door Susanne van Nierop, redactie | 13 september 2011, 17:45 in
Confronterende Campagne Stichting Als

Stichting ALS lanceert confronterende campagne

‘Ik ben inmiddels overleden’, zo luidt de regel in de nieuwe, confronterende campagne van Stichting ALS Nederland. In de campagne – gemaakt door Publicis – zijn inmiddels overleden patiënten aan het woord.

De patiënten leggen uit wat ALS is: een ongeneselijke zenuwziekte, waarbij de spieren één voor één uitvallen. ‘Over de oorzaak is nog weinig bekend. Daarom is nog veel onderzoek nodig. En dus geld.’

Vervolgens vragen de deelnemers iedereen mee te vechten tegen de genadeloze ziekte, met een donatie op giro 100.000. Niet voor zichzelf, ze zijn op dat moment immers al overleden. Als hard bewijs van de genadeloosheid van ALS, waarbij mensen gemiddeld drie jaar na de eerste verschijnselen overlijden.
Zowel de patiënten als hun naasten hebben uitdrukkelijk ingestemd met deelname aan de campagne. Mede omdat de deelnemers op deze manier ook na hun dood verder kunnen gaan met de strijd tegen ALS.
Publicis is ruim een jaar geleden begonnen met met de productie van het campagnemateriaal. In twee fotografie-, film,- en geluidssessies zijn van negen deelnemende ALS-patiënten opnamen gemaakt, onder het toeziend oog van vrienden en familieleden.
Alle betrokken partijen werkten belangeloos mee.

Intussen zijn twee deelnemers overleden, Conny Deenik uit Huizen en oud-hockey-international Theodoor Doyer. Vandaag begon het PR-offensief met onder andere een discussie in De Wereld Draait Door. Donderdag gaat de campagne definitief van start met commercials in de bioscoop, op radio en televisie, abriposters, billboards, advertenties in kranten en tijdschriften en banners op internet. Daarnaast treden deelnemers, waarvan het campagnemateriaal nog op de plank ligt, op als ambassadeur. Om uit te leggen waarom zij, samen met hun vrienden en familie, achter de campagne staan, wat de ziekte voor hen betekent en om mensen op te roepen mee te vechten tegen ALS.

De poster met oud-hockey-international Theodoor Doyer:

image

Reacties op dit artikel (25)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Gnaues

(25 april 2013, 18:19)

Lijkt heerlijk om johan binnenkort op een poster te zien...

Avatar

Sophie

(25 april 2013, 16:03)

Johan, ik vind jouw reactie ongepast. Ik ga er verder niet op in. Ik ben een van die mensen die ervan moet huilen, en ik begrijp de campagne. Dus spreek niet voor of namens mij.

Avatar

Johan

(25 april 2013, 15:52)

@Sophie, welkom, nog een ALS familielid. Laten we gezellig van alle weinig onderzochte ziektes grote posters maken van de overledenen, en hiermee Nederland, of liever de EU volhangen. Dan krijgen ze in ieder geval de aandacht die ze verdienen. Eindigend met @Pjotr zijn citaat "Wauw.. ik ben zo bang". Het is toch niet de bedoeling mensen bang te maken?, sommigen gaan huilen als ze de poster zien. Daar hebben jullie goed over nagedacht.

Avatar

Sophie

(25 april 2013, 15:18)

ALS is een erg ongrijpbare ziekte waar maar weinig onderzoek naar gedaan is. Vanuit die invalshoek begrijp ik wel heel goed dat voor deze campagne gekozen is. Mensen die hier nu heel lukraak reageren zouden dat goed moeten beseffen.

Avatar

Marco

(25 april 2013, 14:04)

He Johan stop ermee, @Pjotr sabelt je gewoon neer als je een andere mening hebt. Waarschijnlijk is hij dol op vette hamburgers en mierzoete cola, en gaat hij op vakantie in een vervuilend vliegtuig, en neemt zijn Iphone en zijn Curious mee. haha..Wauw....

Avatar

Johan

(25 april 2013, 13:53)

Wauw.. bang ... uuh??

Avatar

Pjotr

(25 april 2013, 13:40)

@Johan
Ik ben niet ziek hoor, maak je geen zorgen. En ik werk ook niet bij ALS. Ik vroeg me alleen even af waar je nou eigenlijk zo bang voor bent.

Vind je je eigen gevoelens die je bij een onschuldig postertje hebt écht belangrijker dan het effect die ze kunnen hebben op het leven van mensen?

Met andere woorden: is jouw persoonlijke willetje dus zoveel belangrijker dan het welzijn van een ander? Wauw...

P.S. Wat zou jij dan liever op die reclameborden zien? Vette hamburgers? Mierzoete cola? Vervuilende vliegtuigen? Overbodige verzekeringen? iPhones? Just curious.

Avatar

Johan

(25 april 2013, 13:23)

@Pjotr, Omdat jij ziek bent hoef ik dat niet te weten, ik wens je beterschap, mocht dit niet lukken dan zie ik je wel een keer op een reclamebord lans de snelweg of op het station.

Avatar

Johan

(25 april 2013, 13:18)

Hoe is het mogelijk dat er maanden niet gereageerd wordt op dit forum. Maar als je het niet eens bent met de reclame campagne krijg je binnen een half uur een reactie.. Dit kan niet anders als dat @Pjotr in de organisatie zit van ALS. Bovendien zijn de reacties op mijn standpunt tot tweemaal toe op het persoonlijke vlak. getrokken met "neuspeuteren en bang voor de dood". Nogmaals ik hoef niet dagelijks door organisaties als ALS ongevraagd herinnert te worden aan mijn sterfelijkheid. Stel je voor dat we alle ziektes op een reclamebord bij het station gaan plaatsen. Dan wordt je vanzelf ziek.

Avatar

Pjotr

(25 april 2013, 8:27)

@Johan
Dus omdat jij blijkbaar bang bent voor de dood of voor ziektes moet de hele wereld maar veranderen? Ik zou zeggen: begin nou gewoon eens bij jezelf...

Avatar

Johan

(25 april 2013, 8:08)

@Gnaues, ik zie dat je gereageerd hebt op mijn reactie, jammer dat je mijn reactie onderuit probeert te halen met een grap. Volgens mij is het onderwerp serieus genoeg.
Je hoeft niet de mensen elke dag op straat te confronteren met alle ziektes die er bestaan.

Avatar

Gnaues

(31 januari 2013, 17:03)

Nou, johan, ik zat laatst tegenover je in de trein en vond dat neusgepeuter van jou beslist aanstootgevend. En dat terwijl ik duizenden euros betaal voor een treinkaartje! Stop ermee, man.

Avatar

Johan

(31 januari 2013, 16:59)

Eigenlijk zou deze reclame ons land niet nodig moeten zijn, we hebben een regering die honderden miljarden weggeeft aan Europa. Ik vind dat ik als onschuldige treinreiziger ongewenst word geconfronteerd met het leed van anderen. Ik hoef niet al het leed op de wereld te weten, immers maakt dat mijn leven ook minder dragelijk. Ik heb genoeg moeite met mijn eigen psychische problemen. Stop met deze aanstootgevende reclame.

Avatar

Vrouw

(7 augustus 2012, 18:21)

Belachelijk? Confronterend? Intimiderend? Haal je hoofd uit het zand....deze mensen hadden/hebben vaak niet eens genoeg tijd om "joie de vivre" te zijn. Sterke actie!

Avatar

emmy

(7 augustus 2012, 10:05)

Confronterend? Intimiderend zal je bedoelen. Met alle respect voor mensen met de ziekte en nabestaanden, maar ik vind zo'n reclame walgelijk.

Avatar

Sander

(6 juli 2012, 22:43)

Belache11lijke campagne,ja,aandacht gaat naar 1 ziekte maar ook confronterend voor de.andere 1001 en 1 ziektes die dodelijk zijn in de wereld.joie de vivre ipv negatief zijn,is mijn credo.Sander

Avatar

Sophie van Wijnen

(22 december 2011, 18:48)

Erg confronterend. Wij, de familieleden van mijn moeder, zijn ons echt wezenloos geschrokken door de grote posters. Mijn moeder is vorig jaar overleden. Wat overigens vaak niet goed overkomt is dat de gemiddelde overlevingsduur weliswaar 3 jaar is, maar de helft van de patiënten overlijdt binnen 14 maanden na de diagnose. Dat komt omdat een deel van de patiënten veel langer dan drie jaar leeft. Daardoor is die 3 jaar eigenlijk een vals beeld. Mijn moeder had de vorm die bij de hals begint en kon nog maar 5 weken praten vanaf de diagnose. Ze was binnen 8 maanden overleden.
Al met al snap ik de campagne wel, maar als nabestaande is het niet leuk om tegen de posters aan te lopen. Ik loop regelmatig huilend over het perron.

Avatar

Ton van den Heuvel

(16 september 2011, 22:06)

Na een lange slopende 7 jaar is mij geliefde tweeenhalf jaar geleden overleden ALS moet meer aandacht krijgen volgens mij is ALS minstens zo erg als kanker zo niet erger . Omdat er minder mensen zijn die het overkomt ? Kom nou ,ik wens jullie succes Ton

Avatar

Alita

(16 september 2011, 19:42)

En nu maar hopen dat er meer geld voor onderzoek komt want dat is echt noodzakelijk. Al is het alleen al om de ziekte dragelijker te maken en levensverlengend.

Avatar

Evelyne

(15 september 2011, 19:57)

Een erg confronterende campagne......helaas is dat noodzakelijk om de ernst van deze ziekte onder de aandacht te krijgen. Mijn moeder heeft ALS en er staat ook van haar een reclame-uiting klaar. Ook ik zal haar tegenkomen bij verschillende reclames nadat zij is overleden. Dat zal best heel moeilijk worden,maar heb het er voor over als dat meehelpt om ALS op de kaart te krijgen

Avatar

Tasmara

(14 september 2011, 9:49)

Geweldige campagne. Februari dit jaar verloor ik manny, de geestesvader van de rockopera waar ik een tijd aan meewerkte aan deze ziekte. Hij heeft na de vaststelling van ALS slechts een paar maanden geleefd.....

Avatar

marij van onzenoort

(14 september 2011, 9:44)

Mijn man,vader van mijn zonen,is in 2005 overleden aan deze verschrikkelijke ziekte.

Ik heb enorm veel waardering voor de mensen die aan deze campagne meewerken en hoop dat het zal leiden tot wie weet ooit een oplossing!!

Avatar

Nicole Franken

(14 september 2011, 7:50)

Scherpe campagne om deze genadeloze ziekte onder de aandacht te brengen. Respect voor de deelnemende patienten en complimenten voor Publicis!

Avatar

Paul de Jongh

(13 september 2011, 20:20)

Fantastisch initiatief.

Avatar

Henriet Poorthuis- ter Denge

(13 september 2011, 18:43)

ontzettend veel respect voor de patiënten die aan deze campagne meewerken, en zeker ook voor hun familie, mijn schoonmoeder is in 1988 aan deze vreselijke ziekte overleden, toen nog minder bekend.
Het is bedroevend dat je de aandacht moet krijgen door deze zeer confronterende spotjes, maar dat is Nederland...... heel veel succes mijn steun is er!

Gerelateerde items Confronterende Campagne Stichting Als