Verdwijnen C1000 geeft supermarktketens lucht

Astrid Prummel, redactie | 16 augustus 2012, 10:42

Door het laten verdwijnen van supermarktketen C1000 zal de promotiedruk voor alle andere ketens afnemen. Dat zal de marges verbeteren, stelt Matthijs Deguelle van het Economisch Bureau van ABN Amro vandaag in De Telegraaf.

Bij de vele promotieacties worden A-merken veelal onder de kostprijs verkocht. Dat kost de supers veel geld.

Matthijs Deguelle verwacht dat dit soort acties zullen verdwijnen: ‘Op korte termijn zal er eerst nog een slag plaatsvinden om de C1000 klant en verwachten wij een toename van “vaste lage prijs”-acties of bulkacties waarmee supermarkten deze actiegevoelige klanten hopen aan te trekken.’

Daarna zal er rust komen. Het moet ook wel, want lager kunnen de prijzen in Nederlandse supermarkten bijna niet.
De winstmarge van de gemiddelde supermarkt is niet veel hoger dan zo’n 2 procent. De Nederlandse levensmiddelenprijzen behoren tot de laagste van Europa.

De consolidatieslag van de afgelopen jaren is volgens de ABN Amro-econoom een logisch gevolg van de prijzenoorlog die de supermarkten de afgelopen jaren hebben gevoerd.
Zo verdwenen onder andere Edah en Super de Boer uit het winkellandschap.

Nu lijkt de prijzenoorlog tot een einde te zijn gebracht.
Maar de consolidatieslag is niet voorbij, voorspelt Deguelle, die daarbij wijst op de stille groei van de Duitse keten Lidl.
Die zou veranderen van een ‘discounter met delicatessentrekjes’ naar een fullservice supermarkt en daarmee een bedreiging kunnen gaan vormen voor Albert Heijn en Jumbo.

Over de auteur

Astrid Prummel
Hoofdredacteur Adformatie (foto: Reinier@RVDA)

Reacties op dit artikel (1)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Koos de Zeeuw

(17 augustus 2012, 9:51)

Ja hoor, daar hebben we dan weer eens het onuitroeibaar herhaaldelijk weer opduikend zeurderige retailgerucht dat de Nederlandse levensmiddelenprijzen tot de laagste van Europa behoren, dat de winstmarges te laag zijn, dat er soms/vaak A-merken onder de kostprijs worden verkocht. Ja, het is maar hoe je er tegen aankijkt en hoe je het brengt. Goede PR van Matthijs Deguelle voor deze doelgroep maar het is wel typische retail kletsica. Volgens mijn berekeningen is het ook nog eens een infame, mooi verpakte, leugen.

Gerelateerde items Verdwijnen C1000 Geeft Supermarktetens Lucht De Telegraaf