[Case] Ajax en Huawei scoren met Footbattle activatie

Hoe laad je als Chinese telefoongigant je partnership met Ajax?

De gemeenschappelijke voorliefde voor techniek stond centraal bij de sportmarketing-activatie die Ajax en de Chinese telefoonfabrikant Huaweai vorig jaar bedachten. , waarbij online werd gezocht naar de beste freestyle voetballers van Nederland.

Het actiemechanisme:
Bedenk een goede freestyle move en film die met je smartphone.
Upload je video en maak kans op een finaleplaats in een bomvolle Amsterdam ArenA.
Deel jouw video en nodig je vrienden uit om op jouw trick te stemmen!

 

Jong Ajax-trainer Jaap Stam, oud-speler Edgar Davids en selectiespeler Lasse Schöne figureerden in een promoclip die werd opgenomen op sportcomplex de Toekomst. In de video laten de Ajaxieden hun balkunsten zien en dagen zij de Ajax-fans uit hun eigen trucs op video vast te leggen en in te sturen op een .

Terwijl het drietal daarmee bezig was, werden ze verrast door een bezoekster (een topper uit het Europese freestyule circuit) die met haar trucs de balvaardigheid van de Ajacieden deed verbleken. Deze film ging viral insturen van de video’s, waarbij de animo voor het inzenden van trics werd verhoogd door Ajax-prijzen voor de weekwinnaars in de categorieën jeugd, volwassenen en pro’s.

Gedurende vier weken kwamen er vanuit het hele land in totaal 195 inzendingen binnen. Een jury onder leiding van Lasse Schöne koos hieruit drie finalisten. Eind oktober lieten Robin, Maarten en Gulyan in de rust van Ajax - Rodja JC hun trucs zien aan een volle ArenA. Iedereen kon vervolgens met zijn  smartphone, via het door Huawei aangelegde wifi netwerk, stemmen op de winnaar van de Ajax Huawei Footbattle 2015.

Maarten Luit ging er met de hoofdprijs vandoor: twee exclusieve plaatsen in het vliegtuig met de Ajax-selectie naar Schotland, waar Ajax speelde tegen Celtic (1-2 winst).

Doel van de actie was volgens Paul Braat, Digital Marketing Manager Huawei: &;Kenbaar maken dat Huawei en Ajax samenwerken in een partnership, laten merken dat plezier in de actie voorop staat en dat techniek zowel voor Ajax als Huawei key is en dat er daarom voor deze technische benadering van het voetbal gekozen is.&;

De actie in cijfers
Ajax en Huawei hadden vooraf op honderd inzendingen gerekend. Een eenvoudiger opzet van een actie, zoals het insturen van selfies met een bepaalde hashtag, zou waarschijnlijk een hogere respons hebben opgeleverd, vermoedt Bas van Rossum, Hoofd Sponsoring Ajax. &;Maar de kwaliteit van de actie ging omhoog doordat de fans echt de moeite namen om een truc voor te bereiden, te laten filmen en de video daarna te uploaden.&

Uiteindelijk werden er 195 films geüpload, bijna het dubbele van wat was beoogd.

Online exposure
Naast de promoclip werden er drie trucs opgenomen met de vrouwelijke kampioen freestyle. Deze ‘How to’-film werd online gepromoot. Verder kon iedereen zijn eigen truc delen en andere mensen vragen daarop te stemmen. In totaal heeft de campagne ruim 4 miljoen mensen bereikt, terwijl het aantal views van de video’s 15% hoger was dan verwacht.

Op Facebook zorgde de activatie voor veel interactie. Niet alleen op de Ajax fanpage (Ajax heeft meer dan 2 miljoen volgers op Facebook; meer dan alle overige Eredivisieclubs bij elkaar) maar ook op de Huawei Facebookpagina. De groei die de Huawei Facebookpagina doormaakte in de actieperiode was boven verwachting en behaalde de doelstelling van meer dan vijfduizend nieuwe likes.

Impact
Bas van Rossum noemt de actie van Huawei en Ajax een impactvolle sponsoractivatie die past bij de huidige tijd. &;Logo’s plakken is zeker niet passé, maar waar het om gaat is een effectieve combinatie van branding, associatie en relevante content. Door je verhaal te vertellen en als merk èn club gezamenlijk naar buiten te treden voeg je echt waarde toe aan je partnership.&;

      KPI                                         TARGET                                 RESULT
  • Campaign Reach                     3.000.000 people                    4.094.078 people
  • Participants                            100 participants                       195 participants
  • Video views                             100.000 video views                116.706 views
  • Social Engagements                1.000                                       2.147
  • New Likes                               5.000 new likes                        5.197 new likes

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie