Cannes Lions: Zilver en 2 Brons bij Cyber Lions

Woedend! heeft op het reclamefestival in Cannes zojuist een zilveren Cyber Lion gewonnen voor ‘Made of Japan’ voor Asics. Brons was er voor Achtung! voor Volkswagen’s ‘Drive in Game’ en voor CCCP voor de Hema-viral ‘Rube Goldberg’. Vorig jaar won ons land 2 Cyber Lions.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Martijn Sengers, Euro RSCG 4D, zat namens Nederland in de jury. Hij kon de winnende cases naar eigen zeggen niet naar een andere kleur krijgen. ‘De Hema-viral kende de meeste mensen wel, dus daar viel niet veel aan uit te leggen. Volkswagen was echt een brons vond ik en Asics haalde het helemaal op eigen kracht.’ Dat niet meer Nederlandse inzendingen in de prijzen vielen lag volgens Sengers vooral aan het feit dat er gebrekkig werd ingezonden. ‘Presentatie is alles op een internationaal festival. Een Nederlandse website moet je vertalen, anders redt hij het niet.’

Volgens juryvoorzitter Colleen DeCourcy (TBWA Worldwide) was het niveau binnen de Cyber categorie zeer wisselend. Net als in andere jury’s werd veel gesproken over het feit dat er nauwelijks meer stand-alone media zijn, wat het jureren bemoeilijkt. ‘Er was veel discussie of dingen wel in de goede categorie zaten. Er is overlap tussen alle media. Daarnaast waren er veel verschillende bureaus die instuurden. Niet langer de ‘digital natives’. Daardoor zat er veel varieteit in de inzendingen. Er zat fantastisch werk bij, maar het is een overgangsjaar. Het is alsof er steeds meer mensen op de truck springen waardoor hij langzamer gaat. Dat maakt niet uit, het is een leercurve, als we er maar komen.’

De 3 Grand Prix gingen naar Projector Japan voor ‘Uniqlock’ voor Uniqlo, Mediafront Oslo voor ‘Sol Comments’ voor Mediafront Oslo, 42 Entertainment voor ‘Year Zero’ voor Trent Reznor/Nin. DeCourcy: ‘We hebben goed over de Grand Prix nagedacht. We hebben besloten dat we de blik vooruit wilden zetten en vooruitstrevend werk wilden bekronen. Uniqlock werd bekroond vanwege zijn schoonheid en de passie die eruit spreekt. Sol Comment was heel simpel en het laat echte mensen zien. Het gaat om echte creativiteit. Year Zero is echt zo’n voorbeeld waardoor je ziet dat de lijnen tussen categorien wegvallen. Alles zit in dit stuk werk, dat zonder de viral niet had kunnen bestaan. De ‘do’-message van dit festival is dat er samenwerking moet zijn tussen alle disciplines.’

Op de vraag of Cyber gezien het belang ervan en de belangstelling ervoor niet naar het einde van de week moet worden geschoven antwoordde festivalvoorzitter Terry Savage: ‘De zaterdagavond wordt misschien gezien als climax van de week, maar dat Film dan wordt uitgereikt komt vooral voort uit traditie. Voor ons zijn alle uitreikingen even belangrijk, of ze nu op maandag of zaterdag zijn. Bovendien is het simpelweg niet mogelijk om de 10 uitreikingen op een avond te doen.’

Grand Prix Cyber Lions (klik afbeelding voor een vergroting)

Sol Comments; Mediafront Oslo;

42 Entertainment; Year Zero; Trent Reznor/Nin;

Projector Japan; Uniqlock; Uniqlo;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie