door Rob Beemster, redactie | 7 juni 2012, 7:00 in
Telefoongids Mkb

Telefoongids ziet toekomst als online dienstverlener

DeTelefoongids (DTG) presenteert een nieuwe online strategie. Het bedrijf wil het Mkb online brengen.

Een papieren merk is DTG (De Telefoongids/Gouden Gids) al lang niet meer. Als online dienstverlener voor het midden- en kleinbedrijf is het een van de grootste spelers. Nu al genereert de organisatie 50% van de omzet uit online activiteiten. Maar wat de in september 2011 aangetreden Europese Group ceo Toon Bouten betreft, gaat het nog lang niet snel genoeg. Vandaar dat Bouten (in overleg met de Raad van Commissarissen heeft besloten om een periode zelf aan het roer te gaan staan bij De Telefoongids.

Dat gebeurde in februari en sindsdien zijn er veel veranderingen doorgevoerd. Vooral in het management en de organisatie. Daarnaast is DTG stevig aan het investeren.

Dit jaar steekt DTG 20 Miljoen euro in innovatie en voor komende jaren gaat Bouten uit van een gelijk of hoger bedrag. Dat die investeringsruimte bestaat, is mede te danken aan een royaal gebaar van de aandeelhouders die hebben meegewerkt aan een sterke afbouw van de schuldenlast. Inmiddels is ruim 2 miljard euro afgeschreven, vertelt de European Directories baas. ‘En we zijn bezig met nog meer af te schrijven. De aandeelhouders zien dat ze veel meer waarde kunnen creëren door te investeren in het bedrijf, dan door gewoon interest te incasseren. Dat is belangrijk, want in deze online wereld moet je investeren. In producten, mensen, nieuwe tools, marktontwikkeling.’

Om de ambities kracht bij te zetten, presenteert DTG een pakket geïntegreerde diensten waarmee kleinere bedrijven zich consistent online zichtbaar kunnen maken, klanten kunnen werven en aan zich kunnen binden. Volgens Bouten is daar veel vraag naar. Nog niet de helft van de mkb’ers heeft een website (48%). Acht van de tien websites (80%) is slecht vindbaar omdat ze niet door professionals zijn gebouwd, laat staan dat ze leiden tot nieuwe klantcontacten. Speciaal als mobiele websites ontwikkelde applicaties zijn er nauwelijks (10%) en slechts 5% heeft een Facebook-pagina. ‘Tegelijk is die hele markt wel vijf keer zo groot als onze printmarkt en die online markt groeit gestaag tussen 5 en 10% per jaar. Het mkb realiseert zich dat ze online aanwezig moeten zijn. Anders gaan klanten naar de concurrentie. Wij zijn het bedrijf om die services aan te bieden. Want alleen wij hebben de directe toegang tot de mkb’ers.'

Het pakket die de transformatie van DTG naar digitale onderneming moet versnellen, bestaat voor een deel uit (langer of sinds kort) bestaande diensten, meer in het bijzonder gaat het dan om diensten voor het bouwen van websites, het optimaliseren van mobiele sites en het ontwikkelen van aanwezigheid op sociale media kanalen als Facebook en Linkedin. Nieuwe diensten die moeten helpen om verkeer te leiden naar de mobiele presence van mkb-ers, zijn search engine optimalisatie en leadgeneration. Bedrijven kunnen zelf aangeven wat ze willen betalen voor een potentiële klant die binnenkomt via één van de kanalen van DTG en daarbij een maximum aangeven. Alle diensten zijn gebundeld in een dashboard dat inzicht geeft in bezoek en resultaten. Na de zomer komt daar een module bij voor reputatiemanagement.

Om de digitale plannen te onderstrepen kondigt DTG tevens een strategische overeenkomst met Google aan. De Telefoongids gaat de AdWords campagnes beter bereikbaar maken voor lokale ondernemers. Voor mkb-bedrijven zijn generieke Google-campagnes vaak onbetaalbaar en om die reden niet inzetbaar. ‘De online markt beweegt van simpele media in print naar rijke online media. Het belang van bewegend beeld bij het zoeken en vinden van bedrijven en hun producten wordt groter ten opzichte van sec woorden en tekst. De online advertentiemarkt groeit komend jaar zo’n 12%, en het MKB neemt een belangrijk deel daarvan voor zijn rekening.’

De groei wordt vooral gedreven door een groeiend aandeel van search (2/3) en social media (1/3). Nu al verloopt een derde van die traffic via mobiele applicaties (ten opzichte van tweederde via desk- en laptops).

Voor het online brengen van het mkb presenteert DTG zich als one stop shop. Loop je daarmee niet het risico van one size fits all?

'Nee, want je bespreekt het resultaat steeds met de klant. De content maar ook de look and feel is heel specifiek. We hebben een tool waarmee je op een heel flexibele manier websites kunt bouwen. Onze websitebouwers geven een eigen touch aan elke site. En omdat met de klant steeds bespreken of zijn ideeën er in zitten, krijg je een site die heel individueel is.’

Maar wel met een aantal standaard componenten?

'De tool die we gebruiken laat alle ruimte voor variatie. Maar we weten wel heel goed wanneer je een bepaalde component op een plek neerzet, hoe die component dan converteert. Als de klant het liefst zijn telefoonnummer onderaan wil, dan kan dat. Maar hij krijgt dan wel tien keer minder telefoontjes, misschien is het dan toch beter om het nummer rechts boven in te zetten.'

Bouwen van websites is een service die DTG al langer aanbiedt?

'Ja, maar sinds een paar maanden doen we dat volledig in huis. Juist omdat we hebben gemerkt dat het enorm belangrijk is om de klant erbij te betrekken.’

Hoe groot is DTG eigenlijk als webbouwer?

'We hebben twaalfduizend websites staan. En we maken meer dan duizend mobiele websites per maand. Daarmee zijn we veruit de grootste bouwer van mobiele websites van Nederland. We maken nu een paar honderd Facebook oplossingen per maand, en we zijn net een paar maanden bezig. De markt is er klaar voor. Voor ons is het zaak om klanten duidelijk te maken welk voordeel ze hebben van deze oplossingen. Inmiddels kunnen we de volgende stap zetten en online producten en diensten gaan aanbieden.’

Inkomsten uit web- en mobiele toepassingen zullen de komende jaren snel groeien. Wat zijn de perspectieven?

'De online markt is vijf maal zo groot als de print markt. We koersen op een aandeel van de online advertentiemarkt in ons segment van 20%, zowel via websites, sociale media als mobiele applicaties. Daarvoor staat al veel in de steigers en moet tegelijkertijd nog veel, in een hoog tempo, gebeuren.'

Eigenlijk is de naam die jullie nog altijd voeren helemaal verkeerd, hè?
'Ja, je zou kunnen zeggen: je moet toe naar DTG Online.We zijn daar wel naar aan het kijken. Maar het is wel gevaarlijk om een compleet andere naam plotseling neer te zetten.De merkbekendheid van De Telefoongids is groot. En het merk staat voor betrouwbaarheid.

Maar het kan een opfrisbeurt gebruiken.
'Daar zijn we mee bezig. En we komen binnenkort met een oplossing. Hoe snel? Komende maanden.'

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Telefoongids Mkb

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs