door Jaap Bartelds, auteur | 9 mei 2012, 10:11 in
Social Shopping Webshop

Social Shopper besteedt twee keer zoveel in webshop

Consumenten die via social media aankopen doen in een webwinkel geven gemiddeld twee keer zoveel uit als een normale bezoeker.

Dit blijkt uit de online retail marktmonitor van IBM over het eerste kwartaal van 2012. Daarnaast is het gebruik in deze periode van mobiele apparaten voor online aankopen gestegen naar 13,3%, een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011. Het totaal aantal online verkopen daalde licht, maar toonde in februari en maart 2012 alweer een herstel.

Door het steeds grotere aanbod van mobiele applicaties en op mobiel toegespitste websites is de populariteit van online shoppen via een mobiel apparaat toegenomen. Zo werd in het eerste kwartaal 13,3% van alle online aankopen met een mobiel apparaat gedaan. De afgelopen Valentijnsperiode liet een piek zien in de mobiele aankopen en deze trend heeft zich nu verder doorgetrokken. Deze cijfers komen voort uit IBM’s ‘Retail Online Economic Indicator’, een rapport dat real-time inzicht geeft in de online retailmarkt.

Van de totale online retail sales is 2,4% afkomstig na doorverwijzing vanaf sociale media, zoals Facebook en Twitter. De social shopper besteedt echter twee keer zoveel als een normale online shopper. Marcel Holsheimer, marketingexpert bij IBM in een persbericht: 'Voor veel consumenten zijn aanbevelingen via social media geloofwaardiger dan de advertenties die ze dagelijks proberen te negeren. Bedrijven geven aan nog veel moeite te hebben om de dialoog met klanten aan te gaan (Benelux: 69%, wereldwijd: 56%). Maar een consument die gemiddeld twee keer zoveel besteedt, toont het belang aan van luisteren naar de klant en het efficiënt inzetten van sociale kanalen.'

Uit de marktmonitor komt tevens naar voren dat consumenten steeds positiever worden over de koopervaring bij webwinkels. Consumenten zijn optimistischer over online winkelen wanneer het aankomt op het gebruiksgemak, de prijs en de bijgeleverde diensten. Aan de andere kant zijn consumenten minder te spreken over de beschikbaarheid van producten die aangeprezen worden.

Online Retail Cijfers Q1 2012 ten opzichte van Q1 2011:


  • Verkeer via mobiel apparaat: 17,1% van al het verkeer naar webwinkels kwam via mobiele apparaten. Dit was slechts 6,1% in het eerste kwartaal van 2011.

  • Verkopen via mobiel apparaat: 13,3% van de aankopen bij een webwinkel gebeurden vanaf een mobiel apparaat, ten opzichte van 7% in het eerste kwartaal van 2011.

  • Verkeer via social media: 1,1% van het verkeer naar webwinkels was na doorverwijzing vanaf social media, net zoveel als het eerste kwartaal van 2011.

  • Verkopen via social media: 2,4% van de aankopen bij een webwinkel was na doorverwijzing vanaf social media, dit was 1,7% in het eerste kwartaal van 2011.

  • Omzet webwinkels: Hoewel de omzet van webwinkels met 1,9% daalde ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 was er tussen februari en maart 2012 een groei van 6,3% zichtbaar.

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Social Shopping Webshop

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs