Premium

'Branded content verliest effect op sociale media'

Uit onderzoek van Havas Media en Crowd Emotion blijkt dat mensen blind worden voor betaalde content op sociale media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van het gezichtsherkenningssysteem van , waarmee de emotionele respons van mensen kan worden gemeten. Respondenten werden blootgesteld aan verschillende soorten content - betaald en niet-betaald - en met een camera kon de emotionele reactie worden geanalyseerd.

Sceptisch over sociale media

Slechts 20 procent van de content wekte een emotionele reactie op. De resultaten van het onderzoek komen op het moment dat merken sceptisch zijn over de potentie van sociale media om consumenten te bereiken.  

Volgens Amy Kean van wordt het tijd dat marketeers zich gaan beseffen dat enkel aanwezig zijn op sociale media niet genoeg is. &;Adverteerders haten het om toe te geven, maar ze geloven vaak in twee opties: wanneer content goed is, verspreidt het zich organisch en wanneer content slecht is, moet het worden aangejaagd met betaalde campagnes en views.&;

Snapchat en Vine zorgen voor nieuwe manier van denken

Kean: &;Wat platforms als en ons leren is dat intensiteit zorgt voor populariteit, zeker onder Millennials. Door op een creatieve manier te denken, bijvoorbeeld in zes seconden video&;s, is de kans groter een publiek te prikkelen. Dat geldt zeker ook voor gevestigde platforms als Facebook.&

Ook bleek uit het onderzoek dat schokkende, verrassende, amuserende en schattige content de sterkste emotionele reacties oproepen.

Het gehele onderzoek is te vinden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie