door Roderick Mirande, redactie | 24 april 2012, 6:57 in
Fab Lancering Straatmans

Sanoma Media lanceert Fab

Er is al een aantal tijdschriften dat goed scoort in de doelgroep vrouw 35-49: Red, Jan en Linda, maar: ‘Dit wordt het eerste mentaliteitsblad met een gidsfunctie.’

Vorige week donderdag op de Media Parade 2012 van Sanoma Media gaven hoofdredacteur Claudia Straatmans en marketing manager Ellyne Hagen een presentatie over ‘hun’ Fab. De titel die maandag werd gelanceerd is bedoeld voor vrouwen in de leeftijdscategorie 35-49. Die wordt volgens Straatmans nu versnipperd bediend. ‘De missie is om een mentaliteitsblad te maken dat een gidsfunctie heeft voor die specifieke doelgroep. Geen enkele bestaande titel kiest daar uitdrukkelijk voor.’
Fab bestaat uit drie secties. De sectie ‘Binnenkant’, die onderwerpen als de psyche, carrière en relaties behandelt. De sectie ‘Buitenkant’ gaat over beauty, fashion en aanverwante zaken. En dan is er nog de ‘Secret Section’. Over liefde en lust, maar zonder grof- en platheden. Het woord ‘geil’ kom je in Fab niet tegen. Straatmans: ‘Dat woord past niet in het idioom van Fab. De Fab-vrouw is “opgewonden”.’ De nieuwe titel wil eerst en vooral positiviteit uitstralen. Het merkgevoel van Fab is heen gebouwd om een hele rits S’en: Sensueel, Sterk, Slim, Stijlvol en Sprankelend. En ook nog: Solidair. Straatmans: ‘Want Fab-vrouwen onder elkaar zeiken elkaar niet af.’

De verwachting rond crossmediale activiteiten bij Sanoma en SBS is hooggespannen. Waarom is Fab geen crossmediaal platform?
Straatmans: ‘Er ís wel breder gedacht. We denken ook 360. Maar de focus ligt nu eerst op print. Geloof me, er zijn ideeën en plannen, maar daar kan ik nu nog niets concreets over zeggen. Ik dróóm van een Fab movement, maar eerst moeten we print sterk en winstgevend maken. Voor de lancering hebben we wel de samenwerking met SBS Creative gezocht. Er is een 10 seconden commercial gemaakt, die wordt uitgezonden op de zenders van SBS.’

Naast binnenkant en buitenkant komt Fab met een speciale ‘Secret Section’ over lust en liefde. Is dat speciaal voor vrouwen 35-49 een hot item?
Straatmans: ‘Dat is voor iedereen een hot item. Maar vaak wordt gedacht dat dat boven de 35 niet meer speelt. Voor ons is het echt iets dat tussen de oren zit. Je vind in Fab geen platte dingen. Er moet een verhaal achter zitten. De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen scheiden is 42. Dat impliceert veel herintreders op de liefdesmarkt. Een handleiding is voor vrouwen in die situatie niet onhandig.’

image

Fab heeft drie sponsors, de zogeheten ‘Founding Friends’, John Frieda, Mercedes en Nokia. Schrikt dat een adverteerder als bijvoorbeeld Samsung niet af?
Hagen: ‘Nee, want we hebben al een aanvraag van Samsung. De vriendschap is voor drie edities.’

Dat klinkt meer als een vluchtige verkering.
Hagen: ‘Dat is het zeker niet. Voor de app die we in de toekomst gaan bouwen, zullen we de samenwerking met Nokia en Microsoft opzoeken om hem ook op Windows te lanceren.’

Is het niet riskant om met een ‘dying brand’ als Nokia in zee te gaan?
Hagen: ‘Ik vind Nokia helemaal geen dying brand. Bovendien is iedereen in de doelgroep van Fab zo’n beetje begonnen met een Nokia. Ze zien het als een positief merk.’

Fab gaat 5,95 euro kosten. Directe concurrenten Red, Jan en Linda kosten rond de vijf euro. Voor 5,95 euro kan je ook een Vogue nemen. Waarom zo hoog geprijsd?
Straatmans: ‘Er staat heel veel in. Fab is 164 pagina’s, onafhankelijk van hoeveel advertenties erin staan. En de doelgroep bestaat uit die hard print kopers.’
Hagen: ‘Uit het lezersonderzoek blijkt ook dat men er 5,95 euro voor over heeft.’

Je zei in je presentatie op de Media Parade een aantal keer dat de Fab-vrouw ‘er niet in spuugt’? Is zij een drankorgel?
‘Nee, maar wij houden wel van kwalitatief goede wijnen.’

Fab facts:
Verspreide oplage eerste editie: 85.000 exemplaren
Oplagedoelstelling in een jaar: 55.000 exemplaren betaald
Advertentietarief 1/1 pagina f/c: € 6.500
Consumentenadviesprijs: € 5,95
Omvang: minimaal 164 pagina’s
Frequentie: in 2012 nog 6 keer. In 2013 minimaal 8 keer. (Streven: 12 keer)

Foto Claudia Straatmans: Anne Timmer

Reacties op dit artikel (7)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Koos de Zeeuw

(1 jaar geleden)

Have a Fab day! Ellyne Hagen, marketing Fab
Zoals aan die beste Ellyne beloofd heb ik, tegen betaling van mijn eigen klinkende munt, intussen Fab aangeschaft en doorgenomen. Mij is duidelijk dat de doelgroep waarvoor dit blad gemaakt wordt, is: “Dromende, uitgebluste, verlepte, valium slikkende, overjarige muurbloemen ZVVV” (staat voor: Zonder Veel Verdere Vooruitzichten) en ik wist echt niet dat die doelgroep zo groot was/is maar ik ben dan ook geen psychiater. De vooraf zo geroemde ‘Secret Section’ zit qua voorlichting op t nivo groep 9 Basisonderwijs dus is niet zo Fab(ulous) als vooraf beloofd was. Wat Sanoma Media bezield heeft om Fab te gaan produceren is voor mij een raadsel. Wat Fab in de bladenmarkt moet is mij niet duidelijk wel dat elk zichzelf respecterend reclamebureau dat hier zijn klanten, pecuniae causa, op los laat van schandelijke hebberigheid beticht dient te worden. Ik vrees en schat in dat omstreeks nummer 6 de stekker er uit gaat omdat hier geen eer aan is te behalen.

Avatar

Patrick

(1 jaar geleden)

Wordt nog lastig als fab.com de oversteek gaat maken. Wordt vooralsnog als één van de veelbelovende jonge digital bedrijven aan de andere zijde van de oceaan gezien.

Avatar

Koos de Zeeuw

(1 jaar geleden)

Lieve, aardige Ellyne Hagen. Heel lief van jou hoor maar volgens mij is alles wat je weggeeft van geen waarde dus als ik Fab beoordeel doe ik dat vrij en wil ik Fab niet, hoewel goedbedoeld, gratis toegezonden hebben maar koop ik het zelf voor de prijs die men er voor vraagt zodat ik het gevoel van gefopt te worden correct ervaar (ik had willen schrijven “genaaid te worden” maar dat mag niet van Roderick Mirande en daar heeft hij gelijk bij) . Om nog even terug te komen op jouw opmerkingen. De voorpagina, cover zo je wilt, van het 01 nummer belooft al niet veel goeds. De lay-out heeft veel weg van een reclame uiting voor een goedkope wellness club. De cover is een regelrechte rotzooi, vol gekalkt met onzinnige kretologie/leuzen en doet mij meer denken aan de schizofrene uitingen van Vincent van Gogh en zou gemaakt kunnen zijn door het reclamebureau van mijn vriend Jopie Steenbergen (indertijd directeur-eigenaar van Kwantum Hallen)die zodra hij zag dat er nog een paar millimeters vrij waren die alsnog ging benutten, zijn bureau daarvoor opdracht voor gaf. Dat vrouwen geen verstand van vrouwen hebben blijkt uit het gefotoshopte model dat op de cover staat. Voor mijn gevoel is alles vals aan die dame (of is het een vent?) en ik vrees dat ik nog gelijk heb/krijg ook. Okay, alle begin is moeilijk maar je hoeft niet direct bij introductie tevens je graf te graven. Dag lieve brave Ellyne, toch hou ik van je. Was getekend: koosdezeeuw@gmail.com

Avatar

Ellyne Hagen

(1 jaar geleden)

Geachte heer de Zeeuw, beste Koos,

Bedankt voor de reactie op het artikel.
Als u uw adres mailt, dan zullen we u een Fab opsturen, zodat u zelf kunt lezen welke insteek we kiezen met Fab. Dan kunt u het product wellicht beter beoordelen.

Have a Fab day!
Ellyne Hagen, marketing Fab

Avatar

Koos de Zeeuw

(2 jaar geleden)

Geachte Roderick Mirande. U bent toch niet echt boos op Koos? U zult het niet zo gewild willen hebben maar uw column kwam bij mij over als een ADVERTORIAL en zoiets ben ik van u niet gewend, had ik ook nooit verwacht en ik hoop dat u uw vele talenten niet meer zo laat gebruiken. Mijn standpunt vaag? Nou "tussen de regels door" bepaald niet doch ik respecteer uw mening. En wat het letten op mijn taal betreft, mijn wijze van uitdrukken (dat zult u er wel mee bedoelen) is door mij gekuisd maar blijkbaar niet voldoende, zo heb ik goed begrepen. Groeten, Koos.

Avatar

Koos de Zeeuw

(2 jaar geleden)

Fab heeft drie sponsors, de zogeheten ‘Founding Friends’, John Frieda, Mercedes en Nokia. Oubolliger en truttiger kan het volgens mij niet. Bij John Frieda zie ik oudere dames met geblauwd kapsel de deur uit komen. In een Mercedes zie ik dames rijden die nooit hun raam open hebben, je haar raakt dan in de war. En Nokia is niet meer vernieuwend maar compleet uitgeblust en verzuipt in miljarden schuld. En plotsklaps is daar dan het wereldveroverende damesblad Fab. Men positioneert de Fab-dames in de Botuline leeftijdscategorie 35-49 als uitgebluste dames die nooit meer ergens opgewonden van raken. De Fab-dame is volgens Fab opgewonden, dat is bij Fab een andere benaming voor pejoratief. De Fab-dame heeft af en toe nog gemeenschap, daar zal wel coïteren mee bedoeld worden hoewel ik daar niet zo zeker van ben omdat zo’n beetje alles fout kan zijn aan zo’n Fab dame, het kan zelfs een verbouwde vent zijn! Fab is dus een magazine waar deftig en onzijdig taalgebruik op losgelaten wordt. Nooit de koe meer bij de horens vatten maar kirrend- en poezelig lief over komen. Het merkgevoel van Fab is heen gebouwd om een hele rits S’en: Sensueel, Sterk, Slim, Stijlvol en Sprankelend. Toen ik na een kwartier uitgelachen was verzon ik ter plaatse dat in Fab menstrueren weer maandstonde heten. Getverderrie zeg, wat een eng blad. Als koper van zo’n blad zal u zich dus heerlijk gepenetreerd voelen of genaaid indien u niet tot de wufte doelgroep behoort. Fab, om het in keurig Fins te zeggen, is volgens mij een ‘pillu aikakauslehti’.

Gerelateerde items Fab Lancering Straatmans