media-doubters
Astrid Prummel, woensdag 28 juli 2010, 14:02
Kracht van social media is bij deze maar weer eens aangetoond. Zonder de reacties van kritisch oplettende lezers hadden we alleen het klakkeloos overgenomen persbericht van Adformatie gezien. Vind de reactie (na 5 dagen!) vanuit Adformatie ook behoorlijk summier. Al met al vakblad onwaardig.
olchert vels, donderdag 29 juli 2010, 15:11
Hoezo social media? Het zijn gewoon erg leuke commercials die mensen naar elkaar sturen. Zouden meer adverteerders moeten doen.
Piet Miller, donderdag 29 juli 2010, 16:09
@Jesse: De bron was WARC, en al vrij snel werden de cijfers weersproken door andere bronnen en berichten. Daarvan werd al snel melding gemaakt door inderdaad oplettende lezers.
@Olchert Vels: Dat is inderdaad een prettig en goed bij-effect van social media.
Wij hadden eerder kunnen inspringen en zeggen: zie, de eerste bron wordt weersproken door andere, maar dat was al duidelijk en dus niet echt een relevante toevoeging. Begrijp je punt wel, was journalistiek netjes geweest om het wel te doen. Waarvan akte.
Astrid Prummel, donderdag 29 juli 2010, 20:24
@Astrid Dank voor je reactie.
Olchert, vrijdag 30 juli 2010, 8:44
Prachtig voorbeeld van reclame old style thinking. Het filmpje is ‘over the top’ en neemt het product op die manier al zelf niet serieus. Dus waarom zou de consument dat doen? Old Spice stinkt en brandt nog steeds, daar kan geen viral iets aan veranderen. Als ze eerst eens aan product innovatie doen, dan kan een viral een lanceertool zijn. Dat de verkoop gestegen is komt doordat de hele markt voor mannelijke huidverzorgings producten stijgt. Au, je zal maar net voor de eerste keer Old Spice kopen.
Ab Kuijer | JuniorSenior, vrijdag 30 juli 2010, 9:54
Nee, Ab, jij doet aan “old style thinking” (vertaald in steenkolenengels wordt alles opeens een marketingterm). De consument neemt reukwaterreclame sowieso niet serieus en de adverteerder die dat onderkent kan in elk geval op waardering rekenen. Vandaar het virale effect. Hoe Old Spice ruikt weet ik niet. Ik weet wel dat er geen bureau is, ook juniorsenior niet, dat op deze briefing had gezegd: “ga eerst maar eens een ander product bedenken en als we dat wel lekker vinden ruiken, willen we eventueel wel een reeks films voor jullie verzinnen.”
Tom, vrijdag 30 juli 2010, 14:22
“Despite reports to the contrary, Nielsen data shows that sales of the Old Spice Body Wash range as a whole rose by 55% over the last three months, and by 107% in the last month alone.”
http://www.warc.com/News/TopNews.asp?ID=26969&Origin=WARCNewsEmail
Robert Buzink, dinsdag 3 augustus 2010, 9:01
Volgens dit filmpje zijn de sales helemaal niet omlaag gegaan:
http://creativity-online.com/work/old-spice-responses-case-study/20896
Bert Siemens, donderdag 5 augustus 2010, 10:17
Dit vraagt mijns inziens om een rectificatie. Want hierboven staat eigenlijk nog steeds “zie je wel dat creativiteit niet werkt” terwijl het tegenovergestelde het geval is.
aad, donderdag 5 augustus 2010, 13:29
@astrid: ik zou het artikel wel even aanpassen als ik jullie was. Dit is slechte reclame voor goede reclame - en dan ook nog eens volledig onterecht, blijkt nu. Los daarvan verbaas ik me over het aantal mensen dat als een aasgier op dit soort berichten duikt. Het lijkt wel of dit vak tegenwoordig vergeven is van de mensen die gewoon niet WILLEN dat er iets goeds gemaakt wordt.
Jeroen van de Sande, donderdag 5 augustus 2010, 21:42
Het is heel simpel. De naam. OLD spice. Wie durft dat in zijn douche zetten. Hoe sexy is dat?
Anton, vrijdag 6 augustus 2010, 9:42
@Anton
OLD Amsterdam staat anders bij heel veel mensen heel sexy te wezen in hun koelkast. Om maar wat te noemen. Zo’n naam hoeft geen bezwaar te zijn.
ruben, vrijdag 6 augustus 2010, 10:31
Helemaal eens Jeroen. Dit soort berichten is voer voor cynici. En cynisme is helaas het tegenovergestelde van creativiteit. Astrid?
aad, vrijdag 6 augustus 2010, 10:39
Wow!, wat een kritiek op het op dit moment beste en -zeker niet onbelangrijk- meest amuserende campagne wereldwijd! Als dit niet goed is… Laten wij in Nederland dan alsjeblieft bewijzen hoe het wel moet.
Jonathan van Loon, vrijdag 6 augustus 2010, 14:42
@Jeroen en @Aad: eens. Het bericht is aangepast. Niet om de discussie te frustreren maar om duidelijk te maken dat sprake is van verschillende bronnen met elkaar tegensprekende cijfers.
Astrid Prummel, vrijdag 6 augustus 2010, 15:23
Oude spijs in nieuwe zakken…
Iris Buddingh', maandag 9 augustus 2010, 13:51
Het zal wel aan mij liggen, maar wat is er nu toch in hemelsnaam zo bijzonder aan dat filmpje? Een mooi filmpje, dat wel, maar bijzonder????
Noesje, maandag 20 september 2010, 12:04
meer nieuws
RSSC1000 van Y&R naar Alfred
dinsdag 7 februari 2012, 9:52
Achtung! achter 3FM Serious Gigs
dinsdag 7 februari 2012, 16:49
De Jonghe strategy director UbachsWisbrun/JWT
dinsdag 7 februari 2012, 16:16
Verhagen naar vk.nl
dinsdag 7 februari 2012, 15:48
Piece of Work met regisseur Marco Grandia
dinsdag 7 februari 2012, 15:25
LMP heft zichzelf op
dinsdag 7 februari 2012, 14:45
Minder omzet en winst voor Sanoma
dinsdag 7 februari 2012, 9:57
rondvraag
Moet de commercie een stapje terug doen?
Het verzet tegen commercie bij evenementen als de Elfstedentocht lijkt te groeien. Of is het alleen een issue in de Grachtengordel? De vorige keer was Unox nog de held. Zijn de tijden veranderd? Moet Unox wegblijven?
In beeld: Hanen festival bij GVR

Prijzen voor vakgenoten die boven het maaiveld uitsteken.
![]()
In aanloop naar het MWG Congres zal er om de paar dagen een column geplaatst worden van een van de sprekers.
Let op het is een estafette column! Ruud de Langen start de pennenstrijd en geeft het stokje door aan…
vacatures
-
Traffic Medewerker Communicatie (Online)
Kwantum, Tilburg
-
Persvoorlichter/Adviseur Externe Communicatie
Wageningen UR, Den Haag
-
Project Manager Pipelines
SABIC Europe B.V., Urmond
-
Art director / Designer
Persuade, Rosmalen
-
Accountmanager
Veen Magazines, Diemen
laatste reacties
Michael Jansen: Veel succes Marcel (helaas een top-strateeg minder in de freelance pool). Mooi...
Koos de Zeeuw: Beste Erwin, C1000 is finito. De formule is uitgewerkt.
Erwin hofland: Koos, onderwaardering hoeft niet tot zwartgalligheid te leiden, zoek hulp!
paul: Nog een euro, en nog een euro en nog een euro… en nog een euro, en nog een euro.............
De Opportunisten elke donderdag vers
kennisbank
Boekentips en meer
tip
RSLT Social Media School
14 en 15 maart 2012, Seats2Meet, Utrecht Leer hoe je social media succesvol kunt integreren binnen jouw organisatie. Volg ook de plenaire sessie met spraakmakende cases van o.a. Transavia, Heinz en SNS Reaal!
vacatures
-
Adviseur (m/v) fulltime
de Blecourt Werving & Advies, Vlijmen
-
European Sales Manager
Thern Europe, Almelo
-
Traffic Medewerker Communicatie (Online)
Kwantum, Tilburg
-
Persvoorlichter/Adviseur Externe Communicatie
Wageningen UR, Den Haag
-
Project Manager Pipelines
SABIC Europe B.V., Urmond
deze week in adformatie
- Ceo Draftfcb Dik Klicks
- Zoek de verschillen bij Center Parcs
- Metro gaat meer agressie tonen
- Lemz zet politiepet op
neem gratis een abonnement
nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van het laatste Marcom-nieuws met een gratis abonnement op één van onze nieuwsbrieven.Aanmelden

