Creatie & Campagnes

Bureau Fitzroy maakt eigen rum en claimt daarmee bij te dragen aan een schonere oceaan

Claartje Vogel, redactie | 21 april 2017, 11:27

Jur Baart: ‘Hoe meer je drinkt, hoe schoner de Noordzee’

Bureau Fitzroy presenteert een nieuw product: Fitzroy premium navy rum. Het doel van dit initiatief is volgens Fitzroy niet om winst te maken, maar om iets goeds te doen voor het milieu. Directeur Jur Baart: ‘We hebben een fles gemaakt waarin design en duurzaamheid samenkomen.’

Dop gemaakt van Coca-colawikkels
De fles bestaat volledig uit gerecycled glas, afkomstig uit de Noordzee. De ‘marmeren’ - vrij massieve - dop is gemaakt van oude Coca-Cola-wikkels en ander plastic afval uit de zee. Studio Eric Klarenbeek, Maartje Dros en Jesse van Overmeren produceerden de doppen.

Ontwerp nodigt uit om te hergebruiken
Baart: ‘De fles is 100% gerecycled, maar het is aan de consument om de fles 100% duurzaam te maken. Het opvallende ontwerp moet mensen uitnodigen om de fles opnieuw te gebruiken, bijvoorbeeld als karaf. Daarom hebben we de fles ook niet bedrukt met een merklogo, maar ingepakt. Als hij leeg is kun je ‘m vullen met water, wat zeker geen overbodige luxe is na een avondje rum.’

Gat in de markt
Hoe ontstond het idee voor een eigen rum? Baart: ‘Ieder jaar organiseren wij een groot feest en zetten een nieuw initiatief op. Dit jaar wilden we weer een nieuwe startup neerzetten. We zitten al in verschillende ondernemingen, maar nog niet in de dranken. We wisten dat er nog geen duurzame rum te krijgen is. Een rum die niet alleen goed geproduceerd is, maar ook in een verpakking te verkrijgen is die ook duurzaam is.’

Speciale mix van rum
De mix is gemaakt door E&A Scheer te Amsterdam. De Premium Navy Rum is een mengsel van drie verschillende rum: ongelagerde pot still rum uit Jamaica, 3 jaar oude rum uit Barbados en ongelagerde rum uit Trinidad. Het is een navy style rum. Baart: ‘Dit houdt in dat hij donker, zwaar en alleen afkomstig is uit Engelstalige Caribische landen.’

Alle winst gaat naar Stichting Noorzee
De rum kost 45 euro per fles en is te koop bij het kantoor van Fitzroy in Amsterdam en bij slijterij Chabrol. Er is een website, maar geen grote campagne rondom het nieuwe product. ‘We verspreiden het nieuws rustig: in eerste instantie via blogs en onze kring van influencials.'

Voor hem is het 'nu al een succes'. ‘De eerste partij flessen is gemaakt van hergebruikte Coca-colawikkels uit de zee, wij vonden het super om daarmee een beetje goed te doen. We wachten nu op nieuwe dingen die we kunnen jutten en daarmee maken we de volgende batch.’

Alle winst doneert het bedrijf aan Stichting Noordzee. Baart: ‘Met andere woorden: hoe meer er gedronken wordt, hoe schoner onze Noordzee.’

Hoeveel plastic en glas voor het project uit de Noordzee zijn gevist, is niet bekendgemaakt.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar

Gerelateerde items Fitzroy rum Duurzaam

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs