Cannes Lions: eerste Grand Prix in de pocket

W+K Amsterdam wint de Grand Prix voor Heineken’s Legendary Journey in Creative Effectiveness. Goud voor Metropole Tweetphony van Havas Worldwide.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederlandse awards maandag 17 juni

Creative Effectivess
Grand Prix: Heineken’s Legendary Journey: justifying a premium the world over – Wieden + Kennedy Amsterdam

PR
Goud: Metropole Tweetphony – Metropole Orkest – Havas Worldwide Amsterdam

Direct
Geen winnaars

Promo & Activation
Zilver: Waarom wachten tot het te laat is? - Déla – Ogilvy Amsterdam
Brons: Amstel Trophy blikje – DDB & Tribal Amsterdam

Grand Prix
Nederland trapt het zestigste Festival of Creativity, Cannes Lions 2013, succesvol af. Wieden + Kennedy Amsterdam wint de Grand Prix in de relatief nieuwe categorie Creative Effectiveness. Om daarvoor te mogen (!) insturen, moet de campagne al een Leeuw hebben gewonnnen in het voorafgaande jaar. De meest prestigieuze Leeuw is voor de campagne Heineken’s Legendary Journey: Justifying a premium the world over.

De jury, voorgezeten door de Amerikaanse Shelly Lazarus (Ogily & Mather), overlaadde de campagne met superlatieven. Zij zei dat de moeilijkheidsgraad van de opdracht die W+K van Heineken kreeg, erg hoog was. De resultaten (gechecked en goedbevonden door PWC) waren ‘dramatic’ (in de positieve zin van het woord), van Nigeria tot Nederland en van Korea tot de States, terwijl de biercategorie één van de moeilijkse is om marktaandeel in beweging te krijgen. Bovendien wist de campagne de positie van ‘premium brand’ te versterken, door krachtige creativiteit en excellente executie.

Hieronder een korte toelichting van jurylid Bridget Angear, chief of strategy officer bij AMV BBDO in de UK.

Mark Bernath, ECD bij W+K Amsterdam zegt in een reactie aan Adformatie: “We feel very honored to win this award, and to do it with a campaign that has to span so many diverse markets with a single idea is all the more gratifying. For an agency that is purpose-built to make work that travels, this is the ultimate rosé-soaked vote of confidence. One we could not have gotten without a brave client who believes in creativity.”

Ook Philip Brink, die als art director meewerkte aan de veelomvattende en wereldwijde campagne, geeft een groot compliment aan de opdrachtgever: ‘Creativiteit stond steeds hoog in het vaandel bij de campagne en dat is bijzonder voor een internationale campagne. Heineken heeft zich opengesteld voor ideeën, bij elk onderdeel van de campagne.’ Hiermee bleef Heineken weg bij de grijze middelmaat, die bij dergelijke internationale campagnes op de loer ligt, omdat er vaak op veilig wordt gespeeld.

Goud in de categorie PR
In april van dit jaar won Metropole Tweetphony van Metropole Orkest door Havas Worldwide nog twee keer zilver bij de SpinAwards (Content en Social Media). De Cannes jury besloot om de campagne Goud toe te kennen. Zie case film hieronder:

Alex Herwig van Havas was samen met Jeroen Thissen verantwoordelijk voor Tweetphony. Herwig: 'Tweetphony is natuurlijk eerder creatief actievoeren dan reclame maken. Door on- en offline te combineren werd het bovendien een heel echt project, heel tastbaar. Mensen konden écht het orkest laten spelen. Ik heb die dag meerdere keren kippenvel gehad toen ik die 52 man hoorde spelen. Terecht dat het Metropole Orkest gered is!'

De Grand Prix in de categorie PR ging naar Dumb ways to die van Metro Trains door McCann Melbourne, een campagne om bewustzijn te creëren voor spoorwegongevallen (bijvoorbeeld op stations). De inzender claimt dat er 21 minder ongevallen en dodelijke ongelukken zijn na de campagne. Hieronder het filmpje dat miljoenen keren werd gedownload. Online en in een speciaal ontwikkelde game konden mensen en kinderen een ‘eed’ afleggen waarin zij beloofden om voorzichtig te zijn op het treinstation.

Direct
Ondanks drie vermeldingen op de shortlist voor Direct waren er geen awards voor Nederlandse bureaus (twee keer voor Etikettenloterij voor voedselveiligheid van Lemz en één keer Free No Wifi Zone voor Kitkat van JWT Amsterdam). Thijs de Boer ECD bij GreyPossible Benelux zou plaats nemen in de Direct jury, maar bereikte Cannes niet vanwege de staking van Franse luchtverkeersleiders. Of Nederland door zijn afwezigheid Leeuwen misliep, zullen we nooit weten. Vorig jaar haalde Nederland nog twee awards in deze categorie.

De Grand Prix in de categorie Direct ging ook naar Dumb Ways to Die.

Promo & Activation
In de categorie Promo & Activation deed Nederland het beter. De campagne ‘Waarom wachten tot het te laat is? van Déla (Ogilvy) won zilver.

Lode Schaeffer (Indie) die namens Nederland in de P&A jury zat, zei dat hij samen met zijn Belgische collega Stijn Gansemans (Dallas Antwerp), vierkant achter de case is gaan staan.

Brons was er voor DDB & Tribal voor de campagne Amstel Trophy Can:

Schaeffer deed tijdens de persconferentie een oproep aan alle journalisten om tegen ‘iedereen’ te zeggen dat de kwaliteit van het festival – en specifiek van deze belangrijke categorie – hoog gehouden moet worden. Het aandeel ‘stickers’ en ‘dansende oma’s’, opgeleukt in peperdure case films was wat hem betreft veel te hoog. Tijdverspilling voor de jury volgens Schaeffer. Naderhand zei hij dat de overvloed aan matige inzendingen ook een negatieve invloed heeft op de aandacht die er overblijft voor goed werk. (Zie ook het video interview met Schaeffer op onze homepage.)

De Grand Prix in de categorie ging naar ‘Immortal Fans’ van de voetbalclub Sport Club Recife, door Ogilvy Brasil.

from on .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie